• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

مراقب سلامت مکمل های روغن ماهی باشید

  • کد خبر : 4922
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مراقب سلامت مکمل های روغن ماهی باشید
قرص‌های مکمل‌ روغن ماهی به این دلیل که از اسیدهای چرب امگا ۳ سرشار هستند عمدتا در سراسر انگلیس و ایالات‌متحده محبوبیت دارند اما آزمایش‌های مستقل یک شرکت دارویی آمریکایی نشان داده‌ که از هر ۱۰ مکمل خوراکی روغن ماهی، یکی "فاسد" است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، روزنامه “ایندیپندنت” در گزارشی در این باره آورده است: تجزیه‌ و تحلیل ۶۴ مکمل روغن ماهی که تحت ۶۰ برند بزرگ خرده‌فروشی در ایالات‌متحده فروخته می‌شوند و در سطح جهانی در دسترس‌ هستند، نشان داد که برخی از آن‌ها ۱۱ برابر بیشتر از حد توصیه‌ شده، فاسد شده‌اند.

یک شرکت دارویی خصوصی در سان‌فرانسیسکو موسوم به کمپانی “Labdoor” که مکمل‌ها و ویتامین‌ها را از نظر خلوص، دقت برچسب و ارزش غذایی‌ تجزیه‌ و تحلیل می‌کند، مکمل‌های روغن‌ ماهی را از نظر محتوای امگا ۳، EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) و DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک)، ویتامین D و CLA (اسید لینولئیک مزدوج) آزمایش کرده است.

این شرکت دارویی همچنین میزان اکسیداسیون را در این محصول تجزیه‌ و تحلیل کرده که میزانِ تازگیِ هر روغن را بر اساس “استانداردهای داوطلبانه بین‌المللی فاسدشدگی” اندازه‌گیری می‌کند.

روغن ماهی زمانی که اکسید می‌شود فاسد است. این وضعیت را می‌توان با طعم تند ماهی و بوی ترشیدگی تشخیص داد. تعدادی از محصولات روغن ماهی طعم‌هایی مانند مرکبات را برای پوشاندن بوی ترش و همچنین طعم و بوی ماهی به این قرص‌ها اضافه می‌کنند.

گزارش Labdoor می‌گوید: حدود ۱۰ درصد از برندهایی که مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار داده است، به‌ اندازه‌ای سطح روغن ماهی اکسیدشده آن‌ها بالا است که فاسد تلقی می‌شوند.

این یافته‌ها که اولین بار گاردین آن را گزارش کرد به دنبال مطالعات جهانی که از سال ۲۰۱۵ انجام شد، منتشر می‌شود. آن مطالعات نشان داد که به‌طور متوسط ۲۰ درصد از محصولات روغن ماهی اکسیداسیون بیش‌ازحد دارند.

در مطالعات قبلی نیز روغن ماهی به دلیل زنجیره طولانی تولید آن، “بسیار حساس در برابر اکسیدشدگی” عنوان شد.

مطالعه‌ای که در مجله “نوتریشن ساینس” منتشر شد، سفر مکمل‌های روغن ماهی از صید در اقیانوس تا محصول نهایی در دست مصرف‌کننده را به‌ تفصیل شرح داد و اشاره کرد که منابع عمده روغن ماهی، ماهی‌های صیدشده در سواحل پرو و ​​شیلی است.

صیدها با کشتی‌های ماهیگیری به ساحل منتقل می‌شوند و سپس در کنار سایر محصولات ماهی به روغن ماهی خام تبدیل می‌شوند. روغن قبل از ارسال به سراسر جهان برای پالایش بیشتر در مخازن بزرگ ذخیره می‌شود.

نتیجه نهایی این بررسی‌ها این است که مصرف‌کنندگان در معرض خطر خرید مکمل‌های اکسیدشده‌ای قرار دارند که اطلاعات ملموس اندکی روی بسته‌بندی آن‌ها برای ارائه جزئیات منبع اصلی روغن، قدمت آن و سطوح تصفیه آن وجود دارد.

هنوز مشخص نیست که آیا روغن ماهی فاسد برای سلامتی انسان مضر است یا خیر اما مطالعات نشان داده‌اند که این روغن نسبت به روغن ماهی تازه اثرگذاری کمتری دارد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4922

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.