• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

از خطرات فست فود نوزادی چه می دانیم

  • کد خبر : 20988
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
از خطرات فست فود نوزادی چه می دانیم
شیر مادر بهترین و کامل ترین غذای انحصاری نوزاد از ابتدای تولد تا پایان ۶ ماهگی است. اما، آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد که هنوز ۵۳ درصد نوزادان ایرانی بدون شیرمادر تغذیه می کنند.

به گزارش تسریر، بر اساس تحقیقات ملی، تغذیه انحصاری با شیرمادر در کشور سال ۷۹ بالغ بر ۴۴.۱ درصد بود که در سال ۸۹ به ۵۳.۱ درصد و در سال ۹۶ به ۴۷.۴ درصد رسید.

همچنین، تغذیه انحصاری با شیرمادر در سال ۹۶ برای شهرها ۴۵.۹ درصد و روستاها ۵۰.۹ درصد بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت در شهرها که جمعیت بیشتری نسبت به روستاهای کشور دارند، چندان خوب نیست و باید نسبت به ترویج برنامه تغذیه با شیرمادر، بیشتر اطلاع رسانی و آموزش داد.

تغذیه با شیرمادر از بدو تولد تا پایان ۶ ماهگی، چه ویژگی‌هایی دارد و اگر نوزاد به هر دلیلی از شیرخشک به عنوان تغذیه انحصاری استفاده کرد، چه بیماری‌هایی او را در بزرگسالی تهدید می‌کند.

این پرسش‌ها را با مژگان اعلایی کارشناس مامایی و مشاور تغذیه با شیرمادر مطرح کردیم.

آنچه این کارشناس و مشاور تغذیه با شیرمادر،  بر اهمیت آن تاکید داشت، راز سر به مُهرِ «شیرمادر» بود.

اعلایی با اشاره به هفته جهانی تغذیه با شیرمادر که همه ساله از ۱ تا ۷ اگوست، برابر با ۱۰ تا ۱۶ مرداد برگزار می‌شود، گفت: هدف از هفته تغذیه با شیرمادر، تشویق مادران به اهمیت شیرمادر برای نوزاد است.

اولین گام در ترویج تغذیه با شیرمادر

وی با اشاره به شعار امسال هفته تغذیه با شیرمادر که «قدمی رو به جلو برای تغذیه با شیرمادر» نامگذاری شده است، افزود: اولین گام در ترویج تغذیه با شیرمادر، حمایت از مادران در دوران شیردهی به نوزاد است. زیرا، حمایت از مادران شیرده، باعث می‌شود آنها در زندگی اجتماعی، موفق تر شوند.

اولین گام در ترویج تغذیه با شیرمادر، حمایت از مادران در دوران شیردهی به نوزاد است

این کارشناس و مشاور تغذیه با شیرمادر، مهم‌ترین حامی مادران شیرده را همسر آنها دانست و گفت: در کنار مادر، همسر نقش به سزایی در دوره شیردهی نوزاد دارد. به طوری که همسر با بغل کردن نوزاد، می‌تواند تمامی حس‌های پدری را به فرزندش منتقل کند.

اعلایی در پاسخ به این سوال که چرا آمار نوزادانی که با شیرمادر تغذیه می‌کنند، به نسبت نوزادان شیرخشکی کمتر است، افزود: اولین علت آن، عدم آموزش مادران است. همچنین، عدم حمایت مادر از سوی خانواده و بستگان، به این موضوع دامن می‌زند که او از شیرخشک برای تغذیه نوزاد استفاده کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=20988
  • منبع : مهر

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.