• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

راه های انتقال بیماری‌های عفونی چیست؟

  • کد خبر : 19042
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
راه های انتقال بیماری‌های عفونی چیست؟
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به وجود ۲۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان، گفت: ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی منشأ حیوانی دارد.

به گزارش تسریر، مهرداد حقیقی، به مناسبت روز جهانی بیماری‌های زئونوز یا مشترک بین انسان و حیوان، افزود: با توجه به اهمیت بالای این دسته از عفونت‌ها، روز ششم جولای مصادف با پانزدهم تیرماه به افتخار سالگرد اولین تجویز واکسن هاری در سال ۱۸۸۵ توسط لوئی پاستور، به عنوان روز جهانی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان شناخته می‌شود.

حقیقی، بیماری‌های مشترک انسان و حیوان یا بیماری‌های زئونوز را عفونت‌هایی برشمرد که قابلیت انتقال از حیوانات به انسان دارند و توسط عوامل بیماری زای متعددی نظیر باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و حتی انگل‌ها به انسان منتقل شده و باعث ایجاد بیماری می‌شود.

دانشیار گروه عفونی دانشگاه با اشاره به اینکه ۲۰۰ نوع بیماری زئونوز در دنیا شناسایی شده است گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، اکوسیستم و تنوع زیاد گونه‌های حیوانی، بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در نقاط مختلف دنیا گستردگی و شیوع زیادی دارند.

حقیقی افزود: با توجه به آسیب‌هایی که این گروه بیماری‌ها بر سلامت و بهداشت عموم جامعه وارد می‌کنند و همچنین زیان‌ها و بار اقتصادی که بر اثر این بیماری‌ها بر سیستم بهداشتی کشورها تحمیل می‌شود، اهمیت کنترل این گروه از بیماری‌ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، در ایران نیز با توجه به تنوع بافت‌های شهری و روستایی، اقلیم‌ها و شرایط زیست محیطی متفاوت، این بیماری‌ها شیوع و اهمیت زیادی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیماری‌هایی نظیر تب مالت، تب کریمه و کنگو، سیاه زخم، سالک، توکسوپلاسموزیس، لپتوسپیروزیس، هاری و هیداتید را از جمله بیماری‌های مشترک انسان و حیوان عنوان کرد که هر ساله در کشور ما باعث درگیری تعداد زیادی از افراد می‌شود و متأسفانه در برخی موارد با مرگ و میر نیز همراه هستند.

۶۰ درصد بیماری‌های عفونی منشأ حیوانی دارند

حقیقی تاکید کرد: حدود ۶۰ درصد از بیماری‌های عفونی می‌توانند منشأ حیوانی داشته باشند و درصد قابل توجهی از بیماری‌های نوپدید عفونی نیز خاستگاه حیوانی دارند.

به گفته وی، با توجه به شیوع بالای این دسته از بیماری‌ها در جامعه، همکاری سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و اصحاب رسانه در زمینه اطلاع رسانی، آموزش و کنترل این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به روش‌های سرایت بیماری‌های زئونوز، گفت: با توجه به این که عوامل بیماری زای متعدد، ناقلین و حیوانات مختلفی عامل انتقال و ایجاد این بیماری‌ها هستند، روش‌های سرایت بیماری نیز کاملاً متفاوت و متنوع است.

حقیقی یادآور شد: در بسیاری از موارد حیوان ناقل بیماری کاملاً بی‌علامت است اما اگر فرد در تماس با این حیوان آلوده، اصول اولیه مراقبت‌های بهداشتی را رعایت نکند می‌تواند به این عفونت‌ها مبتلا شود.

وی صاحبان برخی مشاغل نظیر دامداران، کشاورزان، افراد شاغل در شالیزارها، فروشندگان و صاحبان حیوانات خانگی، کارکنان کشتارگاه‌ها، جنگلبان‌ها، کارکنان باغ وحش را از گروه‌هایی برشمرد که بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های زئونوز هستند و تاکید کرد: هر گونه تماس مستقیم و غیرمستقیم و بدون رعایت استانداردهای بهداشتی با حیوانات وحشی و اهلی، پرندگان و همچنین گزیدگی توسط برخی حشرات می‌تواند خطر ابتلاء به این دسته از عفونت‌ها را به همراه داشته باشد.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، تماس با حیوان آلوده، گازگرفتگی و یا خراش توسط آنها، تماس با ترشحات حیوان آلوده، مصرف گوشت یا لبنیات آلوده، تماس با دام یا محصولات دامی آلوده، نوشیدن یا تماس با آب آلوده، مصرف سبزی‌های آلوده و گزش توسط حشراتی مانند کنه از جمله راه‌های انتقال بیماری‌های زئونوز به انسان محسوب می‌شود.

وی گفت: طیف علائم بالینی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام کاملاً متغیر است و از موارد خفیف تا موارد بسیار شدید می‌تواند بیماری‌زایی داشته باشد و حتی در برخی موارد با مرگ ومیر همراه است.

حقیقی خاطرنشان کرد: کودکان زیر پنج سال، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران با نقص سیستم ایمنی و زنان باردار بیشتر احتمال دارد که مبتلا به فرمهای شدیدتر بیماری شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: به طور مثال بیماری توکسوپلاسموزیس که توسط گربه منتقل می‌شود در افرادی که سیستم ایمنی نرمالی دارند معمولاً بی‌علامت و یا با علائم خفیف همراه است اما این بیماری در افراد مبتلا به نقص ایمنی می‌تواند باعث بروز مشکلات و عوارض خطرناکی شود.

به گفته وی، در برخی عفونت‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند هاری و تب کریمه و کنگو به دلیل ماهیت بیماری حتی در افراد با سیستم ایمنی نرمال نیز شدت و عوارض بیماری در حدی است که می‌تواند منجر به مشکلات جدی و حتی مرگ ومیر شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری‌ها گفت: خوشبختانه در مورد برخی از این عفونت‌ها مانند هاری واکسن مفید و با تأثیر مناسب وجود دارد که افراد در معرض خطر می‌توانند در زمان مقتضی و قبل از مواجهه با حیوانات واکسن را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی می‌تواند نقش مؤثر و بسزایی در پیشگیری از ابتلاء به این عفونت‌ها ایفا کند افزود: شستن دست‌ها به ویژه پس از تماس با حیوانات و همچنین استفاده از پوشش مناسب مانند دستکش هنگام تماس با حیوانات یا محصولات دامی می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء بسیار مؤثر باشد.

حقیقی، تهیه گوشت و محصولات دامی و لبنی از منابع مطمئن و مورد تأیید سازمان‌های مسئول، طبخ مناسب مواد غذایی، شستن دقیق و مناسب میوه‌ها و سبزی‌ها را از جمله راهکارهای مؤثر در پیشگیری از ابتلاء به بیماری عنوان کرد.

به گفته دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جلوگیری از گزیدگی توسط حشرات با پوشش مناسب و استفاده از حشره کش‌ها و اسپری‌های دور کننده حشرات نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

وی، واکسیناسیون حیوانات و ویزیت ادواری آنها توسط دامپزشکان را از نکات مهم و قابل توجه برای پیشگیری از ابتلاء به این دسته از عفونت‌ها عنوان کرد.

حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های مشترک انسان و دام درمان پذیر بوده و در صورت مراجعه به موقع بیمار و تشخیص صحیح و شروع درمان مناسب، احتمال بهبودی و برطرف شدن بیماری کاملاً میسر می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=19042

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.