• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

خوردن قارچ باعث بهبود سرطان سینه می‌ شود؟

  • کد خبر : 16403
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
خوردن قارچ باعث بهبود سرطان سینه می‌ شود؟
سبک زندگی سالم با مصرف قارچ، شناخت کاربردهای آشپزی قارچ، طبع قارچ از نظر طب سنتی، اهمیت خوردن قارچ برای کودکان و سالمندان، قارچ مکملی برای تأمین ویتامین D، بهترین روش پخت و مصرف قارچ‌ها و شش مورد فواید درمانی قارچ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش تسریر، خواص قارچ باعث شده است تا این ماده غذایی، جایگاه ویژه‌ای در تغذیه سالم داشته باشد. اگر به دنبال رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالمی هستید، مصرف قارچ را فراموش نکنید. این غذای فوق العاده می‌تواند سلامت مغز و استخوان‌ها را تقویت کرده، از سرماخوردگی جلوگیری کند و در کاهش وزن مؤثر باشد.

خواص قارچ و کاربردهای درمانی آن، این ماده غذایی را تبدیل به غذایی فوق‌العاده کرده است. همچنین، به دلیل کاربردهای آشپزی فراوانی که دارد در انواع آشپزی‌ها در تمامی جهان محبوب است. قارچ‌ها به شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند. آنهایی که سمی نیستند بسیار سالم و خوش طعم هستند و طعم فوق‌العاده‌ای به غذاها می‌بخشند. بنابراین، برای شناخت خواص قارچ، به خصوص خواص دارویی قارچ شناخت انواع آنها ضروری است.

طبع قارچ از نظر طب سنتی
قارچ از نظر طب سنتی دارای طبع قارچ سرد و تر است و کالری ۱۰۰ گرم قارچ ۲۲ کالری دارد. قارچ کلسترول و چربی ندارد و میزان کربوهیدراتش هم کم است؛ پس مقدار زیادی پروتئینِ کم چرب به بدنتان می‌رساند.

کسانی که کم خونی دارند در واقع سطح آهن خونشان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی شأن کاهش می‌یابد و مشکل سوءِ هاضمه دارند. قارچ سرشار از بتاگلوکان و اسید لینولئیک کُنژوگه (Conjugated Linoleic Acid) است. این مواد خاصیت ضد سرطانی دارند و برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات خیلی مفید هستند.

یکی دیگر از خواص قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. قارچ یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده زیادی دارد. اگر قارچ را به طور مداوم در رژیم غذایی تان بگنجانید خطر ابتلاء به پوکی استخوان، درد مفاصل و کاهش تحرک را کاهش می‌دهید.

کودکان و سالمندان قارچ بخورند؟
یکی از سبزیجاتی که در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی کم پیدا می‌شود، قارچ است. گیاهی که از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی ویتامین D نقش مؤثری در سلامت و استحکام استخوان‌ها ایفا می‌کند.

مصرف قارچ در کودکان، افراد سالمند و افرادی که به دلیل بیماری توانایی خارج شدن از منزل و در معرض قرار گرفتن نور خورشید را ندارند بسیار مؤثر بوده و جایگزین خوبی برای نور آفتاب و مکمل‌های ویتامین D خواهد بود. هر یک پرس قارچ (معادل ۲۰۰ گرم) نیاز روزانه فرد به ویتامین D را تأمین می‌کند. قارچ حاوی اسیدفولیک نیز هست، به همین دلیل در رژیم غذایی خانم‌ها بسیار توصیه می‌شود.
قارچ به تقویت ناخن‌ها کمک می‌کند و مصرف مداوم آن باعث رشد مو می‌شود. همچنین به عنوان منبع ویتامین‌های گروه B تأثیر مثبتی بر افزایش انرژی، رفع کسالت و خستگی‌های مفرط ناشی از کار روزانه می‌گذارد.

بهترین روش پخت و مصرف قارچ‌ها
برای اینکه خواص قارچ، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن حفظ شود، بهتر است قارچ را به صورت گریل شده یا کبابی مصرف کرد. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان خواص درمانی و غذایی قارچ را حفظ کرد پختن آن به وسیله ماکروفر است. اگر به حفظ خواص قارچ علاقه دارید به هیچ وجه آن را سرخ یا سوخاری نکنید. زیرا این کار تمامی خواص قارچ را از بین می‌برد. بنابراین، بهترین روش پخت قارچ، بخارپز کردن آن است تا تمامی مواد مغذی در قارچ‌ها ذخیره شود.

شش مورد از خواص قارچ و فواید درمانی آن
ایمنی سازی بدن

همانطور که گفته شد قارچ‌های به خصوصی مثل قارچ شیتاکه دارای لنتینان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر ماده لنتینان، ماده دیگری به نام بتا گلوکز وجود دارد که در بیشتر قارچ‌ها به خصوص در قسمت سلول‌های دیواره یافت می‌شود.

کاهش کلسترول

به طور کلی، قارچ‌ها بدون کلسترول هستند و از منابع اصلی تأمین چیتین و بتا گلوکز محسوب می‌شوند. این فیبرها در کاهش کلسترول سهم به سزایی دارند. یک تحقیق انجام شده روی موش‌ها نشان داد که قارچ صدفی صورتی، بر کاهش سطح کلی کلسترول و کلسترو بد- – LDL مؤثر است.
قارچ شیتاکه از ترکیبی تشکیل شده که به هضم کلسترول در کبد کمک می‌کند تا کبد بتواند آن را از جریان خون جدا کرده و دفع کند. همچنین، مصرف قارچ در داشتن فشار خون سالم مؤثر است.

منبع مهم ویتامین ب و ویتامین دی

قارچ‌ها یکی از معدود مواد غذایی هستند که ویتامین دی را به صورت خوراکی در خود دارند. ویتامین دی همان ویتامینی است که بدن ما با در قرار گرفتن زیر نور خورشید قادر به تولید آن است. قارچ‌های دکمه‌ای سفید از ویتامین دی سرشار هستند. ویتامین دی برای بدن بسیار مهم است، زیرا سبب جذب کلسیم می‌شود و به سلامت استخوان‌هایمان کمک می‌کند.

ویتامین دیگر که در قارچ‌ها یافت می‌شود ویتامین ب ۱۲ است. این ویتامین بیشتر در منابع غذایی حیوانی یافت می‌شود، پس برای افراد گیاه‌خوار بسیار اهمیت دارد. تأمین ویتامین‌های ب مهم است، زیرا آنها مبدل غذا به سوخت در بدن ما هستند و به ما انرژی می‌دهند.

پیشگیری از سرطان

در یک تحقیق انجام شده روی قارچ‌های پرتوبلو، صدفی و دکمه‌ای سفید مشخص شده است که این قارچ‌ها در درمان سرطان پستان بسیار مؤثر عمل کردند. این تحقیق ثابت کرد که انواع قارچ‌ها در برابر سرطان سینه مقاوم هستند. قارچ  شیتاکه دارای لنتینان است؛ یک نوع از ملکول شکر، که طبق تحقیقات انجام شده در افزایش طول عمر بیمار سرطانی نقش به سزایی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لنتینان همراه با شیمی درمانی حتی باعث بهبود سرطان می‌شود. لنتینان به طور مستقیم سلول سرطانی را نمی‌کشد، اما با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث کاهش سرعت رشد تومور سرطانی می‌شود. محققان در ژاپن بر روی ۳۶ هزار مرد تحقیقی انجام داده‌اند که در این تحقیق ثابت شده است افرادی که به طور مرتب قارچ مصرف کرده‌اند، کمتر در معرض ابتلاء به سرطان پروستات قرار داشتند.

خاصیت ضدالتهابی قارچ‌ها

قارچ‌ها دارای آنتی اکسیدان هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. همچنین برخی قارچ‌ها از زمان‌های گذشته در آسیا برای مصارف دارویی و درمانی کاربرد داشته‌اند. تحقیقات زیادی نشان دادند که قارچ‌ها فواید بسیاری برای بدن داشته و از آنها می‌توان به درمان بیماری‌ها، کاهش التهاب، کاهش واکنش‌های آلرژیک، کاهش سرعت و رشد تومورهای سرطانی و غیره اشاره کرد.

مبارزه با پیری

قارچ‌ها با داشتن دو آنتی‌اکسیدان مهم، برای جلوگیری از پیری منابع مناسبی هستند. این دو اکسیدان مهم تنها در قارچ‌ها یافت می‌شود. خوردن روزانه یک پیمانه قارچ پخته شده برای سلامت پوست و بدن بسیار توصیه شده است. گفتنی است، خوردن قارچ در افراد سالمند باعث بهبود عملکرد بدنشان خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16403

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.