• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

بروز پارکینسون با جذب آهن اضافی در بدن

  • کد خبر : 20916
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
بروز پارکینسون با جذب آهن اضافی در بدن
بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که جذب بیش از اندازه آهن در بدن می‌تواند به بروز اختلالات حرکتی مانند پارکینسون بیانجامد.

به گزارش تسریر به نقل از ساینس دیلی، اختلالی به نام “هموکروماتوز” (Hemochromatosis) ارثی که در اثر جهش ژن ایجاد می‌شود، جذب بیش از اندازه آهن در بدن را به همراه دارد که به بروز آسیب بافتی و بیماری‌هایی مانند بیماری کبد، مشکلات قلبی و دیابت می‌انجامد. با وجود این، تحقیقات متناقضی نشان داده بودند که مغز توسط سد خونی، از تجمع آهن در امان می‌ماند. سد خونی مغز، شبکه‌ای از رگ‌های خونی و بافت متشکل از سلول‌های نزدیک به هم است که از عوامل بیماری‌زا و سموم مهاجم محافظت می‌کند.

پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو” (UCSD)، در پژوهشی که با همکاری پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو” (UC San Francisco)، “دانشکده بهداشت بلومبرگ جان هاپکینز” (Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health) و “مرکز تحقیقات مغز لوریت” (LIBR) انجام شده است، گزارش داده‌اند افراد دارای دو نسخه از جهش ژن، شواهدی از تجمع آهن را در مناطقی از مغز که مسئول حرکت هستند، نشان می‌دهند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند، جهش ژن که مسئول اصلی هموکروماتوز ارثی است، می‌تواند یک عامل خطر برای بروز اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون باشد که به دلیل از بین رفتن سلول‌های عصبی تولیدکننده پیام‌رسان شیمیایی دوپامین ایجاد می‌شوند.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که مردان اروپایی‌تبار حامل دو جهش ژن، بیش از بقیه در معرض خطر قرار دارند. این موضوع در مورد زنان صدق نمی‌کرد.

دکتر “رابرت لونان” (Robert Loughnan)، پژوهشگر آزمایشگاه عصب‌شناسی و ژنتیک دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اثر مختص به جنسیت، با سایر اختلالات ثانویه هموکروماتوز سازگار است. مردان، بار بیماری بیشتری را نسبت به زنان نشان می‌دهند. در امان ماندن زنان به دلیل فرآیندهای طبیعی مانند قاعدگی و زایمان است که تجمع آهن اضافی را از بدن زنان دفع می‌کنند.

این پژوهش مشاهده‌ای شامل انجام دادن اسکن ام‌آرآی از ۸۳۶ شرکت‌کننده بود که ۱۶۵ نفر از آنها در معرض خطر ژنتیکی بالایی برای ابتلا به هموکروماتوز ارثی بودند. به گفته “مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری” (CDC) آمریکا، این مشکل تقریبا یک نفر از هر ۳۰۰ سفیدپوست غیر هیسپانیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسکن‌ها، رسوبات آهن قابل توجهی را شناسایی کردند که در مدارهای حرکتی مغز افراد در معرض خطر قرار دارند.

سپس پژوهشگران، داده‌های مربوط به تقریبا ۵۰۰ هزار نفر را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که مردان دارای خطر ژنتیکی بالا برای هموکروماتوز، ۱.۸۰ برابر بیشتر در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلال حرکتی هستند.

“چون چیه فن” (Chun Chieh Fan)، استادیار  دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و از پژوهشگران این پروژه گفت: امیدواریم که پژوهش ما بتواند آگاهی بیشتری را در مورد هموکروماتوز ایجاد کند زیرا بسیاری از افراد در معرض خطر، در مورد مقادیر غیرطبیعی آهن انباشته‌شده در مغز خود آگاه نیستند. غربالگری افراد در معرض خطر برای تشخیص زودهنگام این مشکل ممکن است در تعیین زمان مداخله برای جلوگیری از عواقب شدیدتر سودمند باشد.

سالانه تقریبا ۶۰ هزار آمریکایی به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند که ۶۰ درصد آنها مرد هستند. بیماری پارکینسون دیر آغاز می‌شود و بعد از ۶۰ سالگی، شایع‌تر است، اما میزان آن در میان بزرگسالان جوان نیز در حال افزایش است. به طور کلی، حدود ۴۲ میلیون نفر در آمریکا از نوعی اختلال حرکتی مانند لرزش اساسی، دیستونی و بیماری هانتینگتون رنج می‌برند.

لونان گفت: یافته‌های این پژوهش، اهمیت بالینی فوری دارند. علاوه بر این، داده‌های جدید ممکن است اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی تجمع آهن در مغز و افزایش خطر اختلالات حرکتی ارائه دهند.

نتایج این پژوهش، در مجله JAMA Neurology به چاپ رسید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=20916

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.