• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

مکمل های امگا ۳ برای افسردگی موثر نیستند

  • کد خبر : 18675
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
مکمل های امگا ۳ برای افسردگی موثر نیستند
نتایج یک پژوهش کلی نگر نشان می دهد که مکمل های امگا ۳ میزان افسردگی را در بیماران مبتلا به بیماری های متابولیک قلبی که از افسردگی نیز رنج می برند، بهبود نمی بخشد.

به گزارش تسریر، مکمل‌های امگا ۳ مصرف ‌شده توسط بیماران مبتلا به بیماری متابولیک قلبی که افسردگی را نیز تجربه می ‌کنند، در مقایسه با دارونما، سطح افسردگی را بهبود نمی‌ بخشند. این نتیجه از یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز توسط محققانی از لستر بریتانیا به دست آمد.

اصطلاح بیماری متابولیک قلبی شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و نارسایی مزمن کلیه می شود و علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. علاوه بر این، در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی متابولیک، وجود بیماری های روانی همراه مانند افسردگی، خطر مرگ و میر قلبی عروقی را افزایش می دهد.

با این حال، مطالعات نشان می ‌دهد ۲۸ درصد از بیمارانی که به کلینیک ‌های توانبخشی قلبی مراجعه می ‌کنند، از افسردگی رنج می ‌برند. در حالی که افسردگی با داروهای ضد افسردگی قابل درمان است، شواهد آزمایشی وجود دارد که نشان می دهد داروهای ضد افسردگی می توانند خطر ابتلا به بیماری های عروق مغزی و قلبی عروقی را افزایش دهند.

یک درمان جایگزین رژیمی برای افسردگی استفاده از مکمل‌های امگا ۳ است و داده‌هایی وجود دارد که نشان می ‌دهد استفاده از این مکمل ‌ها علائم افسردگی را در بیماران مبتلا به HIV بهبود می ‌بخشد. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این و به طور گسترده تر، یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ از استفاده از مکمل های امگا ۳ به این نتیجه رسید که این مکمل ها تأثیر مفیدی بر افسردگی دارند.

برای کشف حقیقت، اخیرا یک تیم از محققان بریتانیایی یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز تصادفی دوسوکور را انجام دادند که در آن از مکمل ‌ها استفاده شده بود تا تأثیر آن بر میزان افسردگی تعیین شود. همه آزمایش‌ ها از مکمل‌ های امگا ۳ با دوزهای بین هزار تا ۳ هزار میلی‌ گرم و برای ۱۰، ۱۲ یا ۴۸ هفته استفاده کرده بود.

به طور کلی، در ۶ کارآزمایی از ۷ مورد، بهبود آماری معنی ‌داری در میزان افسردگی در مقایسه با دارونما مشاهده نشد.

محققان در انتها به این نتیجه رسیدند که در حالی که مکمل های امگا ۳ بی خطر به نظر می رسد، داده های موجود نشان نمی دهد که چنین مکمل هایی میزان افسردگی را در بیماران مبتلا به بیماری های متابولیک قلبی کاهش می دهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=18675

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.