• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

ارتباط بیماری خودایمنی با بیماری ثانویه

  • کد خبر : 2916
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
ارتباط بیماری خودایمنی با بیماری ثانویه
محققان کشف کرده اند که داشتن یک نوع بیماری خودایمنی می تواند منجر به بیماری خودایمنی دیگری شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از ساینس دیلی، محققان پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو به‌طور ناگهانی دریافتند که موش‌های مبتلا به آرتریت روماتوئید ناشی از آنتی‌بادی در مفاصل خود دچار ضایعات ستون فقرات مشابه ضایعات اسپوندیلوآرتریت محوری (AxSpA) شدند که باعث خم شدن ستون فقرات می‌شود.

«نیرمال باندا»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که یک بیماری خودایمنی، مانند آرتروز التهابی، ممکن است منجر به یک بیماری خودایمنی ثانویه مانند AxSpA نیز شود. این ارتباط جالب بیماری ممکن است به دلیل اتصال اتوآنتی بادی‌های ضد کلاژن به ستون فقرات یا تغییراتی در سیستم ایمنی بدن باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

همین آنتی بادی‌های ضد کلاژن در انسان‌های مبتلا به آرتروز نیز وجود دارد. آنها به طور مستقیم به غضروف مفصل حمله می‌کنند و در نتیجه باعث التهاب و درد می‌شوند.

به گفته باندا، «ما برای اولین بار به وجود این رابطه پی بردیم.»

اما اینکه دقیقاً چگونه یک بیماری خودایمنی می‌تواند باعث ایجاد بیماری دیگر شود، همچنان یک راز باقی مانده است، موضوعی که باندا امیدوار است آن را بررسی کند.

او گفت: «ما می‌خواهیم به مکانیسم این رابطه پی ببریم. با این حال توصیه می‌کنیم مبتلایان به یک بیماری خودایمنی در صورت ابتلاء به بیماری دیگری، هوشیار باشند.»

به گفته محققان، در حال حاضر ارتباطی بین بیماری لثه و آرتریت روماتوئید، و دژنراسیون ماکولا خشک مرتبط با سن و آرتریت روماتوئید وجود دارد.

پایان پیام

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2916

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.