• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

پشت میز نشینی چه آسیب هایی به دنبال دارد؟

  • کد خبر : 4487
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
پشت میز نشینی چه آسیب هایی به دنبال دارد؟
یک متخصص روانپزشکی گفت: کم تحرکی در زندگی روزمره علاوه بر تاثیراتی که بر جسم می گذارد عوارض زیادی هم روی سلامت روان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، میثم پورغلامی، با اشاره به اینکه بیرون آمدن از رختخواب در بیشتر روزها می‌تواند ناخوشایند به نظر برسد اظهار کرد: مغز انسان بی تحرکی را به رفتارهای پویاتر ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: هر چه زمان بیشتری را صرف بی تحرکی کنید، مغز تلاش بیشتری می‌کند تا در همین وضعیت باقی بماند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه اگرچه بسیاری از افراد به سلامت مغز خود فکر نمی‌کنند اما، حقیقت این است که سلامت مغز به دلیل کم تحرکی می‌تواند آسیب ببیند.

پورغلامی خاطرنشان کرد: علیرغم این که زوال عقل و سایر مشکلات حافظه به شدت با عوامل ژنتیکی مرتبط هستند، ولی مطالعات نشان داده اند ورزش نکردن نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ورزش نکردن خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

وی توضیح داد: بخشی از مغز که در ساختن خاطرات جدید نقش دارد با کم تحرکی نازک می‌شود و همین مسئله، در دراز مدت باعث ناتوانی در به خاطر سپردن خاطرات و تغییرات خلق و خو می‌شود که تنها راه حل این مشکل، افزایش فعالیت بدنی است.

پورغلامی افزود: مجموعه شواهد نشان می‌دهد بی تحرکی با سطوح بالاتر استرس مرتبط است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که یکی از دلایل اصلی بی تحرکی و استرس استفاده زیاد از فناوری است توضیح داد: به طور متوسط، افراد کم تحرک زمان بیشتری را در مقابل نمایشگرها می‌گذرانند و این می‌تواند باعث ایجاد اعتیاد شود که برای همه افراد یک احساس استرس ایجاد می‌کند علاوه بر این، ضعف بدن بر سلامت روان فشار وارد می‌کند و همانطور که شروع به احساس ضعف می‌کنید، کنترل کمتری بر زندگی و اعمال خود احساس می‌کنید بنابراین، میزان استرس افزایش می‌یابد.

وی توصیه کرد: اگر به دلیل افزایش بی تحرکی در زندگی دچار استرس می‌شوید باید شروع به فعالیت کنید زیرا بخش اصلی که تحت تأثیر بی تحرکی قرار می‌گیرد، سلامت روان است.

به گفته پورغلامی، هنگامی که بی تحرک می‌شوید، احتمال اینکه افسردگی یا اضطراب را تجربه کنید بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به این که عصب-رسانه‌ها (نوروترنسمیترها) نقش اساسی در در تعادل خلق و خو دارند خاطرنشان کرد: عصب-رسانه اولیه درگیر در این فرآیند سروتونین است و هنگامی که ترشح نمی‌شود، منجر به افسردگی و اضطراب می‌شود بنابراین وقتی تمام روز را دراز می‌کشید، احتمال ترشح سروتونین در مغز کاهش می‌یابد.

این متخصص روانپزشکی ادامه داد: هنگامی که غیر فعال هستید، مغز سروتونین ترشح نمی‌کند بنابراین، افسرده می‌شوید و هنگامی که افراد احساس اضطرب یا افسردگی می‌کنند کمتر به فعالیت بدنی می‌پردازند زیرا قدرت انجام این کار را پیدا نمی‌کنند و این یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند که تنها با فعالیت بدنی می‌توان آن را تغییر داد.

پورغلامی با اشاره به پیش بینی محققان مبنی بر اینکه که با افزایش پشت میز نشینی، عدم تحرک کافی، استفاده از برنامه‌های سرگرمی و عدم تفکر روزانه، و نیز شیوع دیابت و فشارخون در جامعه شهر نشین به عنوان عوامل خطر بروز آلزایمر، افزایش احتمال ابتلاء به آلزایمر در این جوامع را یادآور شد.

وی با ییان اینکه آلزایمر یک پدیده چند وجهی و چند عاملی است ادامه داد: بر همین اساس شاید به تنهایی نتوان به یک علت اشاره کرد بلکه فاکتورهای متعددی از جمله بالا رفتن سن، دیابت، افزایش چربی خون و بیماری‌های عصبی و مسئله وراثت، در ابتلاء به بیماری آلزایمر مؤثر هستند.

پورغلامی تاکید کرد: با توجه به افزایش پشت میز نشینی، عدم تحرک کافی، استفاده از برنامه‌های سرگرمی و عدم تفکر روزانه، و نیز شیوع بالای دیابت و فشارخون در جامعه شهر نشین، باید برای پیشگیری از آلزایمر در آینده نزدیک کاری کرد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4487
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.