• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

غذاهای مفید برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا را بشناسید

  • کد خبر : 2583
  • ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
غذاهای مفید برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا را بشناسید
در آغاز فصل زمستان، رژیم غذایی مناسب می‌تواند سهم بسزایی در درمان بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، رضا غیاثوند  درباره تاثیر مواد  غذایی بر پیشگیری از بیماری های عفونی در زمستان گفت: هر چند که درمان مشخصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد، اما تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب به تخفیف علائم بیماری و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد کرد. بدیهی است که عدم مراقبت کافی از خود در حین بیماری، وضعیت را تشدید خواهد کرد

متخصص تغذیه می گوید که مصرف مایعات گرم: مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک کند؛ لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه‌های موثری در تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا باشند.

به گفته غیاثوند، همچنین زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوانزا و سرماخوردگی، موثر باشند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

فلفل قرمز: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشند.ماده‌ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌گردد، ممکن است به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شده و به بهبود بیماری کمک نماید. همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک کند.

سیر: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهند. سیر همچنین ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک کند.

مصرف مواد مغذی تازه و طبیعی: بی شک ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی نظیر: سبزیجات و میوه‌های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید هستند.

غذاهای غنی از روی: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا موثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

این متخصص تغذیه تاکید کرد،  اجتناب از مصرف محصولات شیرین حاوی شکر: همان‌طور که ذکر کردیم رژیم غذایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. شکر توانایی سیستم ایمنی بدن را از طریق تقلیل توانایی گلبول‌های سفید خون در سرکوب مهاجمین باکتریایی و ویروسی، کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2583
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.