• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

انگشت چمنی چیست؟

  • کد خبر : 19704
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
انگشت چمنی چیست؟
اصطلاح انگشت چمنی، آسیب  ناشی از رگ‌به‌رگ شدن مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) است.

به گزارش تسریر، آسیب انگشت چمنی زمانی اتفاق می‌افتد که شست پایتان را بیش از حد به سمت بالا خم می‌کنید. به این ترتیب، آسیب مفصل بروز‌ پیدا می‌کند.

انگشت چمنی یک آسیب شایع در مفاصل انگشت شست پا است و در اغلب اوقات در نتیجه انجام فعالیت‌های ورزشی بروز پیدا می‌کند. گزینه‌های درمانی و زمان بهبودی آسیب انگشت چمنی به شدت آن بستگی دارد‌. اما پیش‌آگهی کلی این آسیب مفصلی در بیشتر موارد خوب و مطلوب است.

آسیب انگشت چمنی چیست؟

آسیب انگشت چمنی زمانی اتفاق می‌افتد که شست پایتان را بیش از حد به سمت بالای پای خود خم کنید. این وضعیت و فشار غیرعادی، می‌تواند باعث رگ‌به‌رگ شدن یا وارد شدن آسیب به انگشت پا و رباط‌های اطراف آن شود. در واقع، این آسیب ناشی از رگ‌به‌رگ شدن مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) است.

این آسیب بر بافت و یک یا چند مفصل که انگشتان پا را به بقیه پا متصل می‌کند، تأثیر می‌گذارد. بنابراین، انگشت چمنی می‌تواند آسیب ناراحت کننده‌ای باشد. اصطلاح “انگشت چمنی” نام خود را از زمین‌های چمن مصنوعی سخت بسیاری از تیم‌های فوتبال آمریکایی گرفته است. به طور کلی، حدود ۴۵ درصد از بازیکنان NFL آسیب انگشت چمنی را تجربه می‌کنند.

در واقع، ضربه زدن مکرر به سطوح سخت با پا می‌تواند باعث ایجاد آسیب انگشت چمنی شود. علاوه براین، باید بدانید که بیش از ۸۰ درصد این صدمات روی چمن مصنوعی اتفاق افتاده است. علاوه براین، آسیب انگشت چمنی می‌تواند بازیکنان فوتبال و بسکتبال، رزمی کاران و رقصندگان باله را تحت تأثیر قرار دهد. زیرا آنها دائماً از پاهای خود برای حرکت بر روی سطوح سخت استفاده می‌کنند.

برای یادگیری نحوه درمان شست پای آسیب دیده و نیز درمان درد ناشی از آسیب انگشت چمنی، به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید.

علائم آسیب انگشت چمنی

بهترین راه برای تشخیص این آسیب، به دست آوردن اطلاعاتی درباره علائم آن است. بارزترین علامت بروز آسیب انگشت چمنی، احساس درد در اطراف ناحیه شست پا، از جمله مفصلی است که به کمک آن پا به سمت مچ پا بالا می‌رود. اگر انگشت پا به طور ناگهانی و سریع خم شود، ممکن است بلافاصله درد ناشی از آسیب را احساس کنید.

اگر شست پای خود را بارها و بارها بیش از حد خم کرده باشید، درد ناشی از انگشت چمنی می‌تواند به تدریج  و به آرامی شروع شود. همچنین ممکن است هنگامی که برای اولین بار انگشت پا را بیش از حد خم کرده‌اید و درد را احساس می‌کنید، متوجه صدای ترکیدن یا ترک خوردن جسمی سخت شوید. علائم دیگر آسیب انگشت چمنی، عبارت‌اند از:

  • احساس سفتی در مفصل انگشت پا
  • عدم توانایی در به حرکت درآوردن انگشت پا
  • بروز تورم در اطراف انگشت شست پا و مفصل
  • وجود حساسیت نسبت به حرکت در اطراف انگشت پا و مفصل مجاور

چه چیزی باعث بروز آسیب انگشت چمنی می‌شود؟

شست پا به علت خم شدن بیش از حد انگشت شست به سمت عقب (به سمت پا) بروز پیدا می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ناحیه شست پا و مفصل MTP، که به عنوان کمپلکس کف پا شناخته می‌شود، می‌تواند آسیب ببیند. مناطقی که ممکن است تحت تأثیر آسیب انگشت چمنی قرار بگیرند، عبارت‌اند از:

  • سزاموئیدها: دو استخوان کوچک هستند که به تحمل وزن در جلوی پای شما کمک می‌کنند.
  • فلکسور هالوسیس برویس: تاندونی که هنگام دویدن یا پریدن به انگشت شست پا کمک می‌کند.
  • صفحه پلانتار: ساختاری که از خم شدن بیش از حد انگشت شست پا به سمت بالا جلوگیری می‌کند.
  • رباط‌های جانبی: نوارهای بافتی که استخوان‌های انگشتان پا را به هم متصل می‌کند و از خم شدن بیش از حد انگشت شست پا به دو طرف پای شما جلوگیری می‌کند.

شما می‌توانید این نوع آسیب را با انجام هر فعالیتی که شامل قرارگیری وزن زیاد بر روی انگشت شست پا است، تجربه کنید. ورزشکاران حرفه‌ای بیشتر مستعد ابتلا به آسیب انگشت چمنی هستند. زیرا دائماً در حال دویدن، پریدن و به طور کلی وزن دادن به پاهای خود برای مدت طولانی هستند. به این ترتیب، میزان بروز آن در میان این افراد افزایش پیدا می‌کند.

با این حال، این نکته به این معنی نیست که آسیب انگشت چمنی فقط در ورزشکاران حرفه‌ای بروز پیدا می‌کند.

انگشت چمنی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر بعد از بروز این نوع آسیب، راه رفتن روی پای خود را دشوار یا غیرممکن یافتید، با یک پزشک تماس بگیرید. در صورتی که استفاده از روش‌های درمانی خانگی به رفع این آسیب کمکی نکرد، ممکن است برای راه رفتن، دویدن، ورزش کردن یا ادامه استفاده از پای خود برای انجام فعالیت‌های روزمره به انجام فیزیوتراپی یا جراحی نیاز داشته باشید.

ابتدا، به پزشک معالج خود درباره حادثه‌ای که گمان می‌کنید باعث بروز انگشت چمنی در شما شده‌است، اطلاعاتی بدهید. این کار به پزشک کمک می‌کند تا بتواند انگشت شست پا را از نظر وجود هر‌گونه درد، تورم یا سایر ناهنجاری‌هایی که ممکن است نشان‌دهنده درد و سفتی انگشتان پا باشد، بهتر معاینه کند.

علاوه براین، پزشک معالج شما ممکن است یک معاینه فیزیکی کامل برای بررسی سلامت کلی شما انجام دهد. پزشک معالج انگشت شست پا را از نظر وجود هرگونه تورم یا قرمزی غیر‌طبیعی معاینه می‌کند.

علاوه براین، آنها بر روی انگشت پا فشار می‌آورند تا ببینند درد در کدام قسمت آن وجود دارد. همچنین انگشت پا را به اطراف حرکت می‌دهند تا دامنه حرکتی آن را آزمایش کنند. اگر این معاینات باعث بروز درد زیادی شدند، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است بتوانند ماده‌ای را به انگشت پا تزریق کنند تا آن را بی‌حس نگهدارند.

علاوه براین، ممکن است که پزشک معالج شما آزمایش‌های تصویربرداری را برای بررسی دقیق‌تر بافت‌ها و استخوان‌های اطراف انگشت پا تجویز کند. دو آزمایش پرکاربرد در اینگونه موارد، عبارت‌اند از:

  • اسکن MRI، که می‌تواند به پزشک معالج شما کمک کند تا تصاویر دقیقی از ناحیه اطراف انگشت شما به دست آورد.
  • تصویربرداری اشعه ایکس، که به پزشک اجازه می‌دهد تا ساختار استخوان اطراف انگشت پا را برای بررسی وجود هرگونه ناهنجاری بررسی کند.

آسیب انگشت چمنی چگونه درمان می‌شود؟

به طور کلی، سه درجه آسیب ناشی از انگشت چمنی وجود دارد. روش درمانی مناسب، به درجه آسیب بروز پیدا کرده بستگی دارد. یک مطالعه که در سال ۲۰۲۰ بر روی ۲۴ نفر که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ مبتلا به درجات مختلف انگشت چمنی تشخیص داده شده بودند، نشان داد که بیش از ۷۰ درصد از آنها ۴.۵ سال پس از درمان بهبود قابل توجهی داشتند.

به اعتقاد برخی از محققان، در حال حاضر هیچ دستورالعمل مبتنی بر شواهد برای درمان آسیب شست پا ناشی از انگشت چمنی وجود ندارد. در واقع، انجام مطالعات بیشتری برای ایجاد دستورالعمل های درمانی بهینه برای درمان انگشت چمنی مورد نیاز است.

انگشت چمنی درجه ۱

جراحات درجه ۱، که کمترین آسیب از بین سه درجه آسیب انگشت چمنی را دارا است، می‌تواند در خانه و با استفاده از روش RICE درمان شود. این روش‌های درمانی، عبارت‌اند از:

قطع فعالیت و تحرک. از انجام فعالیت‌هایی که می‌توانند آسیب انگشت چمنی را بدتر کنند، اجتناب کنید. سپس به انگشتان پا استراحت دهید تا پیچ خوردگی بهبود یابد.

استفاده از یخ. یک بسته سرد یا حاوی یخ را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا تورم و التهاب کاهش یابد.

فشردن محل آسیب. شما می‌توانید دور پا و انگشتان پا را بانداژ کنید. چسباندن انگشت شست پا به انگشتان دیگر می‌تواند از حرکت بیش از حد آن و بدتر شدن آسیب پیشگیری کند.

قرار دادن پا در ارتفاع. دراز بکشید و پای خود را بالا ببرید تا به تخلیه مایع جمع شده در ناحیه آسیب دیده سرعت ببخشید.

علاوه براین، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می‌تواند به مدیریت درد شما تا زمان بهبودی آسیب کمک کند. پوشیدن کفش‌هایی که به راحتی خم نمی‌شوند، می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره بیش از حد انگشت پای خود را خم نکنید.

انگشت چمنی درجه ۲

آسیب‌های درجه ۲ کمی جدی‌تر هستند و ممکن است نیاز به استفاده از عصا یا چکمه پیاده‌روی برای محافظت از پای آسیبی در حین بهبود جراحت داشته باشند.

انگشت چمنی درجه ۳

اگر آسیب درجه ۳ باعث شکستگی استخوان، پارگی رباط یا آسیب شدید مفصلی شود، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. نوع جراحی که به آن نیاز دارید، به این مسئله بستگی دارد که کدام قسمت از کمپلکس کف پای شما نیاز به درمان دارد. اگر بافت نرم مانند رباط یا کپسول مفصلی آسیب ببیند، پزشک ممکن است از بخیه برای ترمیم بافت استفاده کند.

اگر آسیب باعث شکستگی استخوان شود، پزشک معالج شما باید استخوان را ترمیم کند. ممکن است لازم باشد برای محافظت از انگشت پا تا زمان بهبودی کامل از گچ استفاده کنید.

زمان بهبود آسیب انگشت چمنی

معمولاً در عرض چند روز تا یک هفته، آسیب درجه ۱ بهبود پیدا خواهد کرد. با این حال، جراحات درجه ۲ معمولاً چند هفته طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابند. به طوری که ممکن است به مدت ۲ هفته یا بیشتر مجاز به ورزش کردن یا انجام هیچ گونه تمرینی نباشید.

جراحات درجه ۳ ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا بهبود یابند. ممکن است لازم باشد به مدت ۶ هفته یا بیشتر از گچ استفاده کنید و قبل از اینکه پزشک به شما اجازه دهد دوباره ورزش کنید یا فعالیت‌های روزمره‌تان را انجام دهید، به چندین جلسه ویزیت نیاز داشته باشید.

مطالعه‌ای روی ۱۵ بازیکن فوتبال مبتلا به آسیب‌دیدگی درجه ۳ نشان داد که آنها به طور متوسط ​​۱۶.۵ هفته زمان بازی را در دوران نقاهت پس از جراحی از دست دادند.

پیش‌آگهی انگشت چمنی

در موارد نادر، آسیب انگشت چمنی می‌تواند باعث بروز سفتی طولانی مدت، آسیب یا کاهش توانایی تحرک با استفاده از پای آسیبی شود. این وضعیت معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که آسیب مکرر را تجربه کنید یا آسیب انگشت چمنی به درستی درمان نشود.

آسیب‌های جزئی انگشت چمنی را می توان در خانه درمان کرد و چنین آسیب‌هایی شما را برای مدت طولانی از انجام فعالیت‌های بدنی دور نخواهد کرد. آسیب‌های جدی‌تر ناشی از انگشت چمنی ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا بهبود یابد، اما اگر در طول فرآیند بهبودی از انگشت پا مراقبت کنید، با آسیب طولانی‌مدت جدی رو‌به‌رو نخواهید شد.

شما می‌توانید زمانی که ورزش می‌کنید، کفش‌های سفت بپوشید تا از خم شدن بیش از حد انگشتان پا پیشگیری کنید. وجود یک صفحه فلزی در زیره کفش شما می‌تواند به جلوگیری از خم شدن کفش کمک کند. قبل از انجام ورزش یا فعالیت‌های مرتبط با پا، انگشتان پا را به آرامی به سمت بالا خم کنید تا عضلات، مفاصل و رباط های پا کشیده شوند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=19704

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.