• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

چرا مجلس با افزایش سن بازنشستگی مخالف است؟

  • کد خبر : 1735
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
چرا مجلس با افزایش سن بازنشستگی مخالف است؟
پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه 1401 واکنش‌های متفاوت کارشناسان را برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را روز یکشنبه ۲۱ آذرماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. در ماده‌ای از این لایحه به موضوع «افزایش دو ساله سنوات بازنشستگی» اشاره شده بود که البته گفته می‌شود فقط کارکنان دولت مشمول افزایش دو ساله سنوات بازنشستگی‌ هستند اما این مساله با واکنش‌های بسیاری از سوی متخصصان و کارشناسان بازنشستگی و کارگری روبه‌رو شده است که این واکنش‌ها همچنان ادامه دارد.

صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند برای رفع ناترازی مالی صندوق‌های بازنشستگی باید سن بازنشستگی افزایش یابد و همچنین ساختار صندوق‌های بازنشستگی نیز تغییر کند. در عین حال اکثر نمایندگان مجلس که با این بند از لایحه بودجه مخالف هستند معتقدند این پیشنهاد باید کارشناسانه و دقیق بررسی شود.

فاطمه محمدبیگی، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی درباره افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد:‌ «در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حداقل و حداکثر بازنشستگی به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد. برای این موضوع هم دلایل متفاوتی از جمله ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مطرح شده است در صورتی که نباید فقط به خاطر ورشکستگی این صندوق‌ها عدالت را زیر سوال برد.»

افزایش سن بازنشستگی نیازمند تصمیم‌گیری کارشناسی است

وی گفت: «افزایش سن بازنشستگی نیازمند تصمیم‌گیری کارشناسی است و باید همه جوانب آن سنجیده شود که به نظر می‌رسد این اتفاق نیفتاده و باید متخصصان و کارشناسان حوزه کارگری و بازنشستگی این مساله را آسیب‌شناسی کنند.»

این عضو فراکسیون کارگری مجلس افزود:‌ «افزایش سن بازنشستگی و محاسبه حقوق بازنشستگی براساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال، در شرایط فعلی به صلاح نیست و اگر این قانون اجرا شود تبعات خواهد داشت زیرا مردم در شرایط سختی از نظر اقتصادی و معیشتی قرار دارند.»

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تبعات تصویب این تبصره گفت: «در شرایط فعلی اگر دو سال به سن بازنشستگی اضافه شود، آثار منفی خواهد داشت و با نارضایتی مردم به ویژه کارکنانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، روبه‌رو می‌شود.»

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1735
  • منبع : پانا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.