• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

روند چاقی کودکان نگران کننده است

  • کد خبر : 21594
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
روند چاقی کودکان نگران کننده است
نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که وضعیت سلامت در کودکان مبتلا به چاقی بسیار جدی بوده و تقریباً یک سوم کودکان در ایالات متحده دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

به گزارش تسریر، مطالعه‌ای که اخیراً توسط الیزابت کمبل در دانشگاه درکسل، فیلادلفیا، پنسیلوانیا، ایالات متحده و همکارانش انجام شده، نشان می‌ دهد که چاقی دوران کودکی ممکن است با مجموعه‌ ای از شرایط پزشکی زمینه ‌ای مرتبط باشد.

به گفته متخصصان، چاقی دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به بیماری ‌های متعدد همراه از جمله آسم، دیابت، فشار خون بالا و شرایط روانی مرتبط است. با این حال، اینکه چاقی یک بیماری واحد است یا از فنوتیپ های منحصر به فرد با علل زمینه ای مختلف تشکیل شده، ناشناخته است. برای شناسایی زیر گروه‌ های مشابه بالینی در میان جمعیتی از بیماران اطفال چاق، محققان یک مطالعه همگروهی گذشته ‌نگر را انجام داده و به سوابق سلامت الکترونیکی ۴۹ هزار و ۶۹۴ بیمار در بیمارستان کودکان فیلادلفیا با تشخیص چاقی دسترسی پیدا کردند.

محققان با استفاده از الگوریتم خاصی، شرایط رایج پیرامون بروز چاقی کودکان را تجزیه و تحلیل و آنها را با یک گروه کنترل با شاخص توده بدنی سالم مقایسه کردند.

بر این اساس محققان هشت دسته از شرایط سلامتی را یافتند: در میان کودکان مبتلا به چاقی بسیار شایع بود. مهمترین این موارد شامل اختلالات تنفسی و خواب، بیماری های پوستی التهابی، آسم، اختلالات تشنج، علائم گوارشی، تناسلی ادراری و اختلالات رشد عصبی هستند. این مطالعه دارای محدودیت‌های متعددی از جمله پتانسیل نرخ کشف نادرست و آستانه شیوع دلخواه بود.

 به گفته پژوهشگران، چاقی یک موضوع بهداشتی پیچیده و از نظر اجتماعی مهم محسوب می شود که ممکن است جنبه های مختلف بالینی و جمعیت شناختی بیماران کودکان را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. گروه بندی انواع اضافه وزن و چاقی در یک وضعیت بالینی ممکن است ارتباط بین عوامل خطر و زیرگروه های خاص چاقی را پنهان کند. این موضوع پیامد هایی برای بهبود پیشگیری، شناخت و درمان چاقی کودکان دارد.

یافته‌ های این مطالعه می‌ تواند از کار محققان و پزشکان بهداشت عمومی که به دنبال رسیدگی به مولفه نابرابری ‌های اجتماعی اپیدمی چاقی هستند، حمایت کند.

 دکتر کمبل در خاتمه توضیحاتش می افزاید: ما امیدواریم که یافته های ما نه تنها به کار مداوم مبارزه با اپیدمی چاقی کمک کند، بلکه به پیشرفت های روش شناختی در استفاده از مجموعه داده های پیچیده بزرگ منجر شود.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Digital Health منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21594
  • منبع : سیناپرس

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.