• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

آغاز آزمایش‌ های بالینی واکسن اختصاصی اومیکرون مدرنا

  • کد خبر : 5342
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
آغاز آزمایش‌ های بالینی واکسن اختصاصی اومیکرون مدرنا
شرکت مدرنا اعلام کرد که اولین داوطلب واکسن اختصاصی اومیکرون را دریافت کرد؛ این در حالی است که شرکت رقیب یعنی فایزر نیز در همین هفته آزمایش‌های بالینی واکسن اختصاصی اومیکرون را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از پایگاه خبری رویترز، با توجه به گسترش اومیکرون و افزایش نگرانی در مورد این سویه، شرکت‌های واکسن‌سازی از چندی قبل شروع به فرموله‌کردن واکسن اختصاصی این گونه کردند.

فایزر اولین شرکتی بود که واکسن اختصاصی را تزریق کرد و به دنبال آن مدرنا روز گذشته اولین دز واکسن اختصاصی را به یک داوطلب بالغ سالم تزریق کرد. آزمایش‌های بالینی واکسن در حالی آغاز شده است که مشخص نیست آیا مقامات سازمان جهانی بهداشت دستور تغییر دستورالعمل واکسن را در پی شیوع اومیکرون خواهند داد یا خیر!

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد تزریق دز یادآور ایمنی بیشتری در مقابل این سویه ایجاد می‌کند و تزریق آن برای همه ضروری است.
روز گذشته نتایج یک مطالعه کوچک در نشریه New England Journal of Medicine منتشر شد و نشان داد آنتی بادی‌هایی که قادر به هدف قرار دادن اومیکرون هستند، به مدت شش ماه پس از تزریق دز یادآور باقی‌ می مانند، گرچه سطح آنان به مرور کاهش می‌یابد.

در این هفته نیز آزمایش بالینی واکسن اختصاصی اومیکرون توسط فایزر و همکار آلمانی آن بایون‌تک آغاز شد. در این تحقیقات قرار است با کمک هزار و ۴۲۰ شخص بزرگسال بین ۱۸ تا ۵۵ سال، چند سناریوی مختلف برای دزهای یادآور مورد بررسی قرار گیرد و مناسب‌ترین استراتژی واکسیناسیون شناسایی شود.

داوطلبان این آزمایشات بالینی به سه گروه با سطح ایمنی بسیار متفاوت تقسیم می‌شوند که دارای سوابق واکسیناسیون متفاوت هستند. برخی از این افراد اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند، برخی دیگر یک یا دو دز دریافت کردند و برخی از آن‌ها با دریافت دز یادآور ایمنی کامل را به دست آورده‌اند. این تنوع در سطح ایمنی در ابتدای شیوع پاندمی در داوطلبان وجود نداشت.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

سویه اومیکرون دارای ۳۷ جهش در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5342

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.