• امروز : شنبه - ۱۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 30 March - 2024
0

عوارض مصرف زیاد ویتامین A چیست؟

  • کد خبر : 19343
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
عوارض مصرف زیاد ویتامین A چیست؟
مصرف بیش از حد ویتامین A عوارضی مانند مشکلات بینایی، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور خورشید، ریزش مو، سردرد، خشکی پوست و احساس گیجی را به‌همراه دارد.

به گزارش تسریر، با وجود اینکه مصرف ویتامین‌ها برای بدن ضروری است، مصرف بیش از حد آن عوارضی برای بدن به همراه دارد. عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A شامل سردرد، آسیب کبدی و حتی نقص مادرزادی می‌شود.

ویتامین A چه نقشی در بدن دارد؟

ویتامین A که با نام رتینول نیز شناخته می‌شود نقش مهمی در بهبود بینایی چشم افراد دارد. این نوع ویتامین به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ بنابراین خطر بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین A به بهبود سلامت پوست نیز کمک شایانی می‌کند.

روزانه چه مقدار ویتامین A باید مصرف شود؟

داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که مردان بزرگسال روزانه به ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A نیاز دارند؛ در حالی که این مقدار برای زنان بزرگسال ۶۰۰ میکروگرم است. کارشناسان معتقدند که افراد همیشه باید در تلاش باشند ویتامین A مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف مواد غذایی تأمین کنند. بیشتر ویتامین A مصرف شده در کبد به صورت رتینل ذخیره می‌شود.

مصرف بیش از حد ویتامین A چه عوارضی دارد؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد ویتامین A به شکل غذا یا مکمل تأثیر منفی بر سلامت استخوان می‌گذارد و اگر کنترل نشود باعث بروز شکستگی‌های شدید در سنین بالا می‌شود. بنابراین توصیه شده است اگر غذاهای سرشار از ویتامین A مصرف می‌کنید، لازم نیست مکمل این ویتامین را استفاده کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین A عوارضی مانند مشکلات بینایی، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور خورشید، ریزش مو، سردرد، پوست خشک و احساس گیجی را به همراه دارد. همچنین، ممکن است مصرف بیش از حد ویتامین A باعث بروز مشکلات جدی‌تر مانند آسیب کبدی، زردی، درد شدید در نواحی مفصلی و سردرد بی‌دلیل شود.

چه کسانی در معرض مسمومیت ناشی از مصرف ویتامین A قرار دارند؟

زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند و مردان مسن باید از مصرف بیش از حد ویتامین A خودداری کنند. افرادی که در معرض ابتلاء به پوکی استخوان قرار دارند، باید در مورد میزان ویتامین A مصرفی خود مراقب باشند. اگر این نوع ویتامین را به میزان زیاد دریافت می‌کنید، باید از مصرف مکمل‌ها خودداری کنید تا از عوارض ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A در امان باشید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=19343

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.