• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
0

قارچ گوش چیست؟

  • کد خبر : 19438
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
قارچ گوش چیست؟
عفونت قارچی گوش که از نظر پزشکی به آن اتومیکوزیس گفته می شود، عفونت گوش خارجی است که توسط یک قارچ ایجاد می شود.

به گزارش تسریر، گوش خارجی از سه قسمت مختلف تشکیل شده است: تراگوس، مارپیچ و لوبول (لاله گوش). عفونت قارچی گوش می تواند هر سه قسمت گوش را درگیر کند. همچنین می تواند کانال گوش را که گوش خارجی را به پرده گوش متصل می کند، تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، عفونت‌های قارچی مجرای گوش شایع‌ترین شکل اتومیکوزیس هستند.

عفونت های قارچی گوش معمولاً در یک گوش اتفاق می افتد. تصور می شود که آنها تا ۱۰٪ از جمعیت را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می دهند و بیشتر موارد در بزرگسالان ۳۰ ساله ظاهر می شوند.

علائم عفونت قارچی گوش
علائم عفونت قارچی گوش، عبارتند از:

خارش
گوش درد
از دست دادن شنوایی
صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
ترشحات گوش که می تواند رنگ های متفاوتی داشته باشد (زرد، سفید، خاکستری، قهوه ای یا سبز)
گوش های شما نیز ممکن است قرمز، متورم و ملتهب شوند. پوست گوش آسیب دیده نیز ممکن است پوسته پوسته شود. عفونت های قارچی گوش بدون درمان از بین نمی روند. اگر علائمی را تجربه کردید، باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

علل و عوامل خطر قارچ گوش چیست؟
علت این نوع عفونت گوش، قارچ است. جنس های مختلفی از قارچ ها وجود دارد که می توانند منجر به بروز این بیماری شوند. دو موردی که بیشتر باعث عفونت قارچی گوش می شوند کاندیدا و آسپرژیلوس هستند.

کاندیدا همچنین باعث بیشتر موارد عفونت های قارچی می شود، در حالی که آسپرژیلوس می تواند منجر به واکنش های آلرژیک، عفونت های ریوی و عفونت در سایر اندام ها شود.

اگرچه افراد به طور منظم حتی روزانه با قارچ ها در تماس هستند، اما اکثر آنها هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند. با این حال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی باشند.

اتومیکوزیس در مناطق گرمسیری و گرم شایع تر است زیرا قارچ ها در این مناطق بهتر رشد می کنند. این عفونت در ماه های تابستان نیز شایع تر است. قارچ ها برای رشد به رطوبت و گرما نیاز دارند. افرادی که در آب های آلوده شنا می کنند بیشتر در معرض ابتلا به اتومیکوزیس هستند. حتی شنا کردن یا موج سواری در آب تمیز می تواند این خطر را افزایش دهد.

علاوه بر این، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف، تروما یا جراحات در گوش، اگزما یا سایر مشکلات مزمن پوستی هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع عفونت هستند.

بیماری ها
ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای، از جمله موارد زیر، ممکن است خطر ابتلا به عفونت قارچی گوش را افزایش دهد:

دیابت
لنفوم
ایدز
اگزما یا سایر بیماری های پوستی
افرادی که اخیراً تحت پیوند عضو قرار گرفته‌اند یا افرادی که شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی دریافت می‌کنند نیز ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی گوش باشند.

سایر عوامل خطر
تحقیقات نشان داده است که برخی از عوامل سبک زندگی یا جغرافیایی نیز ممکن است نقش داشته باشند. به عنوان مثال، از آنجایی که قارچ ها در مکان های گرم و مرطوب رشد می کنند، افرادی که در آب و هوای گرمسیری زندگی می کنند، جایی که رطوبت بالاست، احتمالا بیشتر در معرض خطر هستند.

عوامل دیگری که می توانند خطر عفونت قارچی گوش را افزایش دهند، عبارتند از:

مقدار موم در گوش
آسیب گوش ناشی از سمعک یا سواب پنبه ای
شنا، موج سواری یا سایر ورزش های آبی
استفاده مکرر از داروها، مانند آنتی بیوتیک های موضعی یا استروئیدها
تحقیقات نشان داده است که شایع‌ترین عامل خطر برای عفونت‌های قارچی گوش، عادت به تمیز کردن گوش‌ها با سواب‌های پنبه‌ای، چوب‌های چوبی یا میله‌های فلزی است.

قارچ گوش چگونه تشخیص داده می شود؟
برای تعیین اینکه آیا عفونت گوش توسط قارچ ایجاد شده است یا خیر، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما سابقه پزشکی و علائمی را که دارید بررسی می کند. آنها همچنین معاینه فیزیکی را با استفاده از اتوسکوپ انجام می‌دهند، وسیله‌ای که برای مشاهده بهتر داخل گوش استفاده می‌شود. آنها به دنبال علائم عفونت در کانال گوش و پرده گوش خواهند بود.

اگر گوش شما مایع، ترشح یا هر نوع تجمع دیگری داشته باشد، پزشک شما نمونه ای را جمع آوری می کند و سپس آن را به آزمایشگاه می فرستد. این کار برای تعیین باکتری یا قارچی بودن عفونت گوش انجام می شود. هر دو عفونت با علائم مشابهی ظاهر می شوند و دانستن اینکه چه چیزی باعث عفونت گوش می شود، درمان را موثرتر می کند. کشت اغلب مورد نیاز نیست زیرا عفونت های قارچی ظاهر و علائم کلاسیکی خاصی دارند.

قارچ گوش چگونه درمان می شود؟
گزینه های درمانی مختلفی برای عفونت قارچی گوش وجود دارد. احتمالاً درمان‌ها از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و به شدت عفونت بستگی دارد.

تمیز کردن
اولین گام در فرآیند درمان، پاک کردن مواد زائد از گوش است. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است شستشو را انتخاب کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از ابزار مکش استفاده کنند.

پاک کردن گوش به دارو اجازه می دهد تا کار خود را انجام دهد. هنگامی که پزشک تجمعات موجود در گوش را حذف کرد، گوش شما را تمیز و خشک می کند. این به جلوگیری از رشد بیش از حد قارچ از عود کمک می کند.

قطره گوش
قطره های ضد قارچ برای عفونت های قارچی گوش معمولاً کلوتریمازول هستند. با این حال، انواع دیگری از داروها مانند اکونازول، میکونازول و آمفوتریسین B ممکن است استفاده شود. کلوتریمازول هم در درمان عفونت و هم در جلوگیری از عود مجدد آن موثر است.

داروهای موضعی
اگر عفونت داخل گوش خارجی و قسمت های خارجی را درگیر کرده باشد، یک پماد موضعی ضد قارچ می تواند به پاکسازی قارچ و تسکین علائم کمک کند. داروهای موضعی برای این عفونت ها شامل کلوتریمازول، فلوکونازول و کتوکونازول است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که محلول هایی با اسید استیک ۲ درصد به اضافه ۹۰ سانتی متر مکعب (سی سی) ایزوپروپیل الکل ۷۰ درصد می تواند به طور موثر عفونت قارچی گوش را درمان کند.

داروهای خوراکی
اگر عفونت قارچی گوش به درمان‌های موضعی یا قطره‌های گوش پاسخ ندهد، پزشک ممکن است یک داروی خوراکی تجویز کند، به‌خصوص اگر آسپرژیلوس عامل عفونت باشد . این نوع قارچ می تواند در برابر ترکیبات آزول مقاوم باشد. در صورتی که عفونت شدید باشد یا بهبودی بیش از حد متوسط ​​طول بکشد، داروهای خوراکی نیز مسیر درمانی خواهند بود. داروهای بدون نسخه (OTC) ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

دوره درمان عفونت قارچی گوش می تواند تا چهار هفته طول بکشد. در طول این مدت، در حالی که داروها برای از بین بردن عفونت کار می کنند، علائم همچنان بهبود می یابند.

عفونت قارچی گوش چه عوارضی دارد؟
عفونت قارچی گوش معمولاً یک بیماری جدی نیست، اما موارد نادری وجود دارد که می تواند منجر به عوارض شود. این عوارض عبارتند از:

پارگی پرده گوش
از دست دادن شنوایی
عفونت در استخوان های تمپورال در طرفین و پایه جمجمه
ماستوئیدیت قارچی (التهاب استخوان کنار گوش)
التهاب مغز (آنسفالیت)
اگرچه این عوارض نادر هستند، اما می توانند جدی یا حتی خطرناک باشند، بنابراین اگر مشکوک به این عفونت هستید، مهم است که به سرعت به دنبال درمان باشید.

چگونه از قارچ گوش پیشگیری کنیم؟
بهترین راه ها برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری عبارتند از:

اطمینان از وجود مقدار کمی موم در گوش برای کمک به جلوگیری از قارچ
استفاده از گوش گیر هنگام شنا
مراقب باشید پوست اطراف گوش یا داخل گوش خراشیده نشود.
از استفاده از سواب پنبه ای در گوش خودداری کنید.
خشک کردن کامل گوش ها پس از حمام و شنا با دستمال کاغذی یا با استفاده از سشوار در محیط کم و خنک

مقابله با عفونت قارچی گوش به دلیل علائم ناراحت کننده می تواند دشوار باشد. خبر خوب این است که اگر به دنبال درمان فوری باشید، احتمال دارد که عفونت به سرعت برطرف شود.

سخن آخر
اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید، احتمال ابتلا به عفونت قارچی گوش بیشتر است. رعایت بهداشت فردی، خشک نگه داشتن گوش ها و پرهیز از استفاده از سواب های پنبه ای برای تمیز کردن گوش راه های موثری برای پیشگیری از این عفونت هستند.

عفونت قارچی گوش به ندرت یک بیماری جدی است. بسیار قابل درمان است و اغلب منجر به عوارض نمی شود. معمولاً نیاز به درمان در قالب داروها و نسخه‌های بدون نسخه دارد، بنابراین اگر مشکوک به عفونت قارچی گوش هستید، برای ارزیابی با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید. آنها می توانند وضعیت شما را تشخیص دهند و در صورت وجود عفونت قارچی گوش به شما کمک کنند تا برای شروع درمان، گوش های خود را تمیز کنید.

این عفونت همیشه قابل پیشگیری نیست، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به آن انجام دهید. دور نگه داشتن سواب های پنبه ای از گوش یکی از راه هاست. اطمینان از خشکی گوش و اجتناب از تمیز کردن بیش از حد گوش نیز به شما کمک می کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=19438

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.