• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

قرص ورزش تا چه حد موثر است؟

  • کد خبر : 21055
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
قرص ورزش تا چه حد موثر است؟
چندی پیش خبری منتشر شد که بر اساس آن گفته می شود یک قرص جدید می تواند فواید جسمی یک سبک زندگی فعال را ارائه دهد، اما در مورد روشی که ورزش می تواند به سلامت روان شما کمک کند هنوز سوالاتی مطرح است.

به گزارش تسریر، پزشکان و متخصصان حوزه سلامت همواره توصیه های متعددی مبنی بر فعال بودن و داشتن تحرک جسمی دارند. از نظر پزشکی و علمی ثابت شده است که فعالیت فیزیکی فواید زیادی دارد. افرادی که دارای فعالیت بدنی منظم هستند، کمتر دچار سکته مغزی و بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، برخی سرطان ها، زوال عقل، شکستگی لگن و مرگ زودرس می شوند.

به تازگی محققان کالج پزشکی بیلور، با انتشار یافته‌های خود در مجله نیچر، مولکولی را یافته ‌اند که در طول ورزش توسط بدن تولید می ‌شود که می ‌تواند اشتها و چاقی را کاهش دهد.

این تیم تحقیقاتی نمونه ‌های خون موش ‌هایی را که روی تردمیل دویده بودند، تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند اسید آمینه اصلاح‌شده‌ای به نام Lac-Phe از لاکتات و فنیل آلانین تولید شده است. هنگامی که به موش های چاق رژیم غذایی پرچرب Lac-Phe داده شد، مصرف غذا را تقریباً ۵۰ درصد در طول ۱۲ ساعت کاهش داد که این موضوع به حرکت یا مصرف انرژی ارتباطی نداشت.

در ادامه، Lac-Phe به مدت ۱۰ روز به موش ها داده شد و محققان دریافتند که این ماده مصرف غذا، چربی بدن و وزن را کاهش و تحمل گلوکز را بهبود می بخشد. سطوح بالای Lac-Phe نیز در اسب ‌های مسابقه و انسان‌ ها پس از ورزش یافت می ‌شود. موضوع فوق این ایده را تقویت کند که پاسخ بیوشیمیایی فوق یک سیستم تنظیمی است که همیشه در بسیاری از گونه‌ها وجود داشته است.

سوالی که ذهن محققان را به خود مشغول کرده این است که اگر بتوانیم این مولکول را مهار کرده و آن را به شکل قرص بسازیم، آیا می ‌توانیم با مصرف یک قرص، تمام مزایای ورزش را به دست آوریم؟ این یک ایده هیجان انگیز است، زیرا ممکن است راهی برای بهبود سلامت افرادی ارائه دهد که به دلیل شرایط یا بیماری های مختلف قادر به ورزش کردن نیستند.

همانطور که این مطالعه نشان می دهد: در دنیای ما تمرکز زیادی روی فواید ورزش برای سلامت جسمی وجود دارد، اما توجه چندانی به فواید ذهنی و عاطفی که یک سبک زندگی فعال می تواند ارائه دهد، وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، ورزش بر عزت نفس و اعتماد به نفس، شناخت ما، احساس هدف، توانایی ما برای برقراری ارتباط، و احساس موفقیت ما در رسیدن به اهداف سفارشی و شخصی‌سازی شده تأثیر می ‌گذارد.

طی مطالعات متعددی ثابت شده است که ورزش افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و می تواند به ما در مدیریت احساسات منفی و همچنین کاهش علائم کناره گیری اجتماعی کمک کند. این ابزاری است که می توانیم از آن برای حمایت از سلامت روان و رفاه خود استفاده کنیم.

از سوی دیگر عملکرد شناختی نیز با ورزش بهبود می یابد. پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که ورزش قلبی عروقی باعث ایجاد سلول های مغزی جدید می شود. علاوه بر همه این موارد، ورزش می تواند حافظه و زوال شناختی را بهبود بخشد و همچنین خلاقیت را برانگیزد.

بنابراین، اگرچه این تحقیق در مورد Lac-Phe هیجان‌انگیز است، اما اگر بتوانیم تمام فواید فیزیکی ورزش را در یک قرص به دست آوریم، مهم است که مطمئن شویم مزایای دیگری را که یک سبک زندگی فعال می ‌تواند در بهبود شرایط روحی ارائه دهد را فراموش نکنیم. سلامت و تندرستی کلی ما از عناصر فیزیکی، ذهنی و عاطفی تشکیل شده است. اینها موارد مجزا و متقابل نیستند، بلکه باید در هماهنگی کامل و موازی وجود داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21055
  • منبع : سیناپرس

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.