• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

بروز وزوز گوش و از دست دادن شنوایی در بازماندگان سرطان

  • کد خبر : 21106
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
بروز وزوز گوش و از دست دادن شنوایی در بازماندگان سرطان
افرادی که برای درمان طیف وسیعی از سرطان های رایج شیمی درمانی کرده اند نیز باید آزمایش شنوایی انجام دهند.

به گزارش تسریر  به نقل از هلث دی نیوز، در یک مطالعه جدید بر روی ۲۷۳ بازمانده سرطان، محققان دریافتند که بیش از نیمی از آنها حتی اگر خودشان متوجه نبودند، کاهش شنوایی قابل توجهی داشتند.

دکتر «استیون چونگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «در حالی که کاهش شنوایی مرتبط با تجویز داروهای پلاتین در بزرگسالان مبتلا به سرطان بیضه و سر و گردن گزارش شده است، مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد کم شنوایی و وزوز گوش مشکلات بسیار شایع در بازماندگان از چهار نوع شایع سرطان هستند.»

چونگ خاطرنشان کرد که این مشکلات در افرادی مشاهده شد که انواع مختلفی از داروهای شیمی درمانی دریافت کرده بودند.

وی در ادامه افزود: «این میزان بالای کاهش شنوایی و وزوز گوش نه تنها با داروهای پلاتین، بلکه با دسته دیگری از داروهای شیمی درمانی به نام تاکسان ها نیز رخ می‌دهد. با توجه به اینکه رژیم‌های شیمی‌درمانی حاوی پلاتین و تاکسان معمولاً برای درمان اکثر سرطان‌ها استفاده می‌شوند، این یافته‌ها مفاهیم گسترده‌ای برای پزشکانی که بیماران سرطانی را درمان می‌کنند و همچنین برای بازماندگان سرطان دارد.»

به گفته نویسندگان این مطالعه، کودکانی که شیمی درمانی می‌شوند به طور معمول تحت آزمایش شنوایی قرار می‌گیرند، اما در مورد بزرگسالان این کار انجام نمی‌شود.

این مطالعه شامل ۲۷۳ نفر با میانگین سنی ۶۱ سال بود که حدود ۵ سال قبل درمان سرطان‌های سینه، دستگاه گوارش، ریه و زنان را انجام داده بودند.

محققان دریافتند بیش از ۵۰ درصد کاهش شنوایی قابل توجهی داشتند که توسط نوعی آزمایش شنوایی به نام ادیوگرام تأیید شد. بیش از ۳۵ درصد وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش را گزارش کردند.

شرکت‌کنندگانی که کم شنوایی داشتند، در طول فعالیت‌های معمول، مانند گوش دادن به تلویزیون یا رادیو، صحبت کردن با اعضای خانواده و دوستان، یا مکالمه در رستوران‌ها، اختلال متوسط تا شدید را گزارش کردند.

افراد مبتلا به وزوز گوش گفتند که این وضعیت در توانایی آنها برای تمرکز یا آرامش، خلق و خو و لذت بردن از زندگی و همچنین خواب آنها اختلال ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که حدود ۳۱ درصد از شرکت کنندگان کاهش شنوایی را انکار کردند، شنوایی سنجی اختلالاتی را در آنها نشان داد.

به گفته محققان، اگرچه نوع کم شنوایی که با داروهای پلاتین و تاکسان رخ می‌دهد دائمی است، اما شنوایی بیماران را می‌توان با استفاده از سمعک بهبود بخشید.

نویسندگان مطالعه توصیه کردند که ارزیابی کاهش شنوایی و وزوز گوش باید قبل، در طول و بعد از شیمی درمانی انجام شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21106

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.