• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

برای فرار از گرما سر را خیس نکنید!

  • کد خبر : 18528
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
برای فرار از گرما سر را خیس نکنید!
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر گفت: ریختن آب‌روی سر نه‌تن‌ها مانع گرمازدگی نمی‌شود، بلکه سردرد را هم به درد گرما اضافه می‌کند.

به گزارش تسریر،  دکتر عبدالرحیم دادجو روز چهارشنبه اظهار کرد: این روزها که به روزهای میانه تیرماه و اوج گرمای سال نزدیک‌تر می‌شویم، لازم است از تردد غیرضروری در هنگام بالا بودن دمای هوا خودداری کرده و برای جلوگیری از گرمازدگی ظهر تا اوایل غروب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: برای فرار از گرما سر را خیس نکنید! ریختن آب‌روی سر نه‌تن‌ها مانع گرمازدگی نمی‌شود، بلکه سردرد را هم به درد گرما اضافه می‌کند. به‌جای این کار، پاهایتان را با آب‌خنک شست‌وشو دهید.

به گفته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، در هوای گرم اگر درجه حرارت بدن بدون دلیل از ۳۸ یا ۳۹ درجه سانتیگراد تجاوز کند، طبیعی نیست، در صورت مشاهده چنین علائمی در یک فرد، باید نسبت به‌احتمال گرمازدگی هوشیارتر باشید و فرد را به مکان خنک ببرید. لازم است روی فردی که دچار گرمازدگی شده است، آب بپاشید و منتظر رسیدن اورژانس باشید.

دادجو بیان کرد: سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ در روزهای خیلی گرم معمولاً جزو نشانه‌های گرمازدگی هستند؛ بنابراین نباید این علائم را نادیده گرفت، حتماً با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن آن‌ها، روی خودتان یا فرد گرمازده آب بپاشید و خنک نگه دارید.

وی تأکید کرد: رفتارهای عجیب، سرگیجه، منگی و خستگی غیرعادی در گرمای زیاد از علائم هشداردهنده گرمازدگی هستند؛ بنابراین لازم است که با مشاهده این علائم با اورژانس تماس بگیرید و فرد گرمازده را خنک نگه دارید. بهتر است بدن وی را با پارچه خیس مرطوب و خنک کنید.

دادجو خاطر نشان کرد: از حال رفتن و بیهوشی جزو نشانه‌های جدی و شدید گرمازدگی است، این مسئله زمانی بروز می‌کند که دیگر علائم گرمازدگی مشخص نشده و یا نادیده گرفته شوند، درهرحال لازم است به‌سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

وی ضمن بیان اینکه با گرم شدن هوا، سردردهای ناشی از گرمازدگی افزایش می‌یابد، کم‌آبی بدن ممکن است یک دلیل احتمالی سردردهای ناشی از گرما باشد گفت: سردردهای ناشی از گرما بعید است که از خود گرما ناشی شوند. در بیشتر موارد، دلیل بروز این شرایط محرک دیگری مرتبط با گرما است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=18528

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.