• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

تاثیر سامانه «تصمیم» بر جلوگیری از طلاق‌های توافقی

  • کد خبر : 5245
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
تاثیر سامانه «تصمیم» بر جلوگیری از طلاق‌های توافقی
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تاثیر «سامانه تصمیم» در کاهش میزان طلاق‌ها، از سازش و بازگشت به زندگی مشترک ۱۶.۶۵ درصد زوجین پس از اخذ خدمات روان‌شناسی و مشاوره از سامانه مذکور، طی سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، بهزاد وحیدنیا درخصوص کارکرد سامانه تصمیم گفت: سازمان بهزیستی از سال ۱۳۷۸ با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش طلاق و تحکیم خانواده از طریق اجرای طرح مداخله در خانواده و با همکاری دادگستری استان‌ها به خانواده‌های دارای اختلافات حاد خانوادگی یا زوجین متقاضی طلاق، خدمات مشاوره‌ای و مددکاری اجتماعی را در مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، مراکز مداخله در خانواده توسط کارشناسان بهزیستی مستقر در دادگستری‌ها ارائه می‌کرد.

وی افزود: پس از تصویب قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند سال ۱۳۹۱ و در قالب توافقات به عمل آمده فی مابین سازمان بهزیستی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان بهزیستی اقدام به راه‌اندازی سامانه تصمیم طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در مراکز استان‌های کشور کرد و در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ نیز این سامانه در شهرستان‌هایی با جمعیت بالاتر از ۵۰ هزار نفر راه‌اندازی شد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طبق توافقات سه جانبه‌ای که بین سازمان بهزیستی، قوه قضائیه و شورای اجتماعی وزارت کشور صورت گرفته بود، قرار بود سازمان بهزیستی طلاق‌های توافقی را در قالب سامانه تصمیم پوشش دهد. بعد از مدتی، سازمان بهزیستی اعلام کرد که روش صحیح‌تر برای موفقیت بیشتر در این مباحث این است که قبل از اینکه دعاوی به درخواست‌های طلاق تبدیل شوند می‌توان برای آنها چاره‌ای اندیشید و در این راستا به طلاق‌های یک طرفه یا سایر انواع دعاوی ورود و مداخلات بیشتر صورت گیرد و بتوان سایر انواع دعاوی را در اولویت قرار دهیم، لذا بیشتر رویکرد سازمان بهزیستی ورود و مداخله برای سایر انواع دعاوی بود.

وحیدنیا اظهار کرد: در این راستا کار برای پنج استان آغاز شد اما منابع اعتباری کافی وجود ندارد و برای توسعه، این طرح به شورای اجتماعی کشور ارسال شده است و در صورت تامین اعتبار می‌توان آن را برای سایر انواع دعاوی در کل کشور و برای شهرستان‌های زیر ۵۰ هزار نفر اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس توافقات ملی با قوه قضائیه، همه طلاق‌های توافقی در قالب سامانه تصمیم قرار دارند، گفت: اما برخی استان‌ها ارجاعاتی خارج از سامانه و به مراکزی که موردتایید قوه است انجام می‌دهند که تعداد آنها بسیار کم است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص روند فعالیت سامانه تصمیم و نحوه ارجاع متقاضیان طلاق توافقی به این سامانه اظهار کرد: زوجین برای دریافت مشاوره ابتدا به سایت زمان مراجعه کرده و بعد از انتخاب زمان مشاوره، واحد ارزیابی روانی و اجتماعی برایشان مشخص می‌شود. در نهایت یک جلسه روانی و اجتماعی با حضور تیمی متشکل از روانشناس، مددکار، مشاوره حقوقی و مذهبی برگزار و ارزیابی انجام می‌شود. پس از آن به مرکز مشاوره ارجاع می‌شوند. بعد ارزیابی روانی و اجتماعی زوجین تصمیم می‌گیرند که ادامه فرآیند تخصصی مشاوره را در کجا انجام دهند.

به گفته وی، چهار جلسه مشاوره‌ای (هر جلسه ۴۵ دقیقه) برای آنها در نظر گرفته شده است و درنهایت نتایج ثبت و به دفاتر پیشخوان ارسال می‌شود تا به قاضی پرونده ارائه شود.

وحیدنیا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰۳ کاربر در مراکز غربالگری مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: ۸۷۶ مرکز پیشخوان قضایی، ۷۱۲ مرکز غربالگری روانی اجتماعی، ۹۵ مرکز مددکاری اجتماعی، ۹۴۵ مرکز مشاوره خصوصی و ۶۰ مرکز مشاوره دولتی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به وضعیت نظرات خدمت‌گیرندگان از سامانه تصمیم، به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: با توجه به نظرسنجی و بررسی صورت گرفته در سال ۱۳۹۹، ۸۵.۳ درصد خدمت‌گیرندگان از خدمات سامانه تصمیم و ۷۹.۷ درصد خدمت‌گیرندگان از خدمات کارشناسان سامانه تصمیم اعلام رضایت کرده‌اند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور همچنین درخصوص سازش و اثربخشی فعالیت نیز خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸، ۱۴.۶۶ درصد سازش، در سال ۹۹، ۱۴.۳۵ درصد و در سال ۱۴۰۰، ۱۶.۶۵ درصد سازش در سامانه اتفاق افتاده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5245
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.