• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

مصرف الکل باعث سرطان می‌شود

  • کد خبر : 5043
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
مصرف الکل باعث سرطان می‌شود
نتایج یک مطالعه بزرگی نشان می‌دهد مصرف الکل به طور مستقیم بر ابتلا به سرطان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از پایگاه خبری ساینس، این مطالعه بزرگ با بررسی بیش از ۱۵۰ هزار نفر در طول یک دهه، ارتباط مستقیم بین نوشیدن الکل و ابتلا به سرطان را تایید کرد. این مطالعه به ویژه سرطان‌های مری و سر و گردن را با مصرف الکل مرتبط می‌داند.

مطالعات مختلف سال ها است که ارتباط مصرف الکل و سرطان را تایید کرده‌اند ولی چگونگی این ارتباط کاملا نامشخص بود. بر اساس مطالعات جدید مصرف الکل با عادت‌های مضری مانند استعمال دخانیات، عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب مرتبط است و مجموع تمام عوامل خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهند ولی الکل به طور مستقیم نیز می‌تواند عامل سرطان باشد.

بر اساس مطالعات، دو واریانت ژنتیکی شایع برای کاهش تحمل فرد نسبت به الکل شناخته شده است. این واریانت‌ها توانایی فرد برای تجزیه استالدئیدها را کاهش می‌دهند. استالدئید یک مولکول سمی است که حین سوخت و ساز الکل توسط بدن تولید می‌شود. مطالعات قبلی نشان می‌دهد وجود این واریانت‌ها شاخص‌هایی برای مصرف الکل هستند و افرادی که دارای چنین جهش ایی هستند،‌ تاثیر نوشیدن الکل را بسیار ناخوشایند می‌دانند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که به اصطلاح دارای ژن‌های کم‌تحمل الکل هستند، نسبت به افرادی که این واریانت‌ها را ندارند، تمایلی به مصرف الکل ندارند و در ادامه مشخص شد این افراد به میزان ۱۳ تا ۳۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. این مطالعه سرطان‌های سر و گردن، مری، روده بزرگ و کبد را بیشتر از سایر سرطان‌ها با الکل مرتبط می‌داند. یک مطالعه برجسته توسط محققان دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان داد افزایش استالدئید می‌تواند مستقیما باعث آسیب به DNA شود.

بر اساس آمار آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان،‌ حدود ۷۴۰ هزار مورد سرطان جدید در سال ۲۰۲۰ میلادی را می‌توان به مصرف الکل نسبت داد.
نتایج این مطالعه در نشریه  Cancer Genetic and Epigenetics منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5043

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.