• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

گام کلیدی به سوی درمان دیابت سوءتغذیه

  • کد خبر : 20746
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
گام کلیدی به سوی درمان دیابت سوءتغذیه
محققان به بررسی نوع جدید و ناشناخته‌ای از دیابت پرداخته‌اند که با سوءتغذیه مرتبط و میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش تسریر به نقل از سایتک‌دیلی، یک مطالعه جدید، شکل مرموزی از دیابت را بررسی کرده است.

دیابت مرتبط با سوءتغذیه، شکل مرموزی از دیابت است که ده‌ها میلیون نفر را در جنوب صحرای آفریقا و آسیا تحت تاثیر قرار داده و قربانیان آن که عمدتاً نوجوانان و جوانان لاغر و فقیر هستند، به ندرت بیش از یک سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.

سن کم و ظاهر ضعیف آنها به دیابت نوع ۱(T۱D) اشاره دارد، اما تزریق انسولین اغلب بی‌اثر است و حتی ممکن است منجر به مرگ بر اثر قند خون پایین شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد هیچ یک از افراد مبتلا، به دیابت نوع ۲(T۲D) که اغلب با چاقی مرتبط است، مبتلا نیستند.

با وجود اینکه این بیماری در ابتدا حدود ۷۰ سال پیش شناسایی و ثبت شده است، پزشکان هنوز از نحوه درمان آن به دلیل عدم تحقیقات کافی در مورد این بیماری آگاه نیستند.

“مردیت هاوکینز” مدیر بنیان‌گذار مؤسسه جهانی دیابت اینشتین در کالج پزشکی آلبرت اینشتین طی ۱۲ سال گذشته یک تلاش مشترک بین‌المللی را برای شناسایی نقایص متابولیک زمینه‌ای که منجر به دیابت مرتبط با سوءتغذیه می‌شوند، رهبری کرده است که اولین گام اساسی در توسعه درمان‌های مؤثر برای این بیماری است.

دکتر “هاوکینز” و همکارانش نشان داده‌اند که دیابت مرتبط با سوءتغذیه به طور قابل توجهی از نظر متابولیکی از دیابت نوع ۱ و نوع ۲ متمایز است و باید در اولین معاینه کامل بیماران مبتلا به این وضعیت ناشناخته به عنوان یک نوع متمایز از دیابت نگاه شود.

دکتر “هاوکینز” می‌گوید: متون علمی فعلی هیچ راهنمایی در مورد مدیریت دیابت مرتبط با سوءتغذیه ارائه نمی‌دهند. این نوع دیابت در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند، نادر است، اما در بیش از ۶۰ کشور کم‌درآمد و متوسط ​​وجود دارد. از طرفی، پزشکان در آن کشورها مجلات پزشکی غربی را مطالعه می‌کنند، بنابراین در مورد دیابت مرتبط با سوءتغذیه چیزی یاد نمی‌گیرند و در بیماران خود به آن مشکوک نمی‌شوند. ما امیدواریم یافته‌های ما آگاهی را در مورد این بیماری که برای بسیاری از مردم ویرانگر است، افزایش دهد و راه را برای راهبردهای درمانی موثر هموار کند.

بررسی نقش انسولین

این مطالعه با همکاری دکتر “هاوکینز” و سایر اعضای موسسه جهانی دیابت، ارزیابی‌های متابولیک جامعی را روی ۲۰ مرد ۱۹ تا ۴۵ ساله انجام داده است که با استفاده از روش‌های پیشرفته برای اندازه‌گیری ترشح و عملکرد انسولین به عنوان احتمال ابتلا به دیابت مرتبط با سوءتغذیه انتخاب شدند.

آزمایش‌های متابولیک مشابهی برای مقایسه بر روی گروه‌هایی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ و افراد سالم انجام شد. مردان تقریباً ۸۵ درصد از افرادی را تشکیل می‌دهند که به دلیل سوءتغذیه به دیابت مبتلا می‌شوند، از این رو افراد مورد مطالعه برای کاهش تنوع جنسیت، فقط از مردان بودند.

دکتر “هاوکینز” گفت: ما از تکنیک‌های بسیار پیچیده برای مطالعه دقیق این افراد استفاده کردیم و نتایج ما با مشاهدات بالینی قبلی متفاوت است.

به طور مشخص، یافته‌های قبلی نشان داده بود که دیابت مرتبط با سوءتغذیه ناشی از مقاومت به انسولین است. هورمون انسولین، گلوکز موجود در خون را قادر می‌سازد تا وارد سلول‌های بدن شود تا برای انرژی استفاده شود و در مقاومت به انسولین، گلوکز در خون تا سطوح سمی افزایش می‌یابد، زیرا سلول‌ها دیگر به انسولین خود فرد پاسخ نمی‌دهند.

دکتر “هاوکینز” می‌گوید: اما معلوم شد افراد مبتلا به دیابت مرتبط با سوءتغذیه، نقص بسیار عمیقی در ترشح انسولین دارند که قبلاً شناخته شده نبود. این یافته جدید کاملاً نحوه تفکر ما در مورد این بیماری و نحوه درمان آن را متحول می‌کند.

به گفته وی، خبر خوب این است که اخیراً داروهای جدید زیادی برای درمان دیابت نوع ۲ در دسترس قرار گرفته‌اند که برخی از آنها ترشح انسولین را از پانکراس(لوز المعده) افزایش می‌دهند و امکان یافتن راه‌های ایمن و مؤثر برای درمان این بیماری را افزایش می‌دهند.

دکتر “هاوکینز” خاطرنشان کرد: دیابت به یک بیماری همه‌گیر جهانی واقعی تبدیل شده است. از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان یک نفر به این بیماری مبتلا است و سه چهارم آنها – حدود ۴۰۰ میلیون نفر – در کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​زندگی می‌کنند.

وی افزود: در کشورهایی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، شیوع دیابت مرتبط با سوءتغذیه در میان افراد مبتلا به دیابت حدود ۲۰ درصد است، به این معنی که حدود ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. برای مقایسه باید گفت که حدود ۳۸ میلیون نفر در حال حاضر با بیماری ایدز زندگی می‌کنند. بنابراین ما به وضوح باید در مورد دیابت مرتبط با سوءتغذیه و بهترین روش درمان آن چیزهای بیشتری بیاموزیم.

تحقیقات محققان به تازگی در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=20746

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.