• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

شناسایی عامل مهم در رشد سلول‌ های مغزی

• ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
شناسایی عامل مهم در رشد سلول‌ های مغزی
محققان دانشگاه راتگرز آمریکا در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند، پروتئین گیرنده سلولی، رشد سلول‌های بنیادی سرطان مغز را تحریک می‌کند.

به گزارش تسریر به نقل از اس تی دی، سلول‌های بنیادی مواد خام بدن هستند. آنها سلول‌هایی هستند که مسئول ایجاد سلول‌های دیگر با عملکردهای تخصصی هستند. در شرایط مناسب، سلول‌های بنیادی در بدن تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی به نام “سلول‌های دختر”(daughter cells) تولید کنند.

انسان‌ها دارای سلول‌های بنیادی عصبی در مغز خود هستند. این سلول‌های بنیادی مغز ممکن است به نورون‌ها، آستروسیت‌ها یا الیگودندروسیت‌ها تبدیل شوند. از آنجایی که سلول‌های بنیادی عصبی همه انواع سلول‌های مغز را تولید می‌کنند، سلول‌های بنیادی زیادی در مغز جنین وجود دارد. در واقع، اکثر سلول‌های مغز در مرحله جنینی متولد می‌شوند. این سلول‌ها تا بزرگسالی باقی می‌مانند و می‌توانند در مناطق خاصی از مغز یافت شوند. سلول‌های بنیادی عصبی برای عملکرد صحیح مغز شما ضروری هستند.

طبق تحقیقات دانشگاه راتگرز، گیرنده‌ای که برای اولین بار برای عملکرد انسولین ضروری تشخیص داده شد و همچنین در سلول‌های بنیادی عصبی که در عمق مغز موش‌ها یافت می‌شود، برای طول عمر سلول‌های بنیادی مغز بسیار مهم است. یافته‌ای که پیامدهای مهمی برای سلامت مغز دارد و درمان‌های آینده برای اختلالات مغزی وجود دارد.

یافته‌های این مطالعه که در مجله “Stem Cell Reports” منتشر شده است، بر پروتئین خاصی به نام گیرنده انسولین(INSR) متمرکز است که این پروتئین نیز در سلول‌های بنیادی عصبی در ناحیه زیر بطنی مغز شایع است. سلول‌های بنیادی عصبی کل سیستم عصبی را در طول تکامل ایجاد می‌کنند و تا بزرگسالی باقی می‌مانند. در طول زندگی یک فرد، این سلول‌های بنیادی عصبی، نورون‌های جدید و سلول‌های غیر عصبی تولید می‌کنند که به زیرساخت‌ها و عملکرد مغز کمک می‌کنند.

به طور جداگانه، هنگام مطالعه تومورهای مغزی، محققان دریافتند که گیرنده انسولین(INSR) نقش مهمی در بقا و نگهداری جمعیتی از سلول‌های سرطان مغز تخصصی موسوم به سلول‌های بنیادی گلیوبلاستوما(GBM) دارد. آنها توانستند با غیرفعال کردن INSR در سلول‌های بنیادی گلیوبلاستوما، رشد سلول‌های تومورساز اولیه را کاهش دهند.

“استیون لویسون”(Steven Levison) استاد علوم اعصاب در گروه فارماکولوژی، فیزیولوژی و علوم اعصاب و نویسنده این مطالعه و مدیر آزمایشگاه نوروبیولوژی در دانشکده پزشکی راتگرز گفت: درک مکانیسم‌های مولکولی که برای رشد و نگهداری سلول‌های بنیادی مغز در شرایط رشد طبیعی و غیرطبیعی حیاتی هستند، مهم است. درک سیگنال‌هایی که این سلول‌های اولیه را تنظیم می‌کنند می‌تواند روزی به توسعه درمان‌های جدیدی برای اختلالات مغزی منجر شود.

“ترزا وود”(Teresa Wood) از اساتید این دانشگاه گفت: بسیاری از اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر با تخریب سلول‌های مغز مرتبط هستند. اگر بتوانیم بر نحوه عملکرد سلول‌های بنیادی مغز تأثیر بگذاریم، می‌توانیم از این دانش برای جایگزینی سلول‌های مغزی بیمار یا مرده با سلول‌های زنده استفاده کنیم، که این امر نیز درمان بیماری‌های عصبی و آسیب‌های مغزی را بهبود می‌بخشد.