• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

درمان سرطان کبد به کمک هورمون سلول های چربی

  • کد خبر : 21660
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
درمان سرطان کبد به کمک هورمون سلول های چربی
بر اساس برآوردهای موسسه مطالعات کبد بریتیش لیور تراست، تقریباً از هر شش نفر یک نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در مراحل اولیه هستند مطالعه این بیماری منجر به کشف روش درمانی جدیدی برای سرطان کبد به کمک هورمون سلول های چربی شده است.

به گزارش تسریر، بیماری کبد چرب غیر الکلی را می توان یک بیماری شایع در جهان دانست و این بیماری ماحصل وضعیتی محسوب می شود که با اضافه وزن یا چاقی مرتبط است.

به گفته متخصصین، این بیماری با تجمع غیر مضر چربی در کبد شروع می شود، اما می تواند به استئاتوهپاتیت غیر الکلی NASH تبدیل شود. متاسفانه مرحله جدی تر NAFLD می تواند منجر به سرطان کبد یا نارسایی های جدی کبد شود.

به تازگی تیمی از محققان دانشگاه میشیگان دریافته ‌اند: هورمونی که توسط سلول ‌های چربی تولید می‌ شود می ‌تواند به کند کردن رشد تومورهای کبدی در موش کمک کند. آن ها می گویند که این یافته می تواند به درمان های جدیدی برای سرطان کبد HCC ، شایع ترین شکل سرطان کبد منجر شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی هنگام مطالعه نحوه ایجاد استئاتوهپاتیت غیر الکلی در موش، متوجه سطوح شدیدتر بیماری کبدی و بروز بیشتر تومورهای کبدی شدند. در این مطالعات مشخص شد همزمان با رشد تومورها، مقدار NRG4 ، هورمونی که عمدتاً توسط سلول ‌های چربی ترشح می‌شود، کاهش یافت.
آنها سپس بیان ژنتیکی NRG4 را در سلول های بافت چربی در موش های مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی با استفاده از ژن درمانی تقویت کردند و دریافتند که این امر رشد تومورهای کبدی را کند می کند.

دکتر جیاندی لین، محقق ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: بسیاری از مطالعات در مورد سرطان کبد بر روی خود سلول ‌های سرطانی کبد تمرکز می ‌کنند. در واقع این مطالعات تلاش می کنند دریابند این سلول ها چگونه تکثیر شده و چگونه از سیستم ایمنی فرار می ‌کنند.
یافته‌ های ما از این چارچوب متمرکز بر کبد خارج شدهو نشان می ‌دهد که یک هورمون مشتق از چربی در واقع می ‌تواند محیط کبد را دوباره برنامه ‌ریزی کرده و تأثیر بسیار زیادی بر توسعه سرطان کبد داشته باشد.

 این تیم اکنون قصد دارد مکانیسم دقیقی را که توسط آن هورمون اثر محافظتی ایجاد می‌کند، بررسی و روش‌ هایی را برای بهبود اثر بخشی آن شناسایی کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21660
  • منبع : سیناپرس

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.