• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

راهکارهایی برای بهبود گرگرفتگی

  • کد خبر : 21309
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
راهکارهایی برای بهبود گرگرفتگی
گرگرفتگی، یکی از علائم رایج انتقال یائسگی، ناراحت کننده است و می تواند سال ها ادامه داشته باشد. هنگامی که گرگرفتگی در شب اتفاق می افتد، تعریق شبانه نامیده می شود. برخی از زنان میگویند که گرگرفتگی زندگی روزمره آنها را مختل کرده.

به گزارش تسریر، تحقیقات نشان داده است که می‌تواند الگوهای متفاوتی از زمان تجربه اولین گرگرفتگی در زنان و مدت زمان وجود داشته باشد و زنان آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار سال‌های بیشتری نسبت به زنان سفیدپوست و آسیایی دچار گرگرفتگی می‌شوند.

ممکن است تصمیم بگیرید که نیازی به تغییر سبک زندگی یا بررسی گزینه های درمانی ندارید زیرا علائم شما خفیف است. اما، اگر گرگرفتگی شما را اذیت می‌کند، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید. سعی کنید توجه داشته باشید که چه چیزی باعث گرگرفتگی شما می شود و چقدر شما را آزار می دهد. این می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر در مورد مدیریت علائم کمک کند.

تغییر سبک زندگی برای بهبود گرگرفتگی
قبل از مصرف دارو، ابتدا سعی کنید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. اگر گرگرفتگی شما را در شب بیدار نگه می دارد، دمای اتاق خواب خود را کاهش دهید و سعی کنید قبل از خواب مقدار کمی آب سرد بنوشید. ملافه خود را لایه بندی کنید تا در صورت نیاز قابل تنظیم باشد و یک فن را روشن کنید. در اینجا تغییرات دیگری در سبک زندگی وجود دارد که می توانید ایجاد کنید:
یک فن قابل حمل به همراه داشته باشید تا در هنگام بروز فلاش داغ از آن استفاده کنید.
از مصرف الکل، غذاهای تند و کافئین خودداری کنید. اینها می توانند علائم یائسگی را بدتر کنند.
اگر سیگار می کشید، سعی کنید نه تنها برای گرگرفتگی، بلکه برای سلامت کلی خود آن را ترک کنید.
سعی کنید وزن مناسبی داشته باشید. زنان دارای اضافه وزن یا چاق ممکن است گرگرفتگی مکرر و شدیدتری را تجربه کنند.
تمرینات ذهن و بدن را کاوش کنید. برخی از تحقیقات در مراحل اولیه نشان داده اند که هیپنوتیزم درمانی و مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند به مدیریت گرگرفتگی کمک کند.

داروهای غیر هورمونی برای درمان گرگرفتگی
اگر تغییرات سبک زندگی برای بهبود علائم شما کافی نیست، گزینه های غیر هورمونی برای مدیریت گرگرفتگی ممکن است برای شما مفید باشد. اگر به دلایل سلامتی قادر به مصرف هورمون ها نیستید یا اگر نگران خطرات احتمالی آن هستید، اینها می توانند انتخاب خوبی باشند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از پاروکستین، یک داروی ضد افسردگی انتخابی بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRI) را برای درمان گرگرفتگی تایید کرده است. محققان در حال مطالعه سایر داروهای ضد افسردگی هستند که ممکن است پزشکان برای استفاده غیرقابل برچسب تجویز کنند.

زنانی که از داروهای ضد افسردگی برای کمک به مدیریت گرگرفتگی استفاده می کنند، معمولاً دوز کمتری نسبت به افرادی که از این دارو برای درمان افسردگی استفاده می کنند، مصرف می کنند. مانند هر دارویی، با پزشک خود در مورد اینکه آیا این دارو برای شما مناسب است و چگونه ممکن است عوارض جانبی احتمالی را مدیریت کنید، صحبت کنید.

 

درمان‌های غیرعلمی و اثبات نشده برای گرگرفتگی
ممکن است درباره کوهوش سیاه، DHEA یا ایزوفلاون های سویا برای درمان گرگرفتگی شنیده باشید. اثربخشی این محصولات ثابت نشده است و برخی از آنها خطراتی مانند آسیب کبدی دارند.

فیتواستروژن ها موادی شبیه استروژن هستند که در برخی از غلات، سبزیجات و حبوبات (مانند سویا) و گیاهان دارویی یافت می شوند. آنها ممکن است مانند شکل ضعیف استروژن در بدن کار کنند، اما به طور مداوم در مطالعات تحقیقاتی اثربخشی آنها نشان داده نشده است و ایمنی طولانی مدت آنها نامشخص است.

همیشه قبل از مصرف هر گونه گیاه یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا این گیاهان یا سایر محصولات “طبیعی” برای درمان گرگرفتگی یا سایر علائم یائسگی مفید یا بی خطر هستند. مزایا و خطرات هنوز در حال بررسی است.

استفاده از هورمون ها برای درمان گرگرفتگی و تعریق شبانه
برخی از زنان ممکن است برای درمان گرگرفتگی یا تعریق شبانه خود از هورمون استفاده کنند. هورمون یک ماده شیمیایی است که توسط اندامی مانند غده تیروئید یا تخمدان ساخته می شود. در دوران گذار یائسگی، تخمدان ها کار کمتری می کنند و تولید هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون به مرور زمان کاهش می یابد. اعتقاد بر این است که چنین تغییراتی باعث گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی می شود.
هورمون درمانی سطح استروژن و پروژسترون را در بدن ثابت می کند. این یک درمان بسیار موثر برای گرگرفتگی در زنانی است که قادر به استفاده از آن هستند. آنها همچنین می توانند به خشکی واژن، خواب و حفظ تراکم استخوان کمک کنند.
درمان های هورمونی (گاهی اوقات هورمون درمانی یائسگی یا MHT نامیده می شود) می تواند به شکل قرص، چسب، حلقه، ایمپلنت، ژل یا کرم باشد. لکه‌هایی که به پوست می‌چسبند، ممکن است برای زنانی که عوامل خطرزای قلبی دارند، مانند سابقه خانوادگی بیماری قلبی، بهترین باشند.
خطرات مرتبط با مصرف هورمون ها از جمله افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون، سرطان سینه وجود دارد.
خطر بیماری هایی مثل کیسه صفرا و زوال عقل. زنان را تشویق می کنند تا در مورد خطرات با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند. این خطرات بسته به سن زن و اینکه آیا او هیسترکتومی کرده است متفاوت است. زنانی که هنوز رحم دارند، استروژن را همراه با پروژسترون یا درمان دیگری برای محافظت از رحم مصرف می‌کنند. پروژسترون برای محافظت از رحم در برابر سرطان به استروژن اضافه می شود، اما به نظر می رسد خطر لخته شدن خون و سکته را نیز افزایش می دهد.
 
تحقیق در مورد خطرات هورمون درمانی یائسگی
در سال ۲۰۰۲، مطالعه‌ای که بخشی از ابتکار سلامت زنان (WHI) بود که توسط NIH تأمین می‌شد، متوقف شد زیرا شرکت‌کنندگانی که ترکیب و دوز مشخصی از استروژن با پروژسترون دریافت کردند، به‌طور قابل‌توجهی در معرض خطر سکته مغزی و حملات قلبی بودند. ، سرطان سینه، زوال عقل، بی اختیاری ادرار و بیماری کیسه صفرا. این مطالعه نگرانی های قابل توجهی را در آن زمان ایجاد کرد و باعث شد بسیاری از زنان نسبت به استفاده از هورمون ها محتاط شوند.

با این حال، تحقیقات گزارش شده از آن زمان نشان می دهد که زنان جوان تر در معرض خطر کمتری هستند و مزایای بالقوه بیشتری نسبت به مطالعه WHI دارند. اثرات منفی درمان های هورمونی WHI بیشتر زنان بالای ۶۰ سال و یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد. به نظر می‌رسد فرمول‌های هورمونی جدیدتر خطر کمتری دارند و ممکن است مزایایی داشته باشند که بر خطرات احتمالی برای زنان خاصی در دوران گذار یائسگی برتری دارند. مطالعات برای ارزیابی سود، خطر و ایمنی طولانی مدت هورمون درمانی ادامه دارد.

قبل از مصرف هورمون برای درمان علائم یائسگی، با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی خود و هر گونه نگرانی یا سوال در مورد مصرف هورمون صحبت کنید. اگر هورمون درمانی برای شما مناسب است، باید با کمترین دوز، در کوتاه ترین مدت زمان موثر و با مشورت پزشک باشد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21309

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.