• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

دو بیماری مهم دهان و دندان

  • کد خبر : 17137
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۷
دو بیماری مهم دهان و دندان
دانشیار گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی ‌دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح، علمی و پرهیز از ترویج اطلاعات نادرست خصوصا در حوزه سلامت تاکید کرد.

به گزارش تسریر، زهرا قربانی تاکید کرد: صحیح مسواک زدن کمک می‌کند تا دندان‌ها در مقابل پوسیدگی و مشکلات لثه‌ای حفظ کنیم.

وی با اشاره به شیوع بیماری‌های که سلامت دهان و دندان را به مخاطره می‌اندازند، افزود: سلامت دهان و دندان مادران باردار از اهمیت بالایی برخوردار است و این موضوع بر سلامت دهان نوزاد نیز اثر دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه اولین میکروب‌های عامل پوسیدگی از دهان مادر به نوزاد منتقل می‌شود، ادامه داد: دهان کودک از ابتدا به خودی خود فاقد میکروب‌های پوسیدگی‌زا است.

وی با بیان اینکه هرگز قبل یا حین غذا دادن به کودک نباید قاشق توسط فردی بزرگسال دیگری استفاده شود، اضافه کرد: میکروب‌ها توسط قاشق و وسایل شخصی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

قربانی با اشاره به این که اولین دندان در کودک معمولاً از سن شش سالگی شروع به روئیدن می‌کند و تا قبل از سه سالگی همه دندان‌ها اصطلاحاً در می‌آید اضافه کرد: لازم است از همان ابتدا و با رویش اولین دندان‌ها بعد از هربار شیردهی و تغذیه دندان‌های کودک تمیز شود.

وی توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد از دادن غذاهای شیرین به کودک اجتناب کنید و بعد از هربار تغذیه خصوصاً بعد از مصرف خوراکی‌های شیرین به کودک آب بخورانید.

قربانی با بیان اینکه پوسیدگی دندان‌های شیری در کودکان تقریباً متداول است اضافه کرد: معمولاً کودکان بین دو تا سه ساله ایرانی بیشتر از دو دندان پوسیده در دهان دارند و این موضوع بر سلامت دهان، رشد و تغذیه اثر گذار است.

وی با اشاره به اینکه امکان درمان دندان‌های پوسیده در کودکان کوچک‌تر به مراتب سخت‌تر است، تاکید کرد: متأسفانه این کودکان به دلیل شرایط سنی تحمل درمان‌های طولانی دندانپزشکی را ندارند و در این موارد دندانپزشک ناگزیر است از تکنیک‌های بیهوشی استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیهوشی برای کودکان خالی از خطر نیست ضمن این که این درمان‌ها با هزینه‌های بالا نیز همراه است به والدین توصیه کرد: توجه به نکات بهداشتی دهان و دندان و مراقبت از دندان‌های شیری از همان کودکی اهمیت دارد، در واقع دندان‌های شیری فضا و استخوان فک را به شکلی حفظ می‌کنند تا این فضا برای رشد دندان‌های دائمی مساعد شود.

وی با تاکید بر اینکه دو بیماری عمده سلامت دهان و دندان را تهدید می‌کند، اضافه کرد: پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه دو بیمار عمده هستند که باید با بررسی عوامل تهدید کننده این خطر را به صفر برسانیم.

دانشیار گروه پزشکی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی با اشاره اینکه دائماً از روی دهان باکتری‌هایی روی سطوح دندانی قرار می‌گیرد، ادامه داد: زمانی که غذای شیرین یا حاوی قند مصرف می‌کنیم، میکروب‌ها قند را تبدیل به اسید می‌کنند و مینای دندان را سوراخ می‌کنند، به بیان ساده‌تر میکروبی روی سطح دندان قرار می‌گیرد و با اضافه شدن ماده‌ای قندی، دندان‌ها تخریب می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم دندان‌ها پوسیده نشود باید حداقل روزی دو بار و با روشی صحیح مسواک بزنیم چرا که مسواک میکروب‌ها را از روی دندان‌ها تمیز می‌کند.

قربانی با بیان این که هیچ زمانی نمی‌توانیم ادعا کنیم که صد درصد میکروب‌ها را از سطح دندان‌ها پاک کرده ایم، ادامه داد: تغذیه درست می‌تواند به میزان قابل توجهی از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کند، باید تا جایی که امکان دارد به دفعات و مقدار کمتر مواد غذایی قندی استفاده کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که باید دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی و حمله‌های اسیدی قوی نگه داریم، تاکید کرد: استفاده از فلوراید می‌تواند ضمن مستحکم کردن مینای دندان، از تخریب دندان‌ها پیشگیری کند.

قربانی گفت: به محض این که دندان داخل دهان رویش پیدا می‌کند، سطح صاف و سیقلی دارد، به مرور زمان میکروب‌ها روی دندان قرار می‌گیرد و رفته رفته سطوح صاف به سطوح ناهموار تبدیل می‌شوند، این سطوح محل مناسبی برای تجمع ین‌های کلسیم و فسفات است که در بزاق وجود دارد و در ادامه جرم ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به این که جرم همانند سنگ روی سطح دندان‌ها عمل می‌کند ادامه داد: جرم دندانی به دلیل این که سطح ناصاف تری دارد باعث می‌شود مدام حجم جرم بیشتری در دندان‌ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: بیشترین محل تجمع جرم در دندان‌ها، پشت دندان‌های پایینی جلویی و نقطه بعدی سطح بیرونی دندان‌های آسیای بالا است و به این دلیل در این دو محل بیشترین مقدار غدد بزاقی ترشح می‌شود.

قربانی با بیان اینکه بعد از هر بار جرم گیری دندان‌ها باید با روش‌های صحیح نواحی مستعد به جرم دندانی تمیز شوند، خاطرنشان کرد: بیماری لثه زمانی ایجاد می‌شود که پلاک‌های میکروبی در اطراف لثه تجمع داشته باشند، در این شرایط لثه متورم، قرمز و یا پاکت‌های (عمیق شدن شیار بدن دندان و لثه تا جایی که ممکن است دندان لق شود) دندانی ایجاد می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=17137

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.