• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

سنگینی پاها علامت کدوم بیماریه؟

  • کد خبر : 21359
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
سنگینی پاها علامت کدوم بیماریه؟
اگر شماهم در پاهایتان احساس سنگینی غیر طبیعی میکنید احتمالا مشکل جدی در بدنتان وجود دارد که باید آن را بشناسید و برای درمان اقدام کنید.

به گزارش تسریر، آیا احساس می کنید که پاهای تان سنگین تر از حالت طبیعی است؟ اگر روز پرمشغله ای داشته اید و زیاد راه رفته اید، این اتفاق طبیعی است؛ اما اگر این احساس سنگینی و ورم به صورت مداوم با شما همراه است، احتمالاً یک مشکل زمینه ای وجود دارد.

دلیل و علت سنگینی پاها
این حالت ناخوشایند دلایلی دارد که شامل:

احتمال ابتلا به رگ های واریسی
رگ های آبی یا بنفش تیره که روی ساق پا ظاهر می‌ شوند، گاهی اوقات احساس درد، سنگینی، ناراحتی و خارش را به وجود می‌ آورند که هنگام ایستادن یا نشستن بیشتر است. در چنین حالتی یعنی شما به رگ های واریسی مبتلا شده ‌اید. در واقع واریس زمانی اتفاق می ‌افتد که دریچه‌ های ضعیف یا آسیب ‌دیده باعث تجمع خون در رگ‌ ها می ‌شوند، اما همیشه جدی نیستند و اغلب با اقدامات خانگی قابل کنترل می باشند.

احتمال ابتلا به سندروم پای بیقرار
سندرم پای بی قرار ممکن است که دقیقاً احساس سنگینی در پاهای شما ایجاد نکند، اما باعثِ احساس درد یا ضربان ناخوشایندی می شود که تنها با حرکت دادن پاها از بین می رود. این ناراحتی معمولاً هنگام شب و دراز کشیدن بیشتر اتفاق می افتد که باید سعی کنید یک سبک زندگی سالم مانند ورزش، رژیم سالم و ماساژ را دنبال کنید که در طول زمان اثربخش است؛ چرا که دارو ها با گذشت زمان اثربخشی کمتری خواهند داشت.

فعالیتِ زیاد و ورزش خیلی سنگین
ممکن است وقتی که می دوید، از پله ها بالا می روید یا ورزش سنگین می کنید، پاهایتان خسته شود اما اگر این حس سنگینی و سفتی و خستگی داخل پایتان خیلی زیاد است و حتی بعد از استراحت هم حس خوبی ندارید، شاید به سندروم ورزش زدگی یا بیش تمرینی دچار شده‌ اید که یک نوع حس خستگی را داخل پاهایتان به صورت مداوم ایجاد کرده است.

مبتلا به لنف اَدِم
لنف ادم یکی دیگر از علت های سنگین شدن پا است که همراه با سفتی و ورم پوست اتفاق می افتد که ممکن است سوزش و خارش را هم ایجاد کند. این مشکل به خاطر تجمع مایع اضافی لنف می باشد که باعث ورم و ناراحتی در ساق پا و بازو خواهد شد. معمولا در افرادی که جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام داده اند بیشتر مشاهده می شود؛ اما در برخی از موارد افراد سالم هم ممکن است که تحت تاثیر قرار بگیرند.

مشکلِ نارسایی وریدی
اگر بعد از بیدار شدن از خواب احساس سنگینی در پا دارید، احتمالاً به نارسایی وریدی مبتلا شده اید. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که رگ ها به خاطر ارسال خون از ساق پا به قلب دچار مشکل هستند و خون در پایینِ بدن جمع می‌ شود و در پاها فشار به وجود می آید.

اضافه وزن
چاقی فشار زیادی به رگ ها وارد می کند که همین باعث افزایش خطر و مشکلاتی مانند رگ های واریسی یا نارسایی وریدی می شود. افراد چاق معمولاً بیماری لنف ادم را هم بیشتر تجربه می کنند.

مشکلات نخاعی و ستونِ فقرات
کمر درد همراه با احساس سنگینی در قسمت ساق پا و بی حسی در آن؛ علامت مشکل تنگی نخاع است که در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر اتفاق می افتد و ممکن است کانال نخاعی آن ها باریک شود که همین باعث ایجاد ضعف و سنگینی در قسمت ساق پا و کمر خواهد شد. این بیماری اغلب با دارو، فیزیوتراپی یا تزریق استروئید کنترل می شود، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی هم باشد.

بیماری شریان محیطی
در بیماری شریان محیطی؛ تجمع پلاک در شریان ها باعث می شود تا عروقی که خون را از قلب به پاها حمل می کنند؛ باریک‌تر شوند؛ بنابراین خونی که می خواهد به قلب یا به ساق پا برود، از راه باریک تری عبور خواهد کرد و همین باعث ضعف ساق پا هنگام راه رفتن، لرزش پا یا سنگینی در پا خواهد شد که ممکن است بی حسی و سردی انگشتان پا را هم در پی داشته باشد.

راهکار های درمانی سنگینی پاها
برای رفع این مشکل میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

جوراب تنگ بپوشید
پوشیدن جوراب تنگ باعث فشرده شدنِ ساق پا شده و باعث می شود که جریان خون بهتر در پا حرکت کند و از ورم جلوگیری می کند‌‌.

پاهایتان را بالا بگیرید‌
بالا گرفتن پا و قرار دادن آن ها روی بالش جریان خون را بهبود می‌ بخشد.

تحرک داشته باشید
تحرک داشتن می تواند گردش خون را افزایش دهد. اگر بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت احساس سنگینی می کنید، پیاده‌روی کنید یا این تمرینات ساده را امتحان نمایید.

مصرف سدیم را کم کنید
سدیم نمک باعث می شود که بدن آب زیادی را در خودش نگه دارد که همین باعث ورم در قسمت ساق پا خواهد شد.

وزن خود را کاهش دهید
اگر اضافه وزن دارید، حتماً به دنبال کاهش وزن باشید تا خطراتی مانند واریس، نارسایی وریدی، لنف ادم و سنگینی ساق پا شما را اذیت نکند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21359
  • منبع : نمناک

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.