• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

ابر آنتی بیوتیک جدید را بشناسید

  • کد خبر : 21431
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
ابر آنتی بیوتیک جدید را بشناسید
مولکول آنتی بیوتیک جدید ده‌ها نوع از سخت‌ترین ابر میکروب‌ها را از بین می برد.

به گزارش تسریر، همان طور که می دانید ، باکتری‌ها به سرعت در برابر بهترین دارو‌ها مقاومت می‌کنند و ما را در آستانه یک بحران بزرگ سلامتی قرار می‌دهند.

اما یک آنتی بیوتیک جدید در برابر چندین ابر میکروب کلیدی نویدبخش است، در حالی که آسیب را در برابر باکتری‌های خوب در بدن به حداقل می‌رساند.باکتری‌ها مانند کتاب درسی تکاملی، عمل می‌کنند.

هنگامی که آن‌ها با خطرات محیطی مانند آنتی بیوتیک‌ها مواجه می‌شوند، تنها قوی‌ترین‌ها برای تکثیر زنده می‌مانند، به این معنی که در نهایت کل جمعیت توانایی مقاومت در برابر دارو‌ها را دارند.

دسته‌ای که به عنوان باکتری‌های گِرم منفی شناخته می‌شوند، به ویژه مشکل ساز هستند و با دیواره‌های سلولی ضخیم‌تر و پمپ‌های مولکولی که دارو‌ها را رد می‌کنند، از خود دفاع می‌کنند.

به این ترتیب، آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر به سرعت تمام می‌شوند و ما را به «عصر تاریک پزشکی» بازمی‌گرداند که در آن عفونت‌های کوچک دوباره کشنده می‌شوند.

دانشمندان در مطالعه جدید اکنون یک نامزد آنتی بیوتیک جدید ساخته اند که امیدوار کننده است. این تیم با یک آنتی بیوتیک موجود که در برابر باکتری‌های گِرم مثبت موثر است شروع کردند و آن را با یک سری تغییرات ساختاری برای قوی‌تر کردنش در برابر سویه‌های گِرم منفی تطبیق دادند.

این دارو که فابیمایسین نام داشت، بر روی بیش از ۲۰۰ کلنی جدا شده بالینی باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک، که در مجموع ۵۴ گونه مانند E. coli، Klebsiella pneumoniae و Acinetobacter baumannii را شامل می‌شد، به خوبی عمل کرد.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، فابیمایسین موارد مقاوم به داروی ذات‌الریه یا عفونت‌های دستگاه ادراری را از بین می‌برد و سطح باکتری‌ها را حتی کمتر از قبل از عفونت کاهش می‌دهد.

نکته مهم این است که فابیمایسین در حمله خود نسبتاً انتخابی بود و برخی از انواع باکتری‌های بی ضرر را دست نخورده باقی گذاشت.این یک پیشرفت مهم نسبت به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های موجود است که شناخته شده‌اند و بسیاری از اشکالات مفید موجود در میکروبیوم را از بین می‌برند، که منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی می‌شوند.

توسعه بیشتر در نهایت می‌تواند فابیمایسین یا مولکول‌های مشابه را به مجموعه ایمنی در برابر ابر میکروب‌ها، به‌ویژه آن عفونت‌هایی که به سختی قابل درمان هستند، اضافه کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21431

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.