• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0
دکتر محاب تاکید کرد:

جراحی زیبایی درمان وسواس خود زشت بینی نیست

  • کد خبر : 2110
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
جراحی زیبایی درمان وسواس خود زشت بینی نیست
دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی گفت: درمان وسواس زشت بینی روان درمانی است نه جراحی زیبایی زیرا این مسئله روان شناختی است.

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تسریر درباره اختلال بدشکلی بدن یا بادی دیسمورفیک، گفت: تا به حال برایتان پیش آمده که فکر کنید صورتتان یا اندامتان زشت است و روزهای زیادی به صورت آزاردهنده به این موضوع فکر کنید؟ آیا می دانید این حالت یک مدل وسواس است که به آن وسواس بدشکلی بدن یا بادی دیسمورفیک گفته می شود؟
وی ادامه داد: اختلال بدشکلی بدن یا بادی دیسمورفیک حالتی است که در آن فرد به شدت نگران یک نقص خیالی، غیر واقعی یا بسیار کوچک در بدن خود می‌شود و همیشه به آن فکر می‌کند. این نقص معمولا تخیلی است؛ اما اگر نقص فیزیکی واقعا وجود داشته باشد، فردی که دچار این اختلال است آن را بیش از اندازه بزرگ می‌کند. رنج بردن در این اختلال آنقدر زیاد است که به توجه بالینی نیاز دارد. در حقیقت نگرانی ها نسبت به شکل ظاهری بدن در برخی افراد به حدی می رسد که به تشخیص و درمان این اختلال نیازمند می شوند.

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

متخصص روانشناس افزود: اختلال بدشکلی بدن معمولا خودبه خود بهتر ‌نمی‌شود و در صورت عدم درمان، ممکن است به مرور زمان بدتر شود و حتی منجر به افکار و رفتار خودکشی گردد.
وی ادامه داد:حس زشتی بدن ممکن است در مورد هر بخشی از بدن‌ فرد رخ دهد. نقاطی مثل :ظاهر پوست و رگ ها، حجم عضلانی، موها، صورت (بینی، چهره، چین و چروک، آکنه) و … در صورتی که این اختلال شدید شود فرد به دلیل نگرانی و فکر کردن بیش از حد در مورد نقص جسمی اش ممکن است در محل کار، مدرسه و یا موقعیت های اجتماعی دیگر غیبت ‌کند.

متخصص روانشناس ادامه داد: افراد مبتلا برای رفع مشکل خود به پزشکان و متخصصان لاغری و جراحان پلاستیک مراجعه می‌کنند اما عمل جراحی، ترمیم پوست، ترمیم و زیباسازی دندان یا سایر اقدامات پزشکی به منظور از بین ‌بردن نقص‌های تخیلی تقریبا همیشه ناموفق واقع می‌شود.
وی در پایان یادآورشد: درمان درست این افراد شامل مراجعه به روانپزشک و روانشناس است. در حیطه دارو درمانی معمولا داروهای ضد افسردگی برای این افراد تجویز می شود و در حیطه روان درمانی استفاده از درمان شناختی رفتاری از بهترین روشهای درمان خواهد بود و در نهایت اینکه این اختلال قابل درمان است.

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2110

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.