• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

درد طولانی‌ مدت جراحی زانو درمان پذیر است

  • کد خبر : 5419
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
درد طولانی‌ مدت جراحی زانو درمان پذیر است
با توجه به اینکه از هر پنج نفر یک نفر مدت‌ها پس از جراحی تعویض مفصل زانو درد مداوم را تجربه می‌کند، تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه بریستول و مرکز خدمات بهداشتی ملی (NBT) انگلستان، راهی برای کمک به کاهش درد مداوم افراد نشان داده است که می‌تواند در زمان و هزینه مرکز خدمات بهداشتی ملی نیز صرفه‌جویی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از یورکالرت، هر ساله ۱۰۰ هزار عمل جراحی تعویض مفصل زانو در بریتانیا انجام می‌شود و بیشتر این عمل‌ها برای درمان دردهای مربوط به آرتروز است. متاسفانه، هر ساله حدود ۲۰ هزار نفر که برای تسکین درد خود جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌دهند، متوجه می‌شوند که سه ماه یا بیشتر پس از عمل، درد متوسط تا شدید دارند که بر زندگی روزمره آنان تاثیر می‌گذارد.

این تحقیق مسیر مراقبت (پشتیبانی و درمان پس از تعویض مفصل) ایجاد کرد که شدت درد و میزان دردی که در زندگی افراد تداخل دارد را کاهش می‌دهد و مقرون به صرفه است.

نتایج این تحقیق نشان داد، بیمارانی که این مسیر مراقبت را دریافت کرده بودند شدت درد و تاثیر کمتر بر زندگی روزمره در ۶ و ۱۲ ماه پس از درمان (۹ و ۱۵ ماه پس از جراحی) داشتند، تعداد بستری مجدد در بیمارستان به نصف و مدت اقامت در بیمارستان برای هر بستری در سه ماه پس از جراحی کاهش یافته بود.

هدف برنامه پنج ساله مسیر مراقبت، یافتن راه‌هایی برای بهبود مراقبت و حمایتی بود که افراد مبتلا به درد مداوم دریافت می‌کنند. این برنامه که توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت (NIHR) تامین می‌شود، درمانی جدید را در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در هشت بیمارستان بریتانیا طراحی و آزمایش کرد.

این برنامه به بررسی میزان احتمال ابتلای بیماران به زانو درد مداوم پس از عمل خود پرداخت و علت این‌که بیماران به‌دنبال کمک نیستند را کشف کرد. گروه تحقیقاتی یک درمان جدید – یک مسیر مراقبت – برای بیماران ایجاد کرد و نحوه عملکرد بیماران در مسیر مراقبت را در مقایسه با گروه کنترلی که مراقبت معمولی داشتند، مقایسه کردند.

مسیر مراقبت شامل مراجعه بیماران در یک کلینیک یک ساعته توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آموزش دیده سه ماه پس از جراحی، پرسشنامه مفصل درد و اشعه ایکس همچنین آزمایش خون برای عفونت و ارجاع بیماران برای ادامه درمان در صورت نیاز، دریافت حداکثر ۶ تماس تلفنی طی ۱۲ ماه آینده برای بررسی وضعیت بیماران بود.

راشل گوبرمن هیل، محقق اصلی برنامه، پروفسور بهداشت و انسان‌شناسی و مدیر موسسه الیزابت بلک‌ول بریستول گفت: «افراد برای تسکین درد خود اقدام به تعویض  مفصل زانو می‌کنند و اگر متوجه شوند که بعد از آن درد برای مدت طولانی‌ دارند، بسیار ناامید کننده است. متاسفانه، از هر پنج نفری که تعویض مفصل زانو انجام می‌دهند، یک نفر بعد از آن دچار درد طولانی‌مدت می‌شود.»

وی ابراز کرد: ما به‌عنوان یک گروه تحقیقاتی می‌خواستیم کاری انجام دهیم که کمک‌کننده باشد. ما متوجه شدیم که مسیر مراقبت STAR جدید ما تاثیر مثبتی بر درد افراد دارد. افرادی که پس از تعویض مفصل زانو درد طولانی‌مدت داشتند و به آنان برنامه مسیر مراقبت داده شد، درد کمتری داشتند و یک سال بعد درد در زندگی آنان کمتر تاثیرگذار بود. افراد به ما گفتند که برنامه مسیر مراقبت به آنان کمک کرد تا احساس حمایت کنند و در مورد دردشان بیشتر بدانند، این برنامه به این معنی است که آنان می‌توانند درمان بیشتری را که متناسب با دردشان بود دریافت کنند. ما از یافته‌های تحقیقاتی خود بسیار خرسندیم زیرا باید برای افرادی که بعد از تعویض مفصل زانو درد دارند، تفاوت واقعی ایجاد کند.

دکتر ویکی وایلد، دانشیار سلامت اسکلتی عضلانی در دانشکده پزشکی بریستول و یکی از محققان این تحقیق افزود: مسیر مراقبتی STAR جدید برای افراد مبتلا به درد سه ماه پس از تعویض مفصل زانو مفید است اما ما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا دریابیم که چگونه می‌توانیم از این درد در افراد جلوگیری کنیم. تحقیقات با کیفیت بالا می‌تواند افراد در معرض درد را قبل از عمل شناسایی کنند تا به این بیماران درمان‌هایی برای افزایش شانس نتیجه‌ خوب پس از تعویض مفصل زانو ارائه کرد.

نیک هاولز، مشاور جراح ارتوپدی زانو و سخنران ارشد افتخاری دانشکده پزشکی بریستول ادامه داد: «جراحی تعویض مفصل زانو یک عمل عالی است که زندگی بسیاری از افرادی که از آرتروز زانو رنج می‌برند را تغییر می‌دهد، درد، عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. با این حال درد مداوم در برخی افراد باقی می‌ماند. ایجاد یک مداخله که نشان داده شده است برای برخی از این افراد تفاوت ایجاد می‌کند، برای گروه ما به راستی رضایت‌بخش است و گام بزرگی در درمان است.»

یافته‌های این تحقیق در مجله  The Lancet Rheumatology منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5419

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.