• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

غدد لنفاوی چرا باد می کنه و این تورم کی خطرناکه؟

  • کد خبر : 21305
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
غدد لنفاوی چرا باد می کنه و این تورم کی خطرناکه؟
غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی هستند که مسئولیت حمل مواد در سرتاسر مجاری خون و بدن را دارند و تورم غدد لنفاوی می تواند در عملکرد این سیستم تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش تسریر، غدد لنفاوی، غدد کوچکی در بدن و بخش مهمی از سیستم لنفاوی هستند. این غدد مسئول حمل مایع، مواد زائد و حتی مواد مغذی در سرتاسر مجاری خون و بدن هستند. عملکرد سیستم ایمنی به توانایی سیستم لنف بستگی دارد.

هنگامی که مایع لنف از طریق جریان خون و بافت های بدن حرکت می کند، غدد لنفاوی می توانند این مایع را فیلتر کرده و اطمینان حاصل کنند که همه ویروس ها، باکتری ها و دیگر مواد خارجی به دام می افتند و سپس توسط لنفوسیت ها، سلول های خونی ویژه سفید تخریب می شوند.اگر چه غدد لنفاوی در بخش های زیادی از بدن قرار دارند اما افراد در ناحیه کشاله ران، گردن و زیر بغل می توانند به راحتی آن را احساس کنند. زمانی که مشکلی مثل عفونت، جراحت یا تومور در نزدیکی گره لنف ایجاد شود، ممکن است نشانه تورم غدد لنفاوی باشد.

علل تورم غدد لنفاوی

عفونتی مانند سرماخوردگی و دیگر عفونت های ویروسی شایع ترین علل التهاب غدد لنفاوی هستند.

دلایل دیگری که موجب افزایش التهاب غدد لنفاوی می شود که عبارتند از:
سرخک
گلو درد میکروبی
دندان عفونی
عفونت های گوش
مونو نوکلئوز
ویروس نقص ایمنی انسانی ( HIV )
عفونت های پوستی و یا زخم مانند سلولبت
هم چنین تورم غدد لنفاوی از عفونت های غیر معمول نیز ناشی می شوند:
امراضی مانند سیفیلیس که در روابط جنسی منتقل می شوند.
سل
توکسوپلاسموز
تب خراش گربه
اختلالات سیستم ایمنی شامل روماتیسم مفاصل و لوپوس نیز خطر گسترش التهاب غدد لنفاوی را افزایش می دهد.
لنفوم ، سرطان خون و برخی سرطان های خاص به غدد لنفاوی سرایت می کنند.

علائم تورم غدد لنفاوی

برای مشخص کردن اینکه آیا غدد لنفاوی متورم شده اند یا خیر باید به علائم التهاب غدد لنفاوی توجه کنید. زمانی که غدد لنفاوی متورم می شود، علائمی مثل ورم، درد و حساسیت را در برخی از قسمتهای بدن تجربه خواهید کرد.

سایر علایم تورم غدد لنفاوی در گلو
گلو درد
آبریزش بینی
تب
عفونت تنفسی فوقانی
تعریق شبانه
این علائم بعد از درمان عفونت ناپدید می شود و تورم این غدد نیز بعد از چند هفته کاهش می یابد، اما اگر در صورت استفاده از درمان های خانگی بهبود نیافتید یا علائم جدی دیگری را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که نشان دهنده بیماری جدی است
غده های متورم سفت می شود و به سرعت رشد می کند

ناحیه آسیب دیده در قسمت پایینی گردن و یا در نزدیکی استخوان ترقوه است.

علائم التهاب غدد لنفاوی بیش از دو هفته طول می کشد و غدد لنفاوی بیمار علایم دیگری مانند تعریق شبانه ، کاهش وزن ، تب، یا خستگی داشته باشد.

پوست در ناحیه آسیب دیده ملتهب و سرخ است.

درمان های خانگی موثر برای تورم غدد لنفاوی

در پاسخ به درخواست برخی از کاربران نمناک نسخه های گیاهی خانگی موثر در رفع مشکل تورم غدد لنفاوی را برایتان آورده ایم که شامل:

گل داودی: 
گل داودی به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی، یکی از درمان های خانگی شگفت انگیز برای تورم غدد لنفاوی است، همچنین برای درمان گلو درد، نیش حشرات، عفونت های تنفسی، دندان درد و کاهش استرس و اضطراب موثر است.

استفاده از گل داوودی در مبارزه با ویروس ها و باکتری ها که باعث ورم غدد لنفاوی در گوش ها و گردن می شود اهمیت دارد.

نوشیدن روزانه دو فنجان چای گل داوودی برای درمان و تسکین غدد لنفاوی، نتایج فوق العاده ای را به همراه دارد.

زنجبیل: 
زنجبیل یکی دیگر از درمان های خانگی شگفت انگیز برای تورم غدد لنفاوی است. زنجبیل دارای آنزیم هایی است که نقش مهمی در تجزیه پروتئین ها به آمینو اسید ایفا می کند.

زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد درد به عنوان درمان قوی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. هم چنین آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند از ایجاد التهاب جلوگیری کنند.

هر روز چای زنجبیل بنوشید تا علائم التهاب غدد لنفاوی از بین رود.

چای زنجبیل به هنگام عصر که تاثیر منفی بر روی شکم دارد نباید مصرف شود.

ویتامین ث : 
ویتامین ث یا آسکوربیک اسید، فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد. ویتامین ث اگر به طور منظم مصرف شود می تواند عملکرد بدن را بهبود بخشد. علاوه بر این، مصرف منظم ویتامین ث با افزایش سیستم ایمنی به جلوگیری از عفونت بدن و تولید گلبول های سفید کمک می کند. ***ویتامین ث به فرآیند التیام کمک می کند. میزان ویتامین ث را می توانید با مصرف سبزیجات و میوه هایی نظیر توت فرنگی، پرتقال ، کلم پیچ و آناناس افزایش دهید.

کمپرس سرد : 
کمپرس سرد در کاهش درد و تورم موثر است. با این حال نباید از یخ مستقیما بر روی غده های متورم استفاده کنید و یا آن را به مدت طولانی روی موضع نگهدارید زیرا می تواند منجر به سوختگی های سرد شود. توصیه می شود که یخ را داخل یک کیسه پارچه ای بپوشانید. افرادی که مبتلا به سندروم رینود یا دیابت هستند نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

رژیم ضد التهابی: 
یک رژیم ضد التهابی مناسب می تواند غدد لنفاوی را به طور موثر و طبیعی درمان کند. مواد مغذی ضروری در تقویت عملکرد سیستم لنفاوی و محافظت از سلامتی موثر است.

***باید از غذاهایی مانند محصولات حیوانی با کیفیت پایین که بر سیستم ایمنی، گوارش و گردش خون استرس ایجاد می کند، اجتناب کنید. محصولات لبنی، گلوتن و سویا نباید بیش از حد مصرف شود زیرا این مواد غذایی شایع ترین مواد آلرژن هستند. علاوه براین غذاهای فرآوری شده و روغن گیاهی تصفیه شده حاوی مواد شیمیایی هستند در نتیجه نباید آن ها را مصرف کنید به خصوص زمانی که مبتلا به تورم غدد لنفاوی هستید.

از طرف دیگر، حتی زمانی که مبتلا به تورم غدد لنفاوی نیستید. هم باید غذاهای ضد التهاب حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری را به رژیم غذایی اضافه کنید، این غذاها در مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد (به نام فشار اکسیداسیون که ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد) موثر هستند.

غذاهایی که برای سلامتی و غدد لنفاوی مفید هستند

توت
سبزیجات (بروکلی، کلم، گل کلم و غیره)
سبزیجات پر شاخ و برگ
روغن تصفیه نشده مانند روغن زیتون طبیعی و روغن نارگیل
اسیدهای چرب امگا ۳ مانند سالمون و غذاهای دریایی
گیاهان و ادویه جات
کمپرس زغال چوب :
زغال چوب می تواند به کاهش التهاب، ناراحتی و درد ناشی از تورم غدد لنفاوی کمک کند.

زغال فعال را با پودر بذر کتان مخلوط و سپس مقداری آب اضافه کنید. این مخلوط را روی ناحیه ملتهب بمالید و آن را با دستمال کاغذی و پارچه تمیز بپوشانید. این روش درمان را ت زمان بهبودی چند بار در روز تکرار کنید.

هندوانه : 
هندوانه یکی از درمان های خانگی شگفت انگیز برای غدد لنفاوی است زیرا در پاکسازی خون و تقویت سیستم ایمنی موثر است. این میوه می تواند با علاوه بر تنظیم سیستم لنفاوی، عملکرد آن را نیز بهبود بخشد. نوشیدن ۱ یا ۲ لیوان هندوانه به طور مرتب برای رسیدن به نتیجه بهتر توصیه می شود.

نقره کولوئیدی: 
نقره کولوئیدی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، فواید زیادی برای سلامتی دارد. می توانید از آن به عنوان یکی از درمان های خانگی برای رفع تورم غده های لنفاوی در گلو استفاده کنید. علت آن این است که نقره کلوییدی، حاوی اثرات انسداد تنفسی است. مصرف نقره کلوییدی می تواند به رفع عفونت و پاتوژنها کمک کند.

توجه داشته باشید که نقره کلوییدی نباید بیش از ۲ هفته مصرف شود.

گل همیشه بهار: 
گل همیشه بهار به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی می تواند علاوه بر پاکسازی بافت های بدن، مشکلات پوستی مانند سوختگی، زخم ها و کبودی ها رانیز درمان کند.همچنین این گیاه می تواند درد و التهاب ناشی از ورم غدد لنفاوی را کاهش دهد.

۱ پینچ از خرگوشک را با ۲ پینچ از گل همیشه بهار و علف شیر مخلوط و این ترکیب را به یک لیوان آب اضافه کنید . سپس آن را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و روی آن درب پوش قرار دهید.

پس از صاف کردن مایع اجازه دهید چند دقیقه خنک شود.

روزانه ۳ فنجان از این دمنوش را به مدت ۲ تا ۳ هفته بنوشید.

شیرین بیان : 
چای شیرین بیان به دلیل داشتن خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی که دارد می تواند علائم تورم غدد لنفاوی را به طور موثر و طبیعی کاهش دهد.

نصف قاشق چای خوری شیرین بیان و گل های خشک بابونه را با ۱ قاشق میخک و مقداری پودر دارچین مخلوط کنید.

این مخلوط را با یک فنجان آب به مدت چند دقیقه بجوشانید.

توصیه می شود روزانه ۲ فنجان از این مخلوط را به آرامی مصرف کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

گَوَن : 
ریشه گون به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی در کاهش علایم غدد لنفاوی ناشی از عفونت ویروسی موثر است زیرا می تواند با افزایش سیستم ایمنی بدن، بسیاری از اختلالات و بیماری ها را درمان کند.

روغن پونه کوهی : 
روغن پونه کوهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی بیوتیکی می تواند عفونت های قارچی و ویروسی را درمان کند. برای درمان غدد لنفاوی، فقط لازم است روغن پونه کوهی را به مدت بیش از ۲ هفته میل کنید. قبل از مصرف، باید روغن پونه کوهی را با روغن نارگیل و یا آب رقیق رقیق کنید.

اسپیرولینا: 
اسپیرولینا غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین های ب، اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی است. این مواد مغذی یکی از بهترین درمان های خانگی برای التهاب غدد لنفاوی به بشمار می رود که می تواند علائم التهاب را به طور موثر کاهش دهد. نوشیدن روزانه اسموتی اسپیرولینا می تواند به بهبود غدد لنفاوی در مدت یک هفته کمک کند.

جینسنگ : 
جینسنگ به عنوان یک داروی قدیمی هند برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف به ویژه سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. همانطور که قبلا گفته شد، سرما خوردگی و آنفولانزا اغلب با التهاب غدد لنفاوی همراه هستند.

بارهنگ و برگ تمشک : 
برگ تمشک و بارهنگ برای مصارف پزشکی به کار می رود.

برگ تمشک و بارهنگ را خرد کنید.

این برگ ها را چند دقیقه در یک فنجان آب جوش خیس کنید.
روزانه دو فنجان از این محلول را به مدت یک هفته بنوشید تا بیماری های عفونی غدد لنفاوی را درمان کنید.

فلفل قرمز : 
فلفل قرمز برای درمان تورم غدد لنفاوی بسیار موثر است، زیرا می تواند به عنوان یک محرک طبیعی عمل کند و با افزایش مقاومت، علائم التهاب لنف را کاهش دهد. بنابراین برای تسکین قابل توجه، چای فلفل قرمز بنوشید.

مواد لازم:
۱ / ۲ قاشق سوپ خوری فلفل قرمز
۱ قاشق سوپ خوری عسل
۱ لیوان آب گرم
پودر فلفل قرمز و عسل را به لیوان آب گرم اضافه کنید. روزانه ۳ فنجان از این محلول را به مدت یک هفته بنوشید تا علائم التهاب غدد لنفاوی را کاهش دهید.

چای کیسه ای : 
همه ما می دانیم وقتی چای کیسه ای را روی پلک ها قرار دهیم، می تواند حلقه های تیره اطراف چشم را کاهش دهد. علاوه بر این، چای کیسه ای در کاهش تورم و درمان غدد لنفاوی نیز موثر است.

چند عدد چای کیسه ای را به مدت چند دقیقه در آب داغ خیس کنید و روی موضع بمالید. این روش را هفته ای سه بار انجام دهید.

یوگا و ورزش : 
بنابر توصیه کارشناسان، یوگا و ورزش را حداقل ۳۰ دقیقه در روز انجام دهید. نیازی به باشگاه رفتن و یا پرداخت هر گونه هزینه برای برنامه ورزشی ندارید زیرا فیلم های زیادی وجود دارند که یوگا آموزش می دهند. ثابت شده است که یوگا و ورزش انعطاف پذیری و انقباض ماهیچه ها را افزایش می دهند. شما باید درمان های خانگی برای تورم غدد لنفاوی را با ورزش ترکیب کنید تا عملکرد سیستم لنفاوی را بالا ببرید.

به طور کلی ورزش و یوگا برای درمان غدد لنفاوی گردن موثر هستند.

دوش آب سرد و گرم : 
برای بهبود تورم غدد لنفاوی، گرفتن دوش آب گرم و سرد به طور متناوب توصیه می شود. از آب سرد برای تسکین درد و از آب گرم برای افزایش گردش خون استفاده کنید. شما باید این روش را به صورت روزانه انجام دهید تا بهبود قابل توجهی حاصل شود.

جوز هندی : 
جوز هندی به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد .این ادویه با افزایش جریان مایع لنفاوی و بهبود ایمنی، علائم تورم غدد لنفاوی را درمان می کند. علاوه بر این، جوز هندی خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد که می تواند به کاهش تورم غده در زیر بغل کمک کند.

مواد لازم :
۱ قاشق سوپ خوری پودر جوز
یک فنجان آب داغ

عسل 
پودر جوز هندی را با یک فنجان آب داغ و یک قاشق سوپ خوری عسل ترکیب کنید

این ترکیب را روزانه بنوشید تا تورم غدد لنفاوی به طور موثر درمان شود.

پیاز:
پیاز یکی از درمان های خانگی موثر برای تورم غدد لنفاوی است. فقط باید آب پیاز رنده شده را بگیرید. پیاز رنده شده را می توانید به سالاد خود اضافه کنید و یا آن را به صورت خام مصرف کنید، همچنین می توانید آب پیاز را بنوشید.

ویتامین ایی : 
ویتامین ایی به عنوان یکی از ویتامین های ضروری شناخته می شود و به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک می کند. کمبود ویتامین ایی می تواند منجر به بسیاری از مشکلات پوستی و حتی ورم غدد لنفاوی شود. بنابراین توصیه می شود که غذاهای غنی ازویتامین ایی از قبیل گیاه گلرنگ، گندم، بادام زمینی، روغن سویا، بادام، و غیره … را در رژیم روزانه خود بگنجانید. متاسفانه بسیاری از افرادی نمی توانند ویتامین ایی کافی را از طریق رژیم غذایی خود جذب کنند. اگر کمبود ویتامین ایی داشته باشید، می توانید مکمل های ویتامین ایی را مصرف کنید.

روغن نارگیل : 
روغن نارگیل به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، ضد ویروسی و ضد التهابی آن مشهور است؛ بنابراین اعمال و مصرف روغن نارگیل می تواند به سرعت فرآیند التیام تورم در غدد لنفاوی کمک کند.

برای ماساژ موضع ملتهب از مقداری روغن نارگیل استفاده کنید.

آلوئه ورا : 
آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی می تواند درد ناشی از ورم غدد لنفاوی را تسکین دهد.

ژل آلوئه ورا را خارج کنید و آن را روی موضع دردناک بمالید. از یک تکه پارچه برای پوشاندن این موضع استفاده کنید و اجازه دهید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

چای بابونه : 
گل بابونه در درمان تورم غدد لنفاوی موثر است.

کمی گل بابونه را داخل فنجان آب داغ بریزید و روی آن درب بگذارید تا ۵ تا ۷ دقیقه بماند، سپس دمنوش را صاف کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

روزانه دو یا سه فنجان چای بابونه مصرف کنید.

اسطوخودوس و روغن درخت چای : 
روغن اسطوخودوس و درخت چای به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری، ضد میکروبی، ضد عفونی کنندگی در درمان تورم غدد لنفاوی موثر است.

مواد لازم :
چند قطره روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای
یک کاسه کوچک آب داغ
روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای را به آب داغ اضافه کنید.
از یک حوله برای پوشاندن سر خود استفاده کنید.
حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را بخور دهید، این روش را هر روز تکرار کنید.

اکیناسه یا سرخارگل : 
اکیناسه یک درمان خانگی محبوب برای تورم غدد لنفاوی گردن و گلو است که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد .استفاده از اکیناسه می تواند به تقویت عملکرد سیستم لنفاوی کمک کرده و با تورم غدد لنفاوی ناشی از عفونت مبارزه کند، همچنین غدد لنفاوی و خون را تصفیه کند.

پماد یا کرم اکیناسه را روی موضع ورم کرده را در ۲ تا ۳ نوبت روزانه به مدت یک هفته برای کاهش تورم اعمال کنید.

دو فنجان چای اکیناسه یا سرخارگل را روزانه به یک هفته بنوشید.

روزانه کمتر از یک هفته پس از مشورت با پزشک خود، ۳۰۰ میلی گرم از مکمل های آن را مصرف کنید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21305
  • منبع : نمناک

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.