• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

آسیب های صنعت داروسازی کشور

  • کد خبر : 5155
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
آسیب های صنعت داروسازی کشور
نمایندگان صنعت داروسازی کشور، در پنل دومین کنگره و نمایشگاه بین المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته، به طرح مشکلات و چالش های پیش روی صنعت دارو پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، اکبر عبداللهی اصل دبیر علمی دومین کنگره و نمایشگاه بین المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته، در پنل بررسی مسائل و مشکلات صنعت دارو، از نمایندگان حاضر خواستار طرح موضوع شد.

محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، بر ضرورت بازنگری در ساختار دارویی کشور با نگاه به آینده تاکید کرد و گفت: متأسفانه حوزه منایع انسانی مورد نیاز سازمان غذا و دارو، به رغم رشد فزاینده همه حوزه‌های دارویی، نه تنها توسعه نیافته که برعکس، شاهد فرار نیروها نیز هستیم.

وی از سازمان غذا و دارو به عنوان آبروی نظام سلامت کشور یاد کرد و افزود: سازمان غذا و دارو به لحاظ نیروی انسانی متخصص، ضعیف شده و همین موضوع باعث دخالت‌های غیر کارشناسی و غیر تخصصی در این حوزه شده است.

عبده زاده گفت: اصلاح ساختار دارویی کشور باید از سازمان غذا و دارو اتفاق بیافتد.

وی با بیان این موضوع که اکثر قریب به اتفاق فارغ التحصیلان داروسازی جذب داروخانه‌ها می‌شوند، افزود: متأسفانه داروخانه‌ها دیگر امکان جذب فارغ التحصیلان داروسازی را ندارند و این افراد باید به سمت صنعت بروند.

عباس کبریایی زاده نماینده صنعت دارو، نیز با اشاره به محدودیت منابع که شامل همه کشورهای جهان می‌شود، گفت: سال گذشته مطالعه‌ای در سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران انجام شد که نشان می‌دهد بابت ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور کمتر از یک میلیارد دلار وابستگی ارزی وجود دارد که همین شرکت‌های دارویی می‌توانند در مدت ۳ سال، تراز تجاری دارو را مثبت کنند.

وی افزود: روزآمد نشدن تجهیزات و زیرساخت‌های صنعت داروسازی کشور، توان صادراتی شرکت‌های دارویی را ضعیف کرده است و این مسئله ناشی از آشفتگی مدیریتی است.

کبریایی زاده با عنوان این مطلب که ایران تنها کشور دنیا است که به عمق دانش داروسازی بایوتک، شیمیایی، گیاهی و…، دست پیدا کرده است، گفت: ما عضو WTO نیستیم و به راحتی می‌توانیم کپی کنیم و از این فرصت برای توسعه صنعت داروسازی کشور استفاده کنیم.

حمیدرضا اینانلو مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که سازمان غذا و دارو در پایین‌ترین سطح اعتماد عمومی حداقل در حوزه دارویی کشور قرار دارد، افزود: یکی از آسیب‌های چند سال اخیر، این بوده که مسائل خودمان را به بیرون از خانواده دارویی کشانده ایم و بیشترین ضربه را از همین نقطه خورده ایم.

وی ادامه داد: ما باید منافع و شرایط همدیگر را در تصمیم گیری‌ها به رسمیت بشناسیم.

اینانلو افزود: اگر می‌خواهیم بازار دارویی رو به توسعه داشته باشیم، نیاز به مولفه‌هایی دارد که قیمت دارو، یکی از همین مؤلفه‌ها است.

وی گفت: بسته بودن فهرست دارویی کشور برای کنترل هزینه‌های سلامت، صحیح نیست.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5155
  • منبع : مهر

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.