• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

علائم اولیه فشار خون بالا چیست؟

  • کد خبر : 15663
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
علائم اولیه فشار خون بالا چیست؟
علائم اولیه فشار خون بالا شامل سردرد شدید، درد قفسه سینه، تاری دید و خستگی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، فشار خون بالا باعث بروز مرگ‌ومیر زودرس در سراسر جهان است؛ سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده که ۱.۲۸ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند و ۴۶ درصد آن‌ها از بیماری خود آگاهی ندارند. افزایش فشار خون یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی عروقی در نظر گرفته می‌شود؛ زمانی که جریان خون به دیواره رگ‌های عروقی فشار وارد کند فرد دچار فشار خون بالا می‌شود. تشخیص زودهنگام علائم این بیماری به کنترل و پیشگیری از وخیم‌تر شدن آن کمک شایانی می‌کند. در ادامه به علائم اولیه فشار خون بالا می‌پردازیم:

سردرد شدید
ممکن است فشار خون بالا باعث بروز سردرد شدید نبض‌دار در سراسر قسمت سر می‌شود؛ این نوع سردرد معمولاً اوایل صبح رخ می‌دهد. متخصصان معتقدند که فشار خون بالا باعث افزایش فشار داخل جمجمه می‌شود به حدی که خطر بروز سردردهای شدید و دردناک افزایش پیدا می‌کند. این نوع سردرد با سردردهایی که هنگام تب یا میگرن تجربه می‌کنید، متفاوت است.

درد قفسه سینه
درد قفسه سینه را که به دلیل فشار خون بالا رخ می‌دهد آنژین می‌نامند. آنژین مانند درد قفسه سینه‌ای نیست که به دلیل بروز بعضی از عفونت‌ها ایجاد می‌شود؛ بلکه متخصصان معتقدند که افراد مبتلا به آنژین احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه را تجربه می‌کنند. آنژین زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب کاهش پیدا می‌کند.

تاری دید
فشار خون بالا بر قدرت بینایی نیز تأثیر می‌گذارد؛ زمانی که فشار خون افراد افزایش پیدا می‌کند رگ‌های خونی چشم آسیب می‌بیند و منجر به رتینوپاتی پرفشار خون می‌شود. توصیه شده است در صورتی که متوجه تغییراتی در قدرت بینایی خود شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خستگی
خستگی تقریباً جزو علائم بسیاری از بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما درصورتی‌که فرد سالمی هستید و همچنان احساس خستگی می‌کنید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. یکی از دلایل بروز خستگی فشار خون بالا است؛ اغلب افراد خستگی را نادیده می‌گیرند و کارهای روزمره خود را به سختی انجام می‌دهند در این صورت بدن در معرض خطرات بیشتر قرار می‌گیرد.

دیگر علائم فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن
دیگر علائم فشار خون بالا شامل خونریزی بینی، نامنظم بودن ضربان قلب، وزوز گوش، حالت تهوع، استفراغ، احساس گیجی، اضطراب و لرزش عضلانی می‌شود. فشار خون بالا یک قاتل خاموش است و اگر کنترل نشود باعث بروز مشکلات زیادی برای سلامتی فرد می‌شود. حمله قلبی ناشی از فشار خون بالا زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به قلب محدود می‌شود و سلول‌های ماهیچه قلب به دلیل کمبود اکسیژن از بین می‌رود. نارسایی قلبی نیز زمانی ایجاد می‌شود که قلب نتواند خون و اکسیژن کافی را به دیگر اعضای بدن پمپ کند. متخصصان معتقدند که فشار خون بالا خطر بروز سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=15663

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.