• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

درمان کودکان مبتلا به دیابت با لوزالمعده مصنوعی

  • کد خبر : 4861
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
درمان کودکان مبتلا به دیابت با لوزالمعده مصنوعی
لوزالمعده مصنوعی می‌تواند امیدبخش بسیاری از افراد از جمله کودکان خردسال باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، در سال ۲۰۲۰، دانشمندان دانشگاه کمبریج از اولین اپلیکیشن موبایل، پانکراس مصنوعی قابل دانلود را برای دیابت نوع اول رونمایی کردند. مشابه سایر فناوری‌های لوزالمعده مصنوعی که در دست ساخت هستند؛ هدف از ساخت آن پر کردن جای پانکراس در افراد مبتلا به دیابت است که بدن آن‌ها دیگر قادر به تولید انسولین مناسب برای جذب گلوگز از خون نیست.

اپلیکیشن “CamAPS FX” آن‌ها با یک ناظر گلوکز و یک پمپ کار می‌کرد و از الگوریتم‌های پیچیده برای تشخیص زمانی که فرد نیاز به انسولین داشت و رساندن این هورمون به فرد استفاده می‌کرد.

این مطالعه جدید که به تازگی منتشر شده است، برای بررسی اثرگذاری این فناوری بر خردسالان طراحی شده بود که در آن‌ها مدیریت دیابت نوع یک به دلیل فعالیت و مصرف غذای نامنظم، کاری دشوار و علاوه بر آن انسولین مورد نیاز آن‌ها متغیر است.

در این مطالعه ۷۴ کودک با دیابت نوع یک در سنین یک تا هفت سال به مدت ۱۶ هفته از سیستم لوزالمعده مصنوعی “CamAPS FX” استفاده کردند.

سپس آن‌ها به مدت ۱۶ هفته دیگر از یک فناوری موجود به نام “درمان با پمپ حسگر تقویت شده” (sensor-augmented pump therapy) که در آن والدین سطح گلوکز خون کودک را بررسی و به طور دستی میزان تحویل انسولین را تنظیم می‌کنند، استفاده کردند.

پروفسور رومن هوورکا (Roman Hovorka) نویسنده این مقاله گفت: سیستم “CamAPS FX” بر اساس تجربه‌های قبلی، پیش‌بینی‌هایی در مورد آنچه ممکن است رخ دهد، انجام می‌دهد. این سیستم می‌آموزد که کودک روزانه چه میزان انسولین نیاز دارد و چگونه این میزان در ساعات مختلف روز تغییر می‌کند. سپس با توجه به این موضوع میزان سطح انسولین را تنظیم می‌کند. این سیستم به جز در زمان مصرف غذا کاملا خودکار است و بنابراین نیازی به نظارت مداوم والدین نیست.

به طور کلی کودکان هنگام استفاده از “CamAPS FX” یک سوم روز خود یعنی ۷۲ درصد روز را با سطح تعیین شده‌ گلوکز می‌گذراندند که تقریبا ۹ درصد، یعنی ۱۲۵ دقیقه از روش‌های کنونی بالاتر است.

آن‌ها کمتر از یک چهارم زمان سطوح بالای گلوکز را تجربه کردند که ۹ درصد از گروهی که از درمان رایج استفاده می‌کردند، کمتر بود.

تفاوتی در تجربه هیپوگلیسمی یا افت قند خون میان این دو گروه وجود نداشت.

دکتر جولیا ور (Julia Ware)، نویسنده اول این مطالعه، گفت: کودکان کم سن و سال در برابر تغییر سطح قند خون بسیار آسیب پذیر هستند. سطوح بالای قند خون می‌تواند عواقب بالقوه پایداری بر رشد مغزی آن ها داشته باشد. علاوه بر آن، مدیریت دیابت در این گروه سنی بسیار چالش برانگیز است. “CamAPS FX” باعث بهبود شرایط والدین و کودکان می‌شود.

این مطالعه برای اولین بار اثربخشی سیستم “CamAPS FX” را در کودکان بسیار خردسال در یک دوره چند ماهه نشان داده است و والدین آن را “متحول کننده” توصیف می‌کنند. این فناوری از طریق مراکز درمانی خاص در بریتانیا در دسترس است؛ اما دانشمندان امیدوارند این فناوری بتواند زندگی تعداد بیشتری از مبتلایان به این بیماری را تغییر دهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4861

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.