• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

تدابیر طب ایرانی برای کاهش اثرات آلودگی هوا

  • کد خبر : 2411
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
تدابیر طب ایرانی برای کاهش اثرات آلودگی هوا
مشاور توسعه طب ایرانی در نیروهای مسلح گفت: برای کاهش صدمات ناشی از آلودگی هوا افراد مزاج خود را شناسایی کرده و تا حد امکان سبک زندگی خود را بر پایه آن تنظیم کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، سید مهدی میرغضنفری با بیان این‌که در طب ایرانی شش اصل ضروری برای داشتن زندگی سالم داریم که بنیان بهداشت در طب سنتی را تشکیل می‌دهند؛ گفت: یکی از مهم‌ترین آن، آب و هوا و ارتباط آن با مزاج افراد است و توصیه ما این است که افراد مزاج خود را شناسایی کرده و تا حد امکان سبک زندگی خود را بر پایه آن قرار بدهند.

وی افزود: منظور از مزاج خصوصیات جسمی و روحی هر فرد است که در دیدگاه طب ایرانی چند نوع است و با کلماتی همچون گرم، سرد، خشک و تر شناخته می‌شود، اگر افراد بتوانند بر مبنای مزاج خود محل زندگی خود را انتخاب کنند، کمتر به بیماری دچار می‌شوند.

میرغضنفری با بیان این‌که امروز آلودگی هوا در کلان شهرها به معضل جدی تبدیل شده و سلامت افراد را تهدید می‌کند؛ گفت:  برای کاهش صدمات ناشی از آلودگی هوا، می‌توان با توجه به مزاج افراد توصیه‌هایی بر مبنای اصلاح سبک زندگی داشت.

این پزشک و متخصص فیزیولوژی در ادامه به برخی از راهکارهای مؤثر در کاهش اثرات آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در روزهایی که هوا آلوده است تا حد امکان از منزل بیرون نروید و غذاهای سبک میل کنید چرا که در شرایط آلودگی هوا، به دلیل ضعیف‌تر شدن سیستم گوارش بدن، غذاهای سنگین و پرچرب به خوبی هضم نمی‌شود و خون ارسالی به ریه‌ها کاهش یافته و در نهایت سبب افزایش مشکلات تنفسی می‌شود. همچنین افراد اگر مبتلا به یبوست هستند باید آن را درمان کنند؛ زیرا یبوست دلیل اصلی تجمع سموم در بدن است و به آلودگی هوا اضافه شده و سبب ضعف و بدحالی افراد می‌شود.

میرغضنفری افزود: افراد به خصوص کسانی که دارای مزاج خشک هستند روزانه مایعات بیشتری مصرف کنند. این مایعات می‌تواند آبمیوه‌ها از جمله آب لیمو شیرین، پرتقال، گریپ فروت، سیب و هویج باشد. افرادی که مشکلات ریوی، اسم یا برونشیت دارند می‌توانند دمنوش‌های برگ آویشن، گل بابونه، برگ مرزنجوش، برگه ناخنک را به صورت جداگانه با کمی عسل و لیمو ترش تازه مصرف کنند. همچنین می‌توانند با آنها بخور بدهند. این دمنوش‌ها خلط آور هستند و باعث باز شدن مجاری هوایی می‌شوند.

مشاور توسعه طب ایرانی در نیروهای مسلح اظهار کرد: اگر شخص با هیچ یک از این دمنوش‌ها مشکلی نداشت، می‌تواند با هم ترکیب کرده و در دو لیوان آب بجوشاند و سپس میل کند. به خاطر داشته باشید که در ترکیب، از هر گیاه یک قاشق غذا خوری استفاده کنید.

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2411
  • منبع : وبدا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.