• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

عوارض عیوب انکساری در کودکان

  • کد خبر : 20432
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
عوارض عیوب انکساری در کودکان
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، نسبت به عوارض عیوب انکساری در کودکان هشدار داد و گفت: عیوب انکساری بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان تاثیر منفی دارد.

به گزارش تسریر، پیام نبوتی اظهار داشت: عیوب انکساری در کودکان اعم از نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم بر عملکرد تحصیلی کودکان در دوران مدرسه آثار منفی قابل توجهی دارند.

مدیر کمیته آموزش و پژوهش انجمن علمی اپتومتری ایران، با عنوان این مطلب که کودکان مبتلا به نزدیک بینی و آستیگماتیسم غالباً در دید دور و هنگام مشاهده کلمات روی تخته دچار مشکل می‌شوند، افزود: کودکان دوربین عمدتاً در کار نزدیک چشمی مشکل پیدا می‌کنند.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات رایج بینایی در سنین کودکی، تنبلی چشم یا آمبلیوپی است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند به اختلال بینایی دائمی منتهی گردد.

نبوتی گفت: در تنبلی چشم به علت وجود عیوب انکساری زیاد، اختلاف عیب انکساری دو چشم یا انحراف چشم تصویر واضحی از یک یا هر دو چشم به مغز ارسال نمی‌گردد و این عدم تکامل راه‌های عصبی بینایی، کاهش بینایی و اختلال عملکرد در بسیاری دیگر از عملکردهای بینایی نظیر تطابق چشمی و حرکات چشمی را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سنین طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم را قبل از ۷ سالگی عنوان کرد و افزود: بعد از این سنین درمان تنبلی چشم با دشواری مواجه شده و ممکن است نتایج مطلوبی به همراه نداشته باشد.

مدیر کمیته آموزش و پژوهش انجمن علمی اپتومتری ایران تاکید کرد: لازم است تمامی کودکان قبل از ورود به دوران مدرسه تحت معاینات کامل بینایی توسط اپتومتریست یا چشم پزشک قرار گیرند تا در صورت وجود مشکل، اقدامات لازم نظیر تجویز عینک و درمان تنبلی چشم صورت گیرد.

نبوتی به علائم تنبلی چشم در کودکان اشاره کرد و گفت: انحراف چشم به سمت داخل یا خارج، تنگ کردن چشم هنگام نگاه به دور، سردرد، عملکرد تحصیلی ضعیف، گم کردن یا جا انداختن خطوط هنگام مطالعه، پرهیز از مطالعه و کار نزدیک چشمی و همچنین، کج کردن سر، از علائم اختلالات بینایی در کودکان است.

وی افزود: در صورت وجود این قبیل مشکلات و علائم در کودکان، لازم است والدین هر چه سریع‌تر نسبت به انجام معاینات چشم کودک خود اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=20432

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.