• امروز : پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
0
دکتر رضوان محاب در گفت و گو با تسریر:

توهم مالکیت عارضه جدی عشق وسواسی

  • کد خبر : 1811
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
توهم مالکیت عارضه جدی عشق وسواسی
دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی با بیان اینکه توهم مالکیت فردی عارضه جدی عشق وسواسی است، گفت: اختلال وسواس عاشقانه، فعالیت های تفریحی یا سایر روابط اجتماعی فرد را محدود می‌کند.

دکتر رضوان محاب در گفت و گوی اختصاصی با تسریر درباره اختلال عشق وسواسی، تاکید کرد: عشق وسواسی یا اروتومانیا نوعی حالت ذهنی است که در آن، فرد بیش از حد به فردی که که دوست دارد وابسته است و با مسائل کوچک مضطرب شده و احساس می کند باید از کسی که دوستش دارد محافظت کند، حتی اگر این حفاظت به قیمت کنترل کردن و مالکیت فرد مورد علاقه اش باشد.

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

مدرس دانشگاه تصریح کرد: این افراد در هر شرایطی کنار شما خواهند بود و این باعث می شود که شما احساس کنید مهمترین فرد جهان هستید! اما به زودی، همه احساسات مبتلایان به این اختلال به رفتارهای افراط و تفریط تبدیل می شوند، که برای داشتن رابطه ایی سالم مضر است.
وی ادامه داد: فرد مبتلا سعی می کند احساسات شما را کنترل ‌کند و از آنها به نفع خودش بهره ‌ببرد و اصلا باور نمی‌کند که رفتار شما می‌تواند معنی دیگری نیز داشته باشد کنترل وی می تواند شامل کنترل مالی و در موارد شدید، تعقیب یا استفاده از خشونت باشد.
دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی افزود: همه تلاش او این است که ارتباط شما را با دنیای اطرافتان قطع کند و از همین رو شخصی که درگیراختلال وسواس عاشقانه است فعالیت های تفریحی یا سایر روابط اجتماعی اش را محدود می کند، تا جایی که دیگر توانایی کار کردن را از دست می دهد و به نحوی رفتار می کند که گویی به عشقش معتاد شده ست.
وی ادامه داد: توهم عاشقی طیف وسیعی از رفتارهای متوهمانه است. در مواردی فرد ممکن است اصلا در رابطه با کسی نباشد اما هر رفتار و عملکرد خاصی از کسی که شخصا دوستش دارد را به نفع عشق و علاقه به خودش تفسیر کند. یکی از این موارد احساس عشق و عاشقی با کسی است که در طبقه اجتماعی و فکری او نیست، برخی از افراد علاقه شدیدی به یک ستاره سینما، خواننده یا فوتبالیست پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند از طریق تله پاتی رابطه ایجاد کنند و یا هر پیامی که در رسانه‌ها می‌خوانند را برای خودشان تفسیر می‌کنند. عشق و عاشقی این افراد نسبت به شخصیت معروف می‌تواند سالیان دراز ادامه پیدا کند.
مدرس دانشگاه تصریح کرد این اختلال، نوعی اختلال شخصیت است و در صورت عدم درمان باعث بروز اختلال شخصیت وسواسی می شود. افراد مبتلا به این اختلال دارای دلبستگی های بیمارگون می شوند که رابطه و زندگی آن ها و همسرشان را به سمت نابودی می کشاند.
وی در پایان یادآورشد: این موضوع همچنین می تواند منجر به خشونت شدید خانوادگی شود توجه داشته باشید که این رفتار بین اعضای خانواده نیز ممکن است رخ دهد و محدود به رابطه زوجین نیست.

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1811

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.