• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

مادران قبل و بعد از زایمان دچار افسردگی می‌شوند

  • کد خبر : 4853
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
مادران قبل و بعد از زایمان دچار افسردگی می‌شوند
به گفته محققان، دوره ۳ ماهه قبل و بعد از زایمان، زمان آسیب پذیری برای سلامت روان زنان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محققان در یک مطالعه ۱۰۰ زن را انتخاب کردند که ۷۳ نفر از آن ها را از ابتدای سه ماهه سوم تا سه ماه پس از زایمان زیر نظر گرفتند.

آن ها معیارهای ذهنی و عینی خواب، ریتم‌های بیولوژیکی، میزان ملاتونین و قرار گرفتن در معرض نور را با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله پرسشنامه، اکتیگراف (مانیتورهای پوشیدنی خواب)، سنجش‌های آزمایشگاهی و روش‌های دیگر تجزیه و تحلیل کردند.

بر اساس این مطالعه، مجموعه‌ای از پارامترها شامل متغیرهای خواب و ریتم بیولوژیکی با شدت علائم افسردگی و اضطراب، از سه ماهه سوم بارداری تا ماه سوم پس از زایمان، ارتباط نزدیکی دارند.

دوره سه ماهه قبل و بعد از زایمان، آسیب پذیرترین زمان برای سلامت روان زنان است. تخمین زده می‌شود که ۱۵ تا ۱۸ درصد از زنان در این دوره پس از زایمان دچار اضطراب و ۷ تا ۱۳ درصد افسردگی می‌شوند. علاوه بر این، نزدیک به ۱۰ درصد از زنان در این مدت میزان بالینی اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

بنیسیو فری، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مک مستر کانادا، گفت: یافته های ما اهمیت تثبیت ساعت بیولوژیکی بدن را در طول دوره بعد از زایمان برای حفظ خلق و خوی سالم و به حداقل رساندن اضطراب نشان می‌دهد.

محققان مشاهده کردند تغییرات در ضریب شبانه‌روزی (قدرت ریتم‌های شبانه‌روزی)، میزان متوسط فعالیت در طول استراحت شبانه و میزان تکه تکه شدن استراحت شبانه، به شدت با علائم افسردگی و اضطراب بالاتر مرتبط بودند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4853

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.