• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

افزایش ریسک بیماری قلبی ناشی از کمبود ویتامین D

  • کد خبر : 2834
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
افزایش ریسک بیماری قلبی ناشی از کمبود ویتامین D
در یک مطالعه جدید، محققان دریافته اند که لازم است میزان ویتامین D هنگام ارزیابی خطر قلبی عروقی افراد در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از مدیکال نیوز، ویتامین D که به عنوان ویتامین “آفتاب” نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در چربی است که به دو شکل اصلی وجود دارد: D-۲ و D-۳.

ویتامین D به عنوان یک ریزمغذی ضروری و منبعی که عمدتاً از نور خورشید به دست می‌آید، برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها و عملکرد منظم سیستم ایمنی مهم است.

فراتر از این عملکردها، نتایج مطالعات ارتباط بین میزان پایین ویتامین D و افزایش احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهد.

در سراسر جهان، بیماری‌های قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر هستند. هر ساله حدود ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر عوارض ناشی از بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند که بدان معناست که بیماری‌های قلبی عروقی مسئول ۳۲ درصد از کل مرگ و میرها در سطح جهان هستند.

پروفسور «اِلینا هایپونن»، نویسنده اصلی و مدیر مرکز مؤسسه تحقیقات سرطان دانشگاه استرالیای جنوبی، در این باره می‌گوید: «ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D می‌تواند فشار خون و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.»

در مطالعه اخیر، محققان رابطه بین وجود ۲۵ هیدروکسی ویتامین D در خون (۲۵(OH)D) و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی کردند. ۲۵(OH)D نشانگر تاییدشده برای وضعیت ویتامین D است.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که افراد دارای غلظت ۲۵ نانومول در لیتر از ۲۵(OH)D در خون شأن نسبت به افرادی که غلظت ۵۰ نانومول در لیتر داشتند، ۱۱ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

 

 

 

پایان پیام

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2834

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.