• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

ربات‌ ها به بهبود اهدای خون کمک می کنند

  • کد خبر : 16319
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
ربات‌ ها به بهبود اهدای خون کمک می کنند
پژوهشگران دانشگاهی در استرالیا به پیشرفتی در زمینه خودکارسازی بخشی از فرایند اهدای خون دست یافتند که می‌تواند تحول تازه‌ای در زمینه فعالیت های رُباتیک در سایر صنایع و بسته‌بندی مواد نرم ایجاد کند.

به گزارش تسریر از پایگاه خبری «تِک‌اکسپلور»، خون‌های اهدایی در مرکز فرآوری باید با دستگاه‌های سانتریفوژ به اجزای سلولی خون تقسیم شوند. برای این کار بسته حاوی خون باید به شیوه‌ای خاص تا شود و اطمینان حاصل شود که در جریان این فرایند آلودگی باکتریایی ایجاد نمی‌شود.

کارکنان این بخش آموزش‌های گسترده‌ای می‌بینند تا بتوانند این عملیات را به انجام برسانند، اما همچنان خطرها و نمونه‌هایی از اشتباه انسانی وجود دارد. وارد کردن صدمه یا پاره شدن بسته‌های خون نه تنها موجب از دست رفتن این ماده اهدایی ارزشمند می‌شود، بلکه فرایند کار را مختل می‌سازد و کارکنان را در معرض مواد زیستی بالقوه خطرناک قرار می‌دهد.

محققان دانشگاه «سوئینبرن» در استرالیا به همین منظور با استفاده از علم رُباتیک، سامانه‌های چشمی و فعال‌کننده‌ها (actuators) برای اتوماسیون (خودکارسازی) «تا زدن» بسته‌های خون و قرار دادن لوله در دستگاه‌های سانتریفوژ اقدام کرده‌اند.

خودکارسازی با بسته‌های نرم و تغییرشکل پذیرنده مانند بسته‌های حاوی خون اهدایی، یکی از موضوعات داغ و چالشی در تحقیقات مربوط به رباتیک بوده است.

تیم تحقیقاتی سوئینبرن فرصت‌های مختلف خودکارسازی را در فرایند کار بررسی و آن را به گام‌های کوچکتر تقسیم کردند؛ بطوری که طراحی نهایی می‌تواند دربردارنده ترکیبی از کارهای نیمه‌خودکار، خودکار یا فرایندهای کمکی باشد.

این گروه تحقیقاتی در مدت سه ماه به این شناخت رسید که می‌تواند نه تنها فرایند را خودکارسازی کند، بلکه به مقیاس پروژه نیز اضافه کند.این محققان یک بازوی رباتی ساختند که نشان داد کار خودکارسازی (اتوماسیون) می‌تواند برای کل بسته‌های جمع‌آوری خون به کار برود. آنها همچنین از تشخیص تصویر برای بازرسی کیفی و ثبت داده‌ها استفاده کردند.

از آنجا که فعالیت ربات آهسته‌تر از فعالیت انسانی است، این محققان هم‌اکنون در تلاش هستند تا بتوانند سرعت کار ربات را افزایش دهند. یافته‌های این کار تحقیقی می‌تواند نتایج مهمی برای کارهای مشابه با ربات در ارتباط با اجسام نرم و تغییرشکل‌پذیر دیگر داشته باشد و تاثیرات مهمی در صنایع غذایی، بهداشتی و کشاورزی و بطور کلی هرگونه کار بسته‌بندی بگذارد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16319

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.