• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

چرا پوست سر من گزگز می شود؟

  • کد خبر : 17261
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
چرا پوست سر من گزگز می شود؟
سوزن سوزن شدن پوست سر با ابتلا به برخی بیماری های احتمالی مرتبط است. تشخیص اینکه چه چیزی می تواند باعث کرخت شدن و بی حسی پوست سر شود، برای پیگیری درمان های لازم ضروری است.

به گزارش تسریر، بی حسی پوست سر می تواند به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف رخ دهد. بنابراین، لازم است به علائمی که دارید کاملا دقت کنید. بی حسی و گزگز پوست سر در برخی افراد شدیدتر است. در حالیکه برخی دیگر علائم خفیف تری را تجربه می کنند.

بررسی دقیق علائم می تواند به رد برخی بیماری ها کمک کند. به عنوان مثال، پزشک در هنگام معاینه این سوالات را از شما می پرسد. آیا در سمت چپ سر خود احساس سوزن سوزن شدن می کنید؟ یا گزگز در سمت راست سرتان رخ می دهد؟ آیا این سوزن سوزن شدن باعث خارش پوست شما می شود؟ پرسیدن این سوالات در تشخیص بهتر بیماری به پزشک کمک می کند. خوشبختانه، بیشتر اختلالاتی که با سوزن سوزن شدن پوست سر همراه هستند را می توان به سرعت تشخیص داد و علائم را مدیریت کرد.

علت سوزن سوزن شدن پوست سر
سوزن سوزن شدن یا بی حسی پوست سر علل مختلفی دارد. پزشک برای درمان های لازم پیش از هر چیز علت دقیق ابتلا به این بیماری را مشخص می کند. تشخیص دقیق باعث می شود سریعتر بتوانید این بیماری را درمان کنید و از شر احساس آزاردهنده و ناراحت کننده خلاص شوید. برخی از مهمترین علل بی حسی پوست سر عبارتند از:

استرس، یکی از علل سوزن سوزن شدن پوست سر

پارستزی که با نام به خواب رفتن اندام ها نیز شناخته می شود، یکی از علل مهم احساس سوزش و بی حسی در پوست سر شما است. اما پارستزی در پوست سر، در بسیاری از موارد به دلایل عصبی یا حتی اضطراب مزمن رخ می دهد. پارستزی در پوست سر در صورتی که ناشی از قرار گرفتن در شرایط استرس باشد، با علائم زیر همراه است:

احساس گزگز می تواند باعث بی حس شدن پوست سر شود.
شما می توانید این سوزن سوزن شدن را در قسمت های دیگر بدن نیز احساس کنید.
اختلالاتی مانند حملات پانیک اغلب با این مشکل مرتبط هستند. اگر متوجه شدید که سوزن سوزن شدن پوست سر بعد از یک دوره عصبی تشدید می شود، احتمالا این وضعیت با اضطراب مرتبط است. همچنین سوزن سوزن شدن پوست سر در لحظات استرس بیشتر رخ می دهد.

تشخیص اینکه آیا پارستزی پوست سر با یک مشکل اضطراب ارتباط دارد یا خیر، به این معنی است که باید علائم آن را بدانید. اختلالات اضطرابی علائم مختلفی دارند. گر احساس اضطراب، تحریک پذیری یا حتی افسردگی می کنید، باید به دنبال درمان های لازم برای رفع اختلال اضطراب باشید.

تنش عضلانی
یکی دیگر از دلایل رایج سوزن سوزن شدن پوست سر، وجود تنش های عضلانی در گردن است. این تنش به دلایل مختلف رخ می دهد. به عنوان مثال تغییر وضعیت ناگهانی گردن و یا خوابیدن در وضعیت نامناسب برای مدت طولانی می تواند باعث تنش ماهیچه ای شدید در گردن شود. آسیب به عضلات گردن در بسیاری از موارد با بی حسی و سوزن سوزن شدن پوست سر همراه است.

تنش عضلانی را در اغلب موارد، می توان با داروهای بدون نسخه یا استفاده از کیسه های آب گرم درمان کرد. همچنین ماساژ نیز می تواند کمک کننده باشد. اگرچه، این کارکمی زمان می برد تا گرفتگی عضلات به تدریج برطرف شود.

خوشبختانه ابتلا به تنش عضلانی گردن در اغلب موارد خود به خود از بین می رود. اگر همزمان تنش عضلانی و احساس بی حسی پوست سر را تجربه می کنید، نگران نباشید زیرا این وضعیت معمولا مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

یائسگی

یائسگی با تعداد زیادی از علائم قابل توجه همراه است. برخی از زنان بی حسی پوست سر را با علائم دیگری مانند گرگرفتگی تجربه می کنند. اگر در حدود ۴۸ تا ۵۵ سال دارید و ناگهان احساس سوزن سوزن شدن همراه با گرگرفتگی دارید، این وضعیت به احتمال زیاد ناشی از یائسگی است.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در صورت یائسه بودن، احتمالاً این احساس بی حسی را در نواحی دیگر بدن نیز احساس خواهید کرد. بنابراین احساس سوزن سوزن شدن فقط محدود به پوست سر نخواهد بود.

هیچ درمان واقعی برای رفع علائم در یائسگی وجود ندارد. در واقع یائسگی یک نوع تغییر هورمونی است که با رسیدن به سنی خاص در زنان رخ می دهد. پزشک معمولا برای کاهش برخی از علائم هورمون ها و مکمل های غذایی را تجویز می کند. تمرینات ریلکسیشن نیز تا حد بسیاری در کاهش علائم یائسگی موثر است. اگر احساس گرگرفتگی در بدن و بی حسی پوست سر برای شما مشکل ساز شد، می توانید از گزینه های بالا برای مدیریت علائم استفاده کنید.

ترومای عصبی، یکی از علل سوزن سوزن شدن پوست سر

آسیب به اعصاب در هر نقطه از بدن می تواند باعث پارستزی یا بی حسی در اندام ها شود. احتمال بی حسی پوست سر در نتیجه ترومای عصبی چندان شایع نیست. اما، با این حال هر حادثه یا موقعیتی که باعث فشار به اعصاب پوست سر شود می تواند احساس بی حسی پوست سر را در شما ایجاد کند.

ترومای عصبی در اغلب موارد، با انجام درمان های لازم بهبود می یابد. در صورتی که عصب به طور کامل از بین نرفته باشد، احساس بی حسی پوست سر برای همیشه باقی نخواهد ماند. اگر تا به حال احساس خواب رفتن پای خود را تجربه کرده اید، احساس بی حسی پوست سر نیز دقیقا مشابه همین وضعیت است.

میگرن
میگرن یک تجربه ناتوان کننده برای افراد مبتلا به این بیماری است. اما میگرن علاوه بر درد، حساسیت به نور و حتی حالت تهوع در برخی موارد با سوزن سوزن شدن پوست سر همراه است.

هنگامی که میگرن برطرف می شود، بی حسی پوست سر خود به خود از میان می رود. معمولا برای سرعت بخشیدن به این روند نمی توانید کار زیادی انجام دهید. همچنین هیچ دارو یا درمانی مورد نیاز نیست. کمی استراحت در مکان تاریک و دوری از محرک های میگرن می تواند تا حد زیادی در رفع علائم از جمله بی حسی پوست سر به شما کمک کند. پارستزی در پوست سر به دلیل میگرن گاهی بسیار شدید به نظر می رسد.

علائم رایج میگرن عبارتند از:

سرگیجه
سردرد ضربان دار
درد در ناحیه صورت یا گردن
مبتلایان به میگرن معمولا از علائم خود آگاه هستند. گاهی اوقات، داروهای بدون نسخه می توانند در کاهش علائم موثر باشند. با این حال، اگر میگرن مزمن دارید، ممکن است به درمان با نسخه نیاز باشد.

عفونت سینوسی

در نگاه اول به نظر نمی رسد که مشکلات سینوس بتواند روی پوست سر شما تأثیر بگذارد، اما در واقع این وضعیت ارتباط نزدیکی با هم دارند. خارش و سوزن سوزن شدن پوست سر اغلب با عفونت سینوسی همراه است. خود عفونت می تواند باعث ایجاد فشار در سر شود. در نتیجه این فشار احساس می کنید که سرتان در حال گزگز یا خارش است.

عفونت های سینوسی در بسیاری از موارد، با میگرن همراه هستند. ابتلا به عفونت سینوسی می تواند مشکل سوزن سوزن شدن روی پوست سر شما را دو چندان کند.

عفونت سینوسی معمولاً با علائم دیگری مانند درد در صورت، درد گوش و حتی خستگی، تب و حساسیت همراه هستند. برخی از افراد حتی تورم اندام های بدن را هم تجربه می کنند. این تورم ممکن است باعث تشدید احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر شما شود.

عفونت حاد سینوسی معمولاً با داروهای مسکن بدون نسخه قابل درمان است. شستشوی بینی مانند سالین نیز می تواند به خلاص شدن از شر درد و ناراحتی کمک کند. اگر اغلب به عفونت های سینوسی مبتلا می شوید، احتمالا به مصرف داروهای آنتی بیوتیک نیاز دارید.

ریزش مو و بی حسی پوست سر
گاهی اوقات، سوزن سوزن شدن پوست سر می تواند نتیجه ابتلا به یک بیماری پوستی باشد. مشکلات پوستی مانند اگزما، شپش سر یا پسوریازیس معمولا با ریزش مو همراه است. ابتلا به این بیماری ها باعث تحریک پوست سر می شود.  در نتیجه ممکن است دائم در پوست سر خود احساس خارش داشته باشید. برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که کوتاه کردن موها یا تراشیدن آنها از ته باعث درمان ریزش مو می شود.

در حالیکه تراشیدن موی سر هرگز ایده خوبی نیست. اینکار می تواند منجر به تشدید احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر شود. همچنین این کار تا حدودی خطرناک است و شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می دهد. خاراندن پوست سر می تواند باعث خونریزی در این ناحیه شود. در نتیجه باکتری‌ها به راحتی به داخل زخم نفوذ می کنند. بنابراین در صورت ابتلا به عفونت، باید در اسرع وقت درمان های لازم را انجام دهید.

آلرژی
یکی از شایع‌ترین دلایل بی حسی پوست سر، حساسیت به محصولات شوینده سر است. وجود یک یا چند ترکیب در شامپویی که استفاده می‌کنید، می تواند به راحتی باعث بروز آلرژی در پوست سر شود. آلرژی های پوستی در اغلب موارد همراه با احساس درد هستند و همچنین می توانند باعث التهاب شوند. سایر واکنش ها شامل خشکی پوست سر، خارش و قرمزی است. اگر فکر می کنید که احتمالا به یک ماده خاص در محصولات موی سر حساسیت دارید، استفاده از آنها را فورا متوقف کنید.

یک راه حل سریع برای رفع مشکل این است که استفاده از شامپوهای آلرژی زا را کنار بگذارید. به جای مصرف شامپوهای شیمیایی می توانید از ترکیبات طبیعی برای شستشوی موهای سر خود استفاده کنید. البته احتمال بروز واکنش های آلرژیک در صورت استفاده از محصولات طبیعی نیز وجود دارد. اما با این حال احتمال آن بسیار کمتر است. هنگام خرید شامپو یا سایر محصولات شوینده بدن حتما به ترکیبات موجود در آن دقت کنید. این کار تا حد زیادی باعث پیشگیری از خارش و تحریک پوست سر می شود.

مراقبت نادرست از مو

مراقبت نادرست از مو می تواند منجر به بسیاری از بیماری های مختلف پوستی شود. به عنوان مثال خشکی و خارش پوست در نتیجه تجمع کثیفی، چربی و روغن در موها رخ می دهد.

مراقبت نادرست از مو در اغلب موارد فقط با خارش و پوسته ریزی پوست سر همراه است، اما گاهی نیز می تواند منجر به سوزن سوزن شدن پوست سر شود. اگر دچار خارش و سوزن سوزن شدن پوست سر هستید و مراقبت کافی از موها تاثیری در رفع مشکل نداشت، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

مولتیپل اسکلروزیس
مولتیپل اسکلروزیس یا MS یکی از بیماری های مهمی است که می‌تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر شما شود. اما مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است که به سیستم عصبی شما حمله می کند.

متأسفانه، بی حسی پوست سر تنها یکی از علائم جزئی این بیماری است. ابتلا به ام اس می تواند منجر به از دست دادن تعادل و ضعف عضلانی شود. برخی افراد مبتلا به ام اس قادر به راه رفتن نیستند. علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس با استفاده از روش هایی مانند فیزیوتراپی و مصرف داروها تا حدودی کاهش پیدا می کند. اما، با این حال ام اس یک بیماری پیشرونده است و تا امروز هیچ درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است.

بدیهی است که هرگونه احساس بی حسی در پوست سر نشانه ابتلا به ام اس نیست. در واقع بسیاری از بیماری های دیگر نیز وجود دارند که می توانند باعث سوزن شدن پوست سر شوند. ام اس یک اختلال نادر است. اما، اگر احساس می کنید که علائم دیگری از ام اس را نیز دارید، مراجعه به پزشک برای تشخیص زودهنگام آن ضروری است.

سوزن سوزن شدن پوست سر چگونه درمان می شود؟
درمان بی حسی پوست سر پیش از هر چیز به عامل ایجاد این بیماری بستگی دارد. سوزن سوزن شدن پوست سر در اغلب موارد قابل درمان است. در واقع بسیاری از این مشکلات خود به خود برطرف می شوند. در برخی موارد استفاده از داروهای بدون نسخه به کاهش علائم کمک می کند. اما اگر بی حسی پوست سر در نتیجه ابتلا به یک بیماری زمینه ای باشد به درمان و مراقبت های پزشکی لازم نیاز خواهید داشت. با درمان بیماری زمینه ای علائم بی حسی پوست سر نیز به تدریج برطرف می شوند.

آیا ابتلا به بی حسی پوست سر نگران کننده است؟
سوزن سوزن شدن پوست سر، در اغلب موارد نگران کننده نیست. اما با این حال، با مراجعه به پزشک متخصص باید بفهمیم که چه چیزی باعث ابتلا به این مشکل شده است. تشخیص به موقع باعث بهبود و سرعت روند درمان می شود. تشخیص بیماری های پوستی در اغلب موارد دشوار است. این مساله به خصوص در مورد پوست سر که به سختی در زیر موها دیده می شود، صدق می کند. با این حال روش هایی مانند رعایت بهداشت کامل موها و استفاده از محصولات شوینده مناسب تا حد زیادی در پیشگیری از مشکلات پوست سر موثر است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=17261

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.