• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

برج میلاد چقدر برای میزبانی جشنواره خوب است؟

  • کد خبر : 5127
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
برج میلاد چقدر برای میزبانی جشنواره خوب است؟
کارشناسان رسانه و اهالی سینما معتقدند هر چند برج میلاد فضای مناسبی به لحاظ فیزیکی و لجستیک برای برگزاری جشنواره فیلم فجر است اما همچنان مشکلات صدا و تصویر این مجموعه مناسب پخش فیلم نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، جشنواره فیلم فجر امسال چهلمین دوره خود را درحالی پشت سر می‌گذارد که به سیاق هر دوره، امسال هم از حواشی دور نماند و حرف و حدیث‌های محل برگزاری جشنواره از چارسو آغاز و در نهایت به برج بلند بالای تهران ختم شد. رفت و آمد ۲۴ ساعته‌ای که حرف و حدیث هم کم نداشت.

خبر عدم میزبانی برج میلاد از جشنواره فیلم فجر اگرچه به صورت غیر رسمی به موضوعات مالی و اقتصادی نسبت داده شد اما آنچه از سوی مسئولان برگزاری این رویداد توضیح داده شد بحث ضعف فنی برج میلاد در این میزبانی بود. ضعف سیستم صوتی که به یکی از گلایه‌های پرتکرار ویژه صاحبان آثار بود، به طوری که در برخی از موارد کیفیت صدای پخش شده در سالن اصلی برج میلاد به حدی ضعیف بوده که صاحب اثر هم متوجه دیالوگ‌های فیلم نشده است.

پرسروصداترین مصداق از این موضوع هم سال گذشته و در خلال اکران فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار رخ داد که پای اعتراض آبیار را به نشست خبری هم باز کرد. فیلمی که صداهایش حتی برای سازندگان و بازیگرانش هم قابل فهم نبود و اعتراضاتی را در همان زمان و پس از آن برانگیخت. البته برج میلاد نکات مثبتی همچون دسترسی به نسبت خوب و فضای کافی برای اهالی رسانه را هم دارد.

اما برای اینکه بیشتر در جریان نکات مثبت و منفی برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد قرار بگیریم با چند تن از کارشناسان و اهالی سینما به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر شما نیز می‌گذرد. آنچه گفتیم و شنیدیم.

«برج میلاد» برای سینما ساخته نشده و این بزرگترین ضعف است

حمیدرضا آذرنگ کارگردان فیلم روزی روزگاری آبادان که سال گذشته در جریان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد اکران شد در گفت وگو با ایرنا و در توضیح شرایط و کیفیت برگزاری جشنواره در برج میلاد، گفت: متاسفانه یکی از خاطرات بد من در برج میلاد با اکران فیلم روزی روزگاری آبادان رغم خورد و آن هم به دلیل کیفیت بد صدا بود.

وی ادامه داد: صدای فیلم به قدری غیرقابل فهم بود که خود من به عنوان کارگردان فیلم و نویسنده نمی‌شنیدم که بازیگران چه می‌گویند. و این در حالی است که به زعم دوستان سالن‌های نمایش برج میلاد نزدیک به استاندارد است.

آذرنگ در توضیح ضعف سیستم صوتی برج میلاد یادآور شد: حتما این سیستم صوتی به لحاظ تخصصی مشکل مهندسی دارد؛ به دلیل این که در جامعه ما پیش از این که یک اتفاق ایجاد شود، شرایط آن برانداز نمی‌شود که قد و قواره امکانات آن در حد چه باشد.

مطمئنا برج میلاد  سالنی نیست که برای سینما ساخته شده باشد و قطعا در سالنی که برای سینما ساخته نشده است، مشکلات وجود خواهد داشت
کارگردان فیلم سینمایی روزی روزگاری آبادن تاکید کرد: سالن سینما با سالن برگزاری کنسرت، سمینار و… بسیار متفاوت است چرا که سینما یک تخصص و صنعت است و نیاز به متخصصانی دارد که به اندازه‌ نیاز به آن توجه کنند.

وی افزود: شاید این ایراد صرفا آن روز بوده است؛ آن روز به جز فیلم خودم فیلم‌های دیگری هم که دیدم مشکل صدا داشتند و صدا، بُعد و اندازه تصویر سینما را نداشت که مخاطب را همراه خود سازد.

آذرنگ اظهار داشت: امیدوارم این مشکل قابل حل باشد تا دیگر دوستان فیلمساز آسیب نبینند.

«برج میلاد» برای نمایش فیلم ساخته نشده است

یوسف بچاری تهیه‌کننده تلویزیون که تجربه حضور و کار در چندین دوره جشنواره فیلم فجر در برج میلاد را داشته است، با اشاره به وضعیت برج میلاد در میزبانی از جشنواره فیلم فجر، در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: به عنوان یک مخاطب جشنواره فیلم فجر که حدود ۵ سال در فضای برج میلاد کار کرده‌ام شخصا برج میلاد را می‌پسندم چرا که به لحاظ معماری این گونه است که آدم‌ها همدیگر را می‌بینند و اساسا مهمترین مزیت یک رویداد فرهنگی همین دیدار آدم‌هاست.

وی افزود: در شرایط امروز به دلیل مشغله و فاصله و مسائلی از این دست فرصت دیدار شاید بسیار کم و کوتاه باشد اما جشنواره فرصتی برای دیدار است و معماری برج میلاد این امکان را می‌دهد؛ ضمن این که چون شکل دایره‌ای در این فضا است، احتمال این که آدم‌ها همدیگر را ببینند بسیار زیاد است چرا که فقط یک درب ورودی و خروجی دارد.

از نظر دسترسی‌ها هم این فضا معقول است چرا که در حاشیه اوتوبان است و دسترسی‌ها مناسب است و از منظر پارکینگ و جای پارک هم خوب است؛ بر این اساس برج میلاد تهران در مجموع در بحث پذیرایی ها، حضور آدم‌ها و سالن های کنفرانس های مطبوعاتی به لحاظ فرهنگی خوب است
بچاری تاکید کرد: نکته منفی‌ای که در مورد میزبانی برج میلاد از جشنواره فیلم فجر وجود دارد، موضوع کیفیت فنی صدای پخش در سالن‌ها به خصوص سالن اصلی این مجموعه است. این موضوع همواره مورد نقد صاحبنظران و فیلمسازان بوده چرا که کیفیت سالن اصلی برج میلاد درگیر اشکالاتی است.

وی افزود: تاجایی که اطلاع دارم سیستم صوتی برج میلاد برند خوبی است اما شاید ایراد از معماری سالن باشد و این که اساسا این سالن برای نمایش فیلم ساخته نشده است.

نقصان سیستم صدا و تصویر کابوس بی‌پایانِ «برج میلاد»

مصطفی محمودی مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه‌ هم در توضیح نقاط مثبت و منفی برج میلاد برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر به خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: بهترین خصیصه‌ای که می‌توان برای میزبانی برج میلاد از جشنواره فیلم فجر برشمرد، موضوع گنجایش کافی و فضای بزرگ این مجموعه است؛ ظرفیت صندلی‌ها، سالن‌های متعدد و جنبی، امکان دسترسی مناسب اهالی رسانه و هنرمندان به همدیگر و یک تعامل بی‌واسطه و بی‌دغدغه در یک مکان ثابت از جمله مزیت‌های برج میلاد در میزبانی این رویداد فرهنگی است.

ضمن این که در برج میلاد امکانات پشتیبانی، لجستیک، پذیرایی و پارکینگ محیاست
وی افزود: از سوی دیگر اما نقصان سیستم صدا و تصور همچنان در این مجموعه وجود دارد؛ ضمن اینکه حضور و ورود افراد متفرقه در تمام روزهای جشنواره و به ویژه در روزهای تعطیل، از دیگر خلاها و نقاط ضعف برج میلاد در میزبانی از جشنواره فیلم فجر است.

محمودی یادآور شد: درحال حاضر برج میلاد و مرکز همایش‌های آن بهترین گزینه برای میزبانی جشنواره فیلم فجر است و در نهایت نکته حائز اهمیت تاکید بر این موضوع است که ما به رغم سال‌های متعددِ برگزاری این رویداد هنوز مکانی ثابت برای برگزاری جشنواره فیلم فجر ندایم که آن را کاخ بنامیم یا خانه جشنواره.

محمودی اظهار داشت: در نهایت این اصلی‌ترین مطالبه اهالی رسانه است که نیاز داریم تا مکانی ثابت به عنوان خانه جشنواره فیلم فجر داشته باشیم که علاوه بر برگزاری جشنواره فیلم فجر از آن در تمام سال به عنوان مکانی برای میزبانی سایر رویدادهای سینمایی (سینما حقیقت، فیلم کوتاه و…) استفاده کنیم.

 به نظر می رسد برج میلاد با تمام معایب و محاسن، درحال حاضر تنها گزینه قابل قبول برای میزبانی از چهلمین جشنواره فیلم فجر است. امید است که در آینده امکانی برای ایجاد فضایی تخصصی در حوزه سینما فراهم شود که بتواند پاسخگوی نیازهای این رویداد همچون پخش حرفه ای تصویر و صدای فیلم، برگزاری نشست های خبری، محلی برای گپ و گفت اهالی سینما و دیگر نیاز های این رویداد باشد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5127
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.