• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

آیا راست مغزی و چپ مغزی واقعیت دارد؟

  • کد خبر : 21413
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
آیا راست مغزی و چپ مغزی واقعیت دارد؟
احتمالا تاکنون با این موضوع مواجه شده اید که گفته می شود برخی افراد چپ مغز بوده یعنی از سمت چپ مغز خود بیشتر استفاده کرده و برخی دیگر نیز راست مغز هستند. در این گزارش به بررسی علمی این باور عمومی می پردازیم.

به گزارش تسریر، ممکن است این موضوع را شنیده باشید که افراد یا چپ مغز یا راست مغز هستند، به این معنی که یکی از دو نیمکره مغز آن غالب است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

از نظر علمی درست است که مناطق مختلف مغز برای کارهای خاصی مانند استفاده از زبان یا پردازش بصری استفاده می شوند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان مدعی شد افراد یک نیمکره غالب داشته یا اینکه استفاده بیشتر از یک نیمکره مغزی با شخصیت افراد مرتبط باشد.

از منظر پزشکی، دو نیمکره مغز توسط دسته ‌ای از رشته‌ های عصبی به نام جسم پینه ‌ای به هم متصل شده‌ اند و این موضوع به دو نیمکره مغز اجازه می‌ دهد با هم ارتباط برقرار کرده و به طور یکسانی کار کنند. این امر، مطالعه یک نیمکره را به صورت مجزا برای دانشمندان دشوار می کند. بیشتر درک ما از تفاوت‌ های عملکردی بین نیمکره‌ ها از مطالعه بیماران سکته مغزی و بیمارانی است که به اصطلاح دچار شکاف مغز شده اند. در این بیماری، جسم پینه ‌ای مغز آن‌ ها معمولاً به عنوان درمانی برای صرع شدید جدا شده است.

نتایج یک مطالعه گسترده در این رابطه نشان داد که مراکز اصلی مهارت های زبانی مغز معمولاً در نیمکره چپ قرار دارند و هر نیمکره مسئول عملکردهای حرکتی طرف مقابل بدن است. این تفاوت های واقعی ممکن است منشأ شایعه راست و چپ مغزی باشد. با این حال، فعالیت هایی مانند ریاضیات یا هنر آنقدر پیچیده هستند که به مشارکت هر دو نیمکره نیاز دارند.

 تصویربرداری مغز و الکتروانسفالوگرافی EEG عدم تقارن نیمکره ها را برای کارهای خاص، مانند درک کلمات و تشکیل تصاویر ذهنی شناسایی کرده است، که نشان می دهد نیمکره های مختلف مغز، نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند. در این میان باید توجه داشت که نیمکره راست قادر به انجام وظایف نیمکرهچپ مغزاست و بالعکس.

به نظر نمی ‌رسد این عدم تقارن ‌های مربوط به تفکیک قطعی وظایف یک نیمکره بر نیمکره دیگر، به چپ مغزی یا راست مغزی تعبیر شود. در واقع نتایج یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ روی بیش از هزار کودک و بزرگسال، هیچ مدرکی برای تسلط کلی نیمکره چپ یا راست در اتصالات مغزی و ساختار فکری افراد پیدا نکرد.

به این ترتیب باید اذعان داشت که موضوع چپ مغز بودن یا راست مغز بودن، یک شایعه غیر علمی محسوب شده و در دنیای واقعی، شواهدی برای اثبات ان وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21413
  • منبع : سیناپرس

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.