• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D چیست؟

  • کد خبر : 4975
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D چیست؟
مصرف بیش از حد ویتامین D موجب بروز استخوان‌درد، مشکلات گوارشی، مشکلات کلیوی و تکرر ادرار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، ویتامین D که به‌عنوان «ویتامین آفتاب» نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در بهبود سلامت بدن افراد برعهده دارد. این ویتامین نه تنها عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن را تضمین می‌کند، بلکه موجب رشد سلول‌های ماهیچه‌ای می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بهترین و طبیعی‌ترین روش برای افزایش سطح ویتامین D موجود در بدن است؛ البته مصرف بعضی از مواد مغذی یا مکمل‌ها نیز به کسب ویتامین D کمک شایانی می‌کند.

علائم کمبود ویتامین D در بدن چیست؟
ویتامین D فواید بسیار زیادی برای افراد به همراه دارد؛ بنابراین در صورتی که از کمبود این نوع ویتامین رنج می‌برید، ممکن است دچار مشکلات سلامتی شوید. به نظر می‌رسد که کمبود ویتامین D موجب بروز خستگی، ضعف، درد استخوان، ضعف عضلانی، درد عضلانی و نوسانات شدید خلقی می‌شود. احتمال بروز این علائم در زمستان که آسمان ابری و مه است بیشتر است.

چه زمانی باید مکمل‌های ویتامین D مصرف کنیم؟
ویتامین D با دیگر ویتامین‌ها متفاوت است؛ در واقع ویتامین D نوعی هورمون استروئیدی است که هنگام قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید تولید می‌شود. با توجه به اینکه تعداد کمی از مواد غذایی حاوی این نوع ویتامین هستند، در طول زمستان دریافت ویتامین D کافی دشوار می‌شود؛ در این صورت بدن دچار کمبود این نوع ویتامین می‌شود. بنابراین مصرف مکمل‌های ویتامین D یک راه مؤثر برای رفع نیاز بدن به این ویتامین است؛ البته مصرف بیش از حد مکمل‌های آن موجب بروز عوارض جانبی خاص می‌شود؛ پس نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنیم.

مسمومیت با ویتامین D چیست و چه زمانی باید مصرف مکمل‌های ویتامین D را متوقف کنیم؟
مسمومیت با ویتامین D یک بیماری بسیار نادر بوده که نشان دهنده افزایش سطح ویتامین D بدن است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفته یا غذاهای سرشار از ویتامین D مصرف کرده است. به گفته متخصصان، مکمل‌ها فقط در مواقع ضروری باید مصرف شوند، برای نمونه به افرادی که در هوای بسیار سرد بدون نور خورشید زندگی می‌کنند توصیه می‌شود که از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D چیست؟
مصرف ویتامین D باعث می‌شود بدن کلسیم بیشتری جذب کند. کلسیم به تقویت استخوان‌ها کمک شایانی می‌کند؛ با این وجود مصرف بیش از حد ویتامین D موجب بروز وضعیتی به نام هیپرکلسمی می‌شود که نشان دهنده افزایش سطح کلسیم خون است. به طور معمول، سطح کلسیم موجود در بدن بین ۸.۵ تا ۱۰.۸ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و زمانی که از حد طبیعی فراتر رود، خطر بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ، ضعف و تکرر ادرار را افزایش می‌دهد.

زمانی که سطح ویتامین D بدن افزایش پیدا کند و موجب افزایش میزان کلسیم موجود در جریان خون شود، مواد مغذی به‌درستی به استخوان‌ها انتقال داده نمی‌شود و فرد دچار درد استخوان می‌شود و خطر شکستگی استخوان و آسیب‌پذیری آن نیز افزایش پیدا می‌کند. هیپرکلسمی، ناشی از مسمومیت با ویتامین D می‌تواند باعث بروز مشکلات کلیوی شود. افزایش سطح کلسیم موجود در جریان خون باعث تکرر ادرار نیز می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4975
  • منبع : ایمنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.