• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

هلو به تقویت سلامت دندان‌ ها کمک می‌ کند؟

  • کد خبر : 15507
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
هلو به تقویت سلامت دندان‌ ها کمک می‌ کند؟
بدن انسان برای سالم ماندن نیازمند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، قند و آب است. میوه‌ها این مواد مغذی را برای شما فراهم می‌کنند و بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه‌تان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، میوه‌ها فاقد کلسترول هستند، آن‌ها سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهند، به هضم غذا کمک می‌کنند، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند، فشار خون را تنظیم و سلامتی بدن را حفظ می‌کنند. البته این تنها بخشی از فواید میوه‌ها برای انسان است.

ارزش غذایی هلو

 کالری: این میوه نسبت به حجم خود محتوی کالری پایینی دارد و یک هلوی بزرگ تنها حدود ۷۰ کالری به بدن شما می‌رساند.

 کربوهیدرات، چربی و پروتئین: بیشتر کالری‌های موجود در این میوه ناشی از حدود ۱۷ گرم کربوهیدراتی است که در یک هلوی بزرگ وجود دارد. همچنین حدود ۱.۵ گرم پروتئین و تنها ۰.۴ گرم چربی در آن وجود دارد.

 فیبر خوراکی: یک هلوی بزرگ حدود دو گرم فیبر خوراکی دارد که بیشتر آن در پوست میوه متمرکز شده‌است.

 انواع ویتامین: خوردن یک هلوی بزرگ می‌تواند ۱۰% از ویتامین آ، ۲۰% از ویتامین C و ۱۴% از ویتامین B۳ مورد نیاز روزانه بدن شما را تأمین کند. همچنین هلو حاوی مقادیر کمی از سایر ویتامین‌های گروه B و ویتامین E هم هست.

 مواد معدنی: هلو سرشار از پتاسیم است و خوردن یک هلوی بزرگ حدود ۱۰% از نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تأمین می‌کند. همچنین در یک هلوی بزرگ حدود ۱۰ میلی‌گرم کلسیم، ۱۶ میلی‌گرم منیزیم، ۰.۳ میلی‌گرم روی و ۰.۴ میلی‌گرم آهن هم وجود دارد.

بهبود یبوست و تأمین فیبر بدن با مصرف هلو

خوردن یک هلوی متوسط، هشت درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین می‌کند و دریافت آن بهبود دهنده یبوست است. این مقدار فیبر، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی را نیز کم می‌کند. این میوه از منابع ویتامین C نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که به بیماری‌های لثه مبتلا هستند، آن را در برنامه غذایی روزانه شأن بگنجانند.

میوه هلو علاوه بر داشتن ویتامین‌های A، C، یک انتخاب بسیار جذاب برای دسرهای خنک تابستانی می‌باشد. این میوه علاوه بر شادابی و لطافت پوست، به کاهش فشار خون و سلامتی بدن نیز کمک می‌کند. از دیگر فواید هلو برای بدن می‌توان به بهبود بینایی، سلامت دندان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود و هضم غذا، رفع کم خونی، پاک کنندگی کلیه‌ها اشاره کرد.

استفاده از هلو در رژیم غذایی

علاوه‌بر مصرف میوه به صورت خام ترکیبات مفید برای سلامتی و طعم منحصر به‌فرد هلو باعث شده است که این میوه به عنوان ماده اصلی در تهیه برخی خوراکی‌ها مثل لواشک، مربا، دمنوش، بستنی، کیک، ژله و آب‌میوه مورد استفاده قرار بگیرد.

طبع میوه هلو

طبیعت هلو سرد وتر است و برای افراد گرم مزاج به‌خصوص آن‌هایی که طبع گرم و خشک دارند، مفید است.

فواید میوه هلو برای سلامتی بدن

این میوه مغذی از سرطان، هیپوکالمی، کلسترول، چاقی، بیماری‌های تخریب کننده اعصاب و استاز خون جلوگیری می‌کند. همچنین ترکیبات مفید در هلو به حفظ و مراقبت از پوست، بینایی، استخوان‌ها، دندان‌ها و سیستم عصبی کمک می‌کند. هلو دارای خواص ضد پیری است. این میوه دارای ترکیبات قوی سم‌زدای بدن است که باعث سلامت سلول‌ها و دستگاه گوارش می‌شود.

مفید برای چشم‌ها

لوتئین و زاکسانتین (زی‌زانتین) در میوه هلو دو نوع کاروتنوئید یا آنتی‌اکسیدان طبیعی هستند که شبکیه چشم را محافظت می‌کنند. همچین مطالعات نشان داده است که این دو ماده خطر ابتلاء به آب مروارید را کاهش می‌دهند. علاوه‌بر این هلو سرشار از ویتامین A است. ویتامین A در سلامتی چشم‌ها و کیفیت دید بسیار مؤثر است. کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به بیماری گزروفتالمی یا خشکی چشم شود و به دید طبیعی آسیب برساند.

درخشندگی پوست با هلو

علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی این میوه دو ماده بتاکاروتن و ویتامین C برای محافظت و سلامتی پوست در هلو یافت می‌شود. بتاکاروتن (ترکیب پیش‌ساز ویتامین (A به محافظت از پوست در مقابل اشعه خورشید کمک می‌کند. استفاده از ماسک هلو پوست صورت را شفاف و درخشنده می‌کند. ویتامین C موجود در هلو برای ساخت کلاژن پوست ضروری است. هلو دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به از بین بردن سلول‌های مرده و آبرسانی و همچنین احیای پوست کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با هلو

یک میوه هلو متوسط بیش از ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند. انواع مختلفی از سلول‌های ایمنی بدن به ویتامین C برای تولید گلبول و حفاظت بیشتر نیاز دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که نقش ویتامین C و روی موجود در میوه هلو در ارتقا ایمنی بدن برای درمان سریع‌تر جراحات بسیار بارز است.

مفید برای هضم غذا

یک میوه هلو متوسط تقریباً ۱۰ درصد از حداقل نیاز روزانه بدن به فیبر را فراهم می‌کند. فیبر طبیعی هلو آب را جذب و از اختلال‌های معده مانند یبوست، اسهال، نفخ، زخم معده و تحریکات نامنظم روده پیشگیری می‌کند. علاوه‌بر این هلو در پاکسازی و حذف سموم از روده مؤثر است و به پیشگیری از ابتلاء به سرطان معده کمک می‌کند. علاوه‌بر میوه گل‌های هلو یا شکوفه آن برای اختلالات حرکتی ناشی از انقباض عضلات که مواد داخل دستگاه گوارش را مخلوط و از بین می‌برد، مفید است. اختلالات حرکتی شامل یبوست، ریفلاکس معده و اسهال است. عصاره گل هلو یک ماده پروکنتیک است که باعث تقویت انقباضات در دستگاه گوارش می‌شود تا ریتم مناسب معده و عملکرد هضم را حفظ کند.

کاهش خطر ابتلاء به سرطان

مطالعات اخیر نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول در هلو مانع رشد و گسترش سلول‌های سرطانی ازجمله سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان پستان می‌شوند. بنابر مطالعات دیگر اسید کلروژنیک و اسید نئوکلروژنیک موجود در میوه هلو جلوی رشد سلول‌های سرطانی سینه را بدون تخریب سلول‌های عادی می‌گیرند. این ویژگی بر خلاف شیمی درمانی است که سلول‌های سالم را هم از بین می‌برد.

مدیریت وزن

تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات زیست فعال در هلو دارای خواص ضد التهابی و ضد چاقی هستند. توانایی این ترکیبات برای کمک به تنظیم قند خون و سطح انسولین و از آب پر شدن فیبر طبیعی میوه دلیلی بر این انتخاب هوشمندانه برای استفاده از این میوه در برنامه رژیم لاغری است.

سدی در مقابل آلزایمر

آنتی‌اکسیدان‌هایی که در هلو یافت می‌شود، به منظور مبارزه با استرس اکسیداتیو شناخته می‌شوند. استرس اکسیداتیو موجب از بین بردن تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد آسیب‌پذیر سلولی و ناتوانی بدن برای مقابله با اثرات مضر آن‌ها می‌شود؛ علاوه‌بر این یک عامل ایجاد کننده در بیماری‌های نوروژنیک مانند آلزایمر شناخته شده است.

مفید برای فشار خون

معمولاً افزایش فشار خون تا قبل از ابتلاء به بیماری قلبی یا بروز سکته با علائم و نشانه‌های خاصی همراه نیست؛ بنابراین تشخیص آن برای فرد کمی دشوار است. کاهش وزن و مصرف میوه و سبزیجات به‌خصوص میوه‌های دارای پتاسیم بالا به کاهش فشار خون کمک می‌کند. میوه هلو سرشار از پتاسیم است و مصرف آن برای افراد با فشار خون بالا توصیه می‌شود.

سلامت استخوان و دندان

فسفر و کلسیم موجود در هلو به تقویت استخوان‌ها و سلامت دندان کمک می‌کند. فسفر از بروز برخی از بیماری‌های استخوانی مانند کلسیم‌زدایی جلوگیری می‌کند که منجر به پوکی استخوان به‌ویژه در زنان یائسه می‌شود. کلسیم به همراه ویتامین C نقش مهمی در تقویت استخوان‌های فک ایفا می‌کند؛ درنتیجه دندان‌ها را سالم نگه می‌دارد.

میوه‌ای مهم در دوره بارداری

هلو مملو از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است. ویتامین C به رشد استخوان‌ها، پوست، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی کودک کمک می‌کند. این ماده از جذب آهن که در دوران بارداری بسیار ضروری است،

پشتیبانی می‌کند. اسید فولیک یا فولات هلو از احتمال نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا (مهره شکاف) جلوگیری می‌کند. پتاسیم خستگی و گرفتگی عضلات را در دوران بارداری دفع می‌کند و فیبر بالای این میوه به هضم سالم و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

آرامش ذهن و کاهش استرس

میوه هلو سرشار از منیزیم است. منیزیم برای جلوگیری از اضطراب و استرس در بدن بسیار مؤثر است و باعث آرامش سیستم عصبی می‌شود. کمبود منیزیم بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش فعالیت سیگنال‌های عصبی و اختلال در اعصاب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که غذاها و میوه‌های دارای منیزیم بالا و ویتامین B ۶ برای درمان بیش از حد تحریک‌پذیری سیستم عصبی مرکزی مفید هستند. همچنین منیزیم به بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=15507

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.