• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

تعداد پزشکان خانم از آقا بیشتر است

  • کد خبر : 1732
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
تعداد پزشکان خانم از آقا بیشتر است
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی گفت: در تاریخ پزشکی ایران و شاید جهان عمده پزشکان مرد بودند و مثال های زیادی هم در این باب داریم و تا همین ۵۰ یا ۶۰ سال اخیر وضعیت این گونه بود اما بعد شرایط تغییر کرده و حالا ورود بانوان به رشته پزشکی و رشته های وابسته خوب بوده و طبیعتا بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، عبدالرسول صداقت رئیس هیات مدیره نظام پزشکی کرج در این باره گفت: در خصوص کمبود کادر درمانی خانم باید بگویم این بحث چندان مطرح نبوده و شاید امروز افراد به خاطر وجود فضاهای مجازی حساسیت‌هایی را در این زمینه مطرح می کنند. به نظرم قبل از ورود فضاهای مجازی این قضیه کمتر مطرح بوده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی عنوان کرد: در کتاب های پزشکی خودمان که حتی نویسنده اش غربی ها هستند عنوان شده که پزشک باید توجه خاصی به خواسته بیمارداشته باشد، من این را اول صحبت هایم عرض می کنم که به عنوان فردی که در زمینه پزشکی فعالیت می کنم مطمئن هستم که همه پزشکان ما پاک دست و پاک چشم هستند و اگر هم خدای نکرده موارد بسیار بسیار معدودی وجود داشته است که این گونه نباشد این قابل بررسی است.

وی گفت: باید این را هم در نظر بگیریم که در حال حاضر تعداد پزشکان خانم در مجموع بیشتر از پزشکان آقا شده است که آمار موجود این موضوع را نشان می دهد. یک نکته دیگر هم وجود دارد این است که حساسیت را  برعکس هم باید در نظر بگیریم در مواردی هم آقایان مجبور می شوند برای کار درمانی به یک پزشک خانم مراجعه کنند و نباید از یک دیدگاه یک سمتی موضوع را ببینیم و در کل هم نمی توانیم به صورت بخشنامه ای با این موضوع برخورد کنیم. ممکن است یک پزشک حاذق مرد باشد که خود بیمار خانم قبول کند به آن مراجعه کند.  در این زمینه فکر می کنم که باید قدر مسلم احترام بیمار را حفظ کنیم و انتخاب را هم به ایشان بدهیم.

وی افزود: درضمن ما بحثی داریم تحت عنوان اضطرار؛ ببینید در یک شهر کوچک فرض کنید یک پزشک خانم وجود دارد و آن پزشک بخاطر مسائل شخصی و خانوادگی یک مسافرت کوتاه می رود. طبیعتاً ما نمی توانیم پزشک خانمی را جایگزین کنیم. اصلا آنقدر پزشک نداریم که بتوانند جایگزین شوند. لذا ممکن است بیماران برای حفظ جان و سلامتی شان به پزشک آقا مراجعه کنند.

وی افزود: قطعا در توزیع نیروها وزارت بهداشت سعی می کند همه را راضی نگه دارد اما شرایط همیشه ایده آل نیست؛ اما من بعنوان یک متخصص رادیولوژی می بینم که در اقصی نقاط کشور هم پزشک خانم داریم و هم پزشک آقا. همه ما می دانیم که از نظر شرع مقدس هم اگر بنا به این باشد که جان یک بیمار مثل یک مادر باردار و جنین در خطر باشد آنجا باید خدمات پزشکی توسط پزشکان مرد انجام شود. آنچه که به سازمان های نظام پزشکی مرتبط است این است که شکایتی بیاید و ببینیم که در آن مثلا بیمارستان خلافی صورت گرفته که در این موارد با اطمینان عرض می کنم همه دادسراهای انتظامی رسیدگی می‌کنند.

عبدالرسول صداقت با اشاره به این موضوع گفت: این خواهش را به عنوان یک پزشک که عضو شورای عالی نیز هستم از همه همکارانم دارم که اگر بیماری از شما درخواست کرد که حفظ حریم شخصی آن رعایت شود به بیمار احترام بگذارید و شرایط شیفت های درمانی را به گونه ای تنظیم کنید که در آن تا حد ممکن حفظ حریم شخصی بیمار رعایت شود.

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1732
  • منبع : روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.