• امروز : پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
0

مهم ترین تغییر مصاحبه عملی پذیرفته شدگان دکتری

  • کد خبر : 16125
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
مهم ترین تغییر مصاحبه عملی پذیرفته شدگان دکتری
معاون آموزشی دانشگاه تهران به مهم ترین تغییر مصاحبه عملی پذیرفته شدگان دکتری اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار پیشنهادی به کمیته‌های انجام مصاحبه علمی و عملی پذیرفته‌شدگان مرحله اول دکتری دانشگاه تهران ارائه کرده و درخواست کردیم به مسائل مهارتی و نزدیک به عمل بودن مهارت‌هایی که دانشجویان در گذشته انجام داده‌اند، بیشتر توجه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر محمود کمره‌ای ضمن بیان این مطلب به تغییرات مرحله دوم پذیرش در رشته های دکتری سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دانشگاه تهران اشاره و اظهار کرد: این دانشگاه، مصاحبه عملی و علمی مرحله دوم دکتری این دانشگاه را بر اساس مصوبات قبلی وزارت علوم و دانشگاه انجام می‌دهد. در واقع در این زمینه دستورالعمل‌ها و آیتم‌هایی تدوین شده است که بر اساس آن داوطلبان باید حائز شرایطی باشند که البته این دستورالعمل امسال تغییر چندانی نکرده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تأکید کرد: یک سری از دستورالعمل‌ها مربوط به مصاحبه داوطلبان دکتری است، شامل اعداد و ارقام کمی می‌باشد که ما نمی‌توانیم در این زمینه تغییراتی را انجام بدهیم. مثلا ما نمی‌توانیم معدل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد را تغییر دهیم؛ این موارد ضریبی دارد که براساس آن امتیاز به داوطلبان تعلق می‌گیرد اما در بخشی از آزمون مرحله دوم ورودی دکتری یعنی مصاحبه، امسال تغییراتی را اعمال کردیم.

کمره ای اظهار کرد: امسال برای اولین بار پیشنهاد به کمیته هایی که مصاحبه علمی و عملی پذیرفته‌شدگان مرحله اول دکتری دانشگاه تهران را انجام می‌دهند ارائه و درخواست کردیم به مسائل مهارتی و نزدیک به عمل بودن مهارت‌هایی که دانشجویان در گذشته انجام داده‌اند، بیشتر توجه نموده و سعی کنند دانشجویانی را انتخاب کنند که علاقه‌مند به پژوهش بوده و موفقیت آنها در راستای تحقق شعار دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین باشد.

وی در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری دانشگاه تهران نیز گفت:‌ هر سال حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ دانشجو را در دوره دکتری پذیرش می‌کنیم و پذیرش از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون نیز تقریبا در راستای تکمیل این ظرفیت است، البته موظف به تکمیل ظرفیت تمامی رشته‌ها نیستیم و کمیته‌ بررسی کننده پذیرش دانشجو در مرحله دوم دکتری تعیین کننده پذیرش ها خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد نمره دانشجویان از طریق سازمان سنجش کسب می‌شود و ۵۰ درصد دوم نیز توسط دانشگاه پذیرش خواهد شد، کسانی هم که بدون آزمون و از طریق استعدادهای درخشان می‌خواهند وارد دوره دکتری دانشگاه شوند همزمان با داوطلبانی که از طریق سازمان سنجش معرفی شده‌اند مورد مصاحبه قرار می‌گیرند و سعی می‌کنیم برای پذیرش این دانشجویان یک رویه داشته باشیم.

وی در پایان تأکید کرد:‌ ممکن است ما در برخی رشته‌های دکتری دانشگاه تهران علی‌رغم اعلام ظرفیت برای پذیرش دانشجو نتوانیم آن ظرفیت را کسب نماییم چرا که دانشجویی که در رشته‌های اعلام شده پذیرش می‌شوند باید حد نصاب‌های لازم را کسب کرده باشند؛ ما تعهدی نداریم که حتما ظرفیت رشته‌ها را تکمیل کنیم بلکه تعهد ما اجرای دوره‌های با کیفیت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه می‌باشد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16125

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.