• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

حق مکانیزاسیون در داروخانه؛ قانونی یا غیر قانونی

  • کد خبر : 4587
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
حق مکانیزاسیون در داروخانه؛ قانونی یا غیر قانونی
فیش واریز یک بیمار برای خرید سه قلم دارو به داروخانه‌، به دست ما رسید که نشان می‌داد بیمار در ازای پرداخت ۵۲ هزار تومان برای چند قلم دارو، ۱۰۵۰۰ تومان حق مکانیزاسیون پرداخت کرده است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم سراغ داروخانه‌ها بریم تا ببینیم داستان از چه قرار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، در این گزارش با بررسی میدانی از داروخانه‌ها موضوع اخذ مبلغی با عنوان «حق مکانیزاسیون» در داروخانه‌ها را بررسی کردیم.مردم در داروخانه‌ها از اخذ این مبلغ بی اطلاع بودند و برخی به علت ناچار بودن چندان توجهی به اضافه شدن این مبالغ به فیش پرداخت هزینه دارو نداشتند.

برای بررسی بیشتر سراغ رئیس سازمان غذا و دارو رفتیم تا بپرسیم گرفتن این تعرفه قانونی است؟
دکتر بهرام دارایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این باره گفت: از گرفتن مبلغی به عنوان حق مکانیزاسیون بی اطلاع است و تنها مبلغی که به لحاظ قانونی داروخانه‌ها علاوه بر قیمت تمام شده دارو می‌توانند اخذ کنند، مبلغ حق اصالت سنجی دارو است و در بودجه ۱۴۰۰ حقیبرای گرفتن مبلغ مکانیزاسیون یا مدیریت خدمات دارویی در نظر گرفته نشده است.

دکتر بهرام دارایی در ادامه گفت: حق خدمات دارویی یا تبدیل نسخه الکترونیک یا اصالت سنجی در داروخانه‌ها، در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و در حال حاضر تعیین اصالت دارو نه برای سال جاری بلکه در سال ۱۴۰۱ و پس از تایید به داروخانه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی یادآور شد: بحث تعیین اصالت دارو با حق مکانیزاسیون متفاوت است و چیزی به نام حق مکانیزاسیون نداریم وداروخانه‌هایی که مبلغی بااین عنوان دریافت کنندخلاف قانون عمل کرده اند.
اما نایب رئیس انجمن داروسازان ایران دیدگاه متفاوتی در این باره دارد، دکتر علی فاطمی می‌گوید:مبلغ یا تعرفه‌ای ذیل قیمت اقلام دارویی درج می‌شود که مجلس آن رابرای سال ۱۴۰۰ تصویب و توسط وزارت بهداشتابلاغ کرده است. به ازای هر قلم دارو تعرفه ۳ هزار و ۵۰۰تومان، برای نسخه ۲ قلم دارو ۷ هزار تومان و برای نسخه ۳ قلم در ۱۰۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود که داروخانه می‌تواند دریافت کند.

البته ممکن است در برخی داروخانه‌ها به اشتباه این تعرفه حق مکانیزاسیون یا حق مدیریت خدمات دارویی درج شود، اما آنچه برای ما به عنوان صحت عملکرد داروخانه‌ها مهم است درج این مبلغ زیر قیمت اقلام دارویی است.

با توجه به اینکه داروخانه‌ای که این مبلغ را اخذ کرده است در محدوده نظارت دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد، ادامه ماجرا را از دکتر مهران ولایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران جویا شدیم.

ولایی توضیح داد: تنها حقی که داروخانه‌ها مجاز بهاخذ آن هستند، حق فنی است که در قانون برای خدمات داروخانه‌ای در بیمارستان‌ها و خدمات داروخانه‌های سرپایی در نظر گرفته شده است.
وی توضیح داد:تعرفه حق فنی داروخانه‌های بیمارستانی توسط وزیر بهداشت به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و بر اساس آن حق مشاوره دارویی، بررسی نسخه دارویی و حق تلفیق دارو به عنوان حق فنی خدمات دارویی در بیمارستان‌ها تعیین می‌شود.

ولایی افزود: حق فنی در بخش داروخانه‌های سرپایی هم به صورت دریافت مبلغ مشخصی به ازای هر قلم دارو و دریافت ۲۰۰۰ تومان برای نسخه otc یا خارج از داروخانه‌ای در نظر گرفته شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: رویکرد ما حمایت از بیماران است و اگر داروخانه‌ای در دریافت تعرفه مازاد از بیماران تخلفی داشته باشد حتماً دانشگاه علوم پزشکی با آن برخورد می‌کند.

با توجه به اینکه داروخانه‌ها مجاز نیستند با عناوین مختلف از جمله حق مکانیزاسیون یا حق مدیریت خدمات دارویی از بیماران مبلغی دریافت کنند بهتر است با نظارت بیشتر بر این حوزه مانع از تحمیل رنج بیشتربر بیماران باشیم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4587
  • منبع : صدا و سیما

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.