• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
پروفسور امامی تاکید کرد:

شکست سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی امکان پذیر است

  • کد خبر : 2639
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۷:۲۹
شکست سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی امکان پذیر است
پروفسور امیر حسین امامی فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه شکست سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی امکان پذیر است گفت: ادعای سونامی سرطان در کشور پایه و اساس ندارد.

پروفسور امیر حسین امامی فوق تخصص خون و سرطان در گفت و گو با پایگاه خبری تسریر با اشاره به برگزاری دومین روز از بیستمین کنگره هماتولوژی و آنکولوژی در هتل المپیک تهران گفت: مباحث بسیار وسیعی در کنگره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سخنران های از سراسر کشور حضور داشتند و از همین رو یکی از مباحث اساسی در این جلسه بررسی وضعیت سرطان روده بزرگ در کشور بود که مورد بحث قرار گرفت.
استاد دانشگاه تهران افزود: بحث و بررسی آمارهای کشوری و مقایسه با آمارهای جهانی در حوزه بیماری سرطان در جلسه امروز کنگره مورد نقد قرار گرفت و یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه قرار گرفت این مسئله بود که برخی مواقع ادعا می شود که ما با سونامی سرطان روبرو هستیم زیرا در سنین پایین با افرادی که مبتلا به بیماری سرطان هستند برخورد می کنیم اما باید در جواب گفت این ادعا پایه و اساس ندارد.
وی ادامه داد: آمار بیماری سرطان گرچه به نسبت دهه های گذشته افزایش یافته است و حتی در برخی استان ها تا حد دو برابر نسبت به ده سال گذشته گزارش می شود اما از نظر آمار جهانی در بروز بیماری پیشی نگرفته ایم.
عضو انجمن سرطان اروپا افزود : اما این مسئله حکایت از این موضوع دارد که در ثبت دقیق سرطان ها در سالهای اخیر دقیق عمل نشده است.
پروفسور امیر حسین امامی تصریح کرد: اگر بخواهیم بطور واقع بینانه میزان فراگیری سرطان را اندازه گیری کنیم باید به این نکته تاکید شود که ما در گذشته به این حد امکانات ثبت میزان سرطان را در اختیار نداشته ایم یا اینکه به درستی میزان آمار سرطان را ثبت نمی کردیم .

استاد دانشگاه تهران افزود: سرطان روده بزرگ بسیار حائز اهمیت است و‌ در حالی که سرطان روده بزرگ در میان بانوان دومین و در میان آقایان به عنوان سومین سرطان شهره دارد اما می توان با انجام کولونوسکوپی به سادگی از شکل گیری سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد.
فوق تخصص خون و سرطان یادآور شد: می توان با کولونوسکوپی پولیپ های که ایجاد کننده سرطان روده هستند را تشخیص داد تا بتوان از ابتلا بیمار به مراحل پیشرفته سرطان جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: چکاپ سرطان روده بزرگ مانع شکل گیری سرطان است بنابراین مردم با مراجعه به پزشکان خانواده غربالگری روده بزرگ را در دستور کار قرار دهند تا در مراحل اولیه شکل گیری سرطان روده بیماری متوقف شود.
پروفسور امامی افزود: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ بویژه در خانواده های که سابقه پولیپ های متعدد را دارند بسیار مهم است اما علی رغم پیگیری های انجام شده متاسفانه با عدم مراجعه به پزشک جهت کولونوسکوپی با پیشرفت بیماری در یکی از اعضای خانواده روبرو می شویم که این مسئله در حوزه پزشکی بسیار اسفناک است.
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: از تمام مردم در خواست داریم برای تشخیص زودرس بیماری سرطان؛ غربالگری را مدنظر قرار دهند تا انشالله شاهد کاهش مرگ و میر در کشور باشیم.
پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2639

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.