• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

آیا مادران سرماخورده می توانند به نوزاد شیر بدهند؟

  • کد خبر : 21596
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
آیا مادران سرماخورده می توانند به نوزاد شیر بدهند؟
وقتی مادری تب و سرماخوردگی دارد، بدنش سریعاً آنتی بادی مخصوصی می سازد که به شیر خوارش ایمنی می دهد .زمانی که مادر احساس بیماری می کند ، شیرخوارش نیز درمعرض بیماری است و با ادامه شیر دهی ، دریافت آنتی بادی ها از طریق شیر مادر موجب می شود که او یا بیمار نشود یا اگر هم بیمار شود بیماری او بسیار خفیف باشد.

به گزارش تسریر به نقل از وری ول فمیلی، ممکن است نگران این باشید که آیا باید در زمان بیماری به شیردهی ادامه دهید یا نه. در اینجا مواردی است که باید در مورد شیردهی بدانید.

بسیاری از مادران راحت تر هم هستند که استراحت کنند و انرژی خود را ذخیره کنند و کودک راکه در کنارشان خوابیده است شیر بدهند. برای مادری که به تنهایی از بچه ای نگهداری می کند ، تغذیه با شیر مادر راحت تر است . او مجبور نیست برای تهیه شیرخشک بیرون برود و از رختخواب خارج شود و شیشه شیر را بشوید و شیر درست کند. تب، مایعات بدن را کاهش و شانس یبوست و کم آبی را افزایش می دهد. بنابراین مادری که دچار تب و سرماخوردگی است به مایعات بیشتری نیاز دارد.

تغذیه با شیر مادر در هنگام بیماری
شما می توانید در هر زمانی با یک بیماری جزئی مواجه شوید، حتی زمانی که کودکی دارید که شیر می خورد. برای اکثر مسائل جزئی، لازم نیست شیردهی را قطع کنید. حتی بیماری هایی نیز وجود دارد که می توانید در زمان آن ها با خیال راحت به شیردهی خود ادامه دهید. این شامل:

برونشیت
سرماخوردگی
سرفه کردن
اسهال
تب
آنفولانزا
ماستیت
عفونت سینوس
گلو درد
عفونت دستگاه ادراری (UTI)
استفراغ
نگرانی های ایمنی
ممکن است نگران باشید که اگر در حالی که سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید به شیر دادن ادامه دهید، کودک خود را بیمار کنید. اما از آنجایی که شیردهی شما را در تماس نزدیک با کودکتان نگه می دارد، به احتمال زیاد تا زمانی که متوجه شوید بیمار هستید، در معرض این بیماری قرار گرفته است. شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی برای مقابله با بیماری است و در واقع می تواند از کودک شما در برابر ابتلا به بیماری شما محافظت کند. ادامه شیر دادن مادر به نوزاد در طول بیماری جزئی بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

نکات تغذیه با شیر مادر
در اینجا چند نکته برای شیردهی در هنگام بیماری آورده شده است.

از مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) خودداری کنید. قبل از مصرف هر گونه دارویی، از جمله داروهای بدون نسخه، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروهای OTC وجود دارند که مصرف آنها در دوران شیردهی بی خطر است. با این حال، برخی از داروها می توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند و برخی دیگر می توانند شیر شما را کاهش دهند. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی و کاهش شیر خود به مایعات اضافی نیاز دارید، به خصوص اگر تب دارید.
استراحت کافی داشته باشید. بدن شما برای مبارزه با بیماری، حفظ سطح انرژی و ادامه تولید شیر سالم برای کودک شما به انرژی اضافی نیاز دارد. قبل از تجویز هر دارویی به پزشک خود اطلاع دهید که در حال شیردهی هستید.
بر میزان شیر خود نظارت داشته باشید. ممکن است در طول بیماری متوجه کاهش میزان شیر خود شوید، اما معمولاً موقتی است. زمانی که دوباره احساس خوبی کردید، روند شیردهی را ادامه دهید.
سعی کنید مستقیماً روی کودک سرفه یا عطسه نکنید.
دست های خود را اغلب بشویید. شستن قبل از شیردهی یا دست زدن به نوزاد به کاهش انتشار میکروب به نوزاد و سینه شما کمک می کند.
اگر فرزندتان به بیماری شما مبتلا شدند، همچنان می توانید شیر بدهید. شیر دادن به کودک بیمار مایعات، تغذیه و آرامش را فراهم می کند.
تنها چند بیماری وجود دارد که مادران را از شیر دادن باز می دارد. شما می توانید در طول بسیاری از بیماری های جزئی معمولی که ممکن است شما یا نوزاد مبتلا شوید، شیردهی را ادامه دهید. هر زمان که در مورد سلامتی خود یا فرزندتان شک دارید یا نگرانی دارید، باید از پزشک کمک بگیرید.

شیر دادن به نوزاد بیمار
تغذیه با شیر مادر می تواند به محافظت از کودک شما در برابر بیماری کمک کند، اما نمی تواند به طور کامل از بیماری جلوگیری کند. در برخی موارد، کودک شما ممکن است دچار عفونت گوش، سرماخوردگی یا ناراحتی معده شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بهترین کاری که می توانید برای کودک خود انجام دهید این است که به شیر دادن ادامه دهید.

شیردهی به کودکان در هنگام بیماری کمک کننده است
شیر مادر تغذیه و مایعات ضروری را که کودک شما برای هیدراته ماندن به آن نیاز دارد، تامین می کند.
تغذیه با شیر مادر منبع خوبی برای آرامش کودک بیمار است.
آنتی بادی هایی در شیر مادر وجود دارد که می تواند طول بیماری را کوتاه کند و به کودک شما اجازه دهد تا سریعتر بهبود یابد.
کودک شما می تواند راحت تر از شیر خشک، شیر مادر را هضم و جذب کند.
تغییرات شیردهی
بسته به بیماری و کودک، ممکن است زمانی که کودک شما بیمار است، تغییری در روال شیردهی خود مشاهده کنید. یک کودک بیمار ممکن است به راحتی بیشتری نیاز داشته باشد و بخواهد دفعات بیشتری شیر بخورد یا در هر شیردهی مدت طولانی تری روی سینه بماند. یا ممکن است کودک شما احساس خوبی نداشته باشد، بیشتر بخوابد و کمتر شیر بخورد.

اگر کودک شما کمتر شیر می نوشد و بیمار است:
به دادن سینه به خصوص برای یک نوزاد کوچکتر ادامه دهید
مراقب تعداد پوشک های خیس باشید و علائم کم آبی را چک کنید
برای جلوگیری از چروک شدن سینه و حفظ میزان شیر خود، شیر مادر را با پمپ یا دست بدوشید
نکاتی برای شیر دادن به نوزاد بیمار
هنگام شیر دادن به نوزادی با انواع بیماری ها، نکات و نگرانی های مختلفی وجود دارد.

سرماخوردگی یا احتقان بینی
اگر کودک شما سرما خورده و بینی اش دچار گرفتگی شده است، اما هنوز می تواند خوب شیر بخورد، لازم نیست برای درمان گرفتگی بینی او کاری انجام دهید. با این حال، گرفتگی بینی اغلب می تواند شیردهی را دشوارتر کند. از آنجایی که نوزادان از طریق بینی نفس می کشند، می تواند برای نوزاد دشوار باشد زیرا او سعی می کند همزمان شیر بنوشد و نفس بکشد .

اگر کودک شما حین شیر خوردن بداخلاق است و به خوبی شیر نمی خورد، می‌توانید با این نکات احتقان بینی را کاهش دهید تا شیردهی برای او راحت‌تر شود:

یک مرطوب کننده می تواند به پاک کردن بینی کمک کند و تنفس کودک را آسان تر کند. اگر دستگاه بخور ندارید، بخار هوا می تواند کمک کننده باشدد. شما فقط باید در حمام با کودک بنشینید در حالی که دوش آب گرم باز است.
برای کمک به شل شدن ترشحات و باز کردن مجرای بینی می توان از قطره های بینی نمکی برای نوزادان استفاده کرد.
قبل از شیر دادن، از یک آسپیراتور سرنگ حباب برای مکیدن آرام مخاط از سوراخ های بینی کودک خود استفاده کنید.
بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی بدون نسخه به نوزاد خود ندهید. اگر کودک شما همچنان در دوران شیردهی مشکل دارد، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.
 عفونت گوش
عفونت گوش به خصوص در دوران شیردهی می تواند دردناک باشد. ممکن است کودک شما در هر بار شیر خوردن برای مدت کوتاهی شیر بنوشد. بنابراین تغذیه مکرر با شیر مادر بسیار مهم است. ممکن است برای رفع گرفتگی سینه و حفظ میزان شیر خود، نیاز به پمپاژ یا دوشش شیر بین شیردهی داشته باشید . اگر مشکوک به عفونت گوش فرزندتان هستید به پزشک اطفال خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک بخواهد آنتی بیوتیک تجویز کند.

اشکال معده
بیماری گوارشی در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر شایع است، اما ممکن است رخ دهد. استفراغ و اسهال می توانند در دوران نوزادی بسیار خطرناک باشند زیرا می توانند منجر به کم آبی بدن شوند. با این حال، شیر مادر به مبارزه با اسهال کمک می کند. به راحتی هضم می شود و در هنگام بیماری بیشتر احتمال دارد که پایین بماند. بنابراین، اگر کودک شما میکروب معده دارد، حتما به طور مکرر به او شیر بدهید تا مایعاتی که کودکتان از دست می‌دهد جایگزین شود و آب بدن کودکتان حفظ شود.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید
اگر کودک شما کمی سرما خورده است اما هنوز به خوبی شیر می خورد، می توانید او را تحت نظر داشته باشید. با این حال، اگر همچنان نگران کودک خود هستید، در آرامش با پزشک مشورت کنید

در موارد زیر با پزشک فرزندتان تماس بگیرید:

فرزندتان ادرار نمی کند یا فقط مقدار کمی ادرار تیره و غلیظ تولید می کند، این یک نگرانی است. این نشانه آن است که او خوب شیر نمی خورد و آب بدنش کم می شود.
کودک شما به خوبی شیر نمی خورد. اگر متوجه تغییری در الگوی شیرخوردن کودک خود شدید و ناگهان کودک شما خوب شیر نمی خورد یا از شیر خوردن امتناع می‌کند، باید فوراً به پزشک اطلاع دهید. تغذیه نامناسب در نوزادان می تواند نشانه ای از بیماری باشد. همچنین می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود.
فرزند شما تب دارد. تب نشانه عفونت است. می توانید به شیر دادن ادامه دهید اما با پزشک تماس بگیرید. ممکن است کودک شما به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.
کودک شما استفراغ می کند. اگر کودک شما بعد از اکثر شیر خوردن ها استفراغ می کند، نشانه آن است که چیزی درست نیست. با پزشک تماس بگیرید یا فرزندتان را به اورژانس ببرید.
 مسمومیت غذایی سیستمیک
وقتی مادر غذایی می خورد که به توکسین یا باکتری خاصی آلوده است ، ممکن است مسمومیت غذایی پیدا کند که علائم آن به صورت استفراغ ، کرامپ های شکمی و اسهال است. در این صورت این عوامل در روده او هستند ولی به شیر انتقال پیدا نمی کنند. در موارد متعددی ، این شرایط موقتی است و طی چندین روز از بین می روند و مشکلات دیگری را بوجود نمی آورند و خطری هم برای شیر خوار ندارند . فقط مادران برای جلوگیری از کم آبی بدن باید از مایعات فراوان استفاده کنند. درموارد نادری مسمومیت غذایی سیستمیک می شود یعنی باکتریها به جریان خون و شیر انتقال پیدا می کنند و مادر به شدت مریض است .اگر کشت خون عفونت نشان بدهد آنتی بیوتیک شروع و شیردهی موقتاً قطع می شود؛ اگر کشت منفی شد شیر دهی ادامه می یابد .دراین شرایط جهت جلوگیری از احتقان پستان ، باید شیر را دوشیده و دور ریخت .

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21596

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.