• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0
دکتر رضوان محاب:

وسواس پیچیده ترین اختلال روانی

  • کد خبر : 1540
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
وسواس پیچیده ترین اختلال روانی
دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی با بیان اینکه وسواس ممکن است پایه ارثی داشته باشد، گفت: وسواس در بیماری کرونا نیازمند بررسی های تخصصی روانشناسی است و نباید به سادگی رها شود زیرا می تواند تبعات منفی گسترده برای بیماران در برداشته باشد.

دکتر رضوان محاب در گفت وگوی اختصاصی با تسریر درباره درمان بیماری وسواس تاکید کرد: اکثر ما از وسواس یک چیز کلی می دانیم غافل از اینکه وسواس شکل های بسیار متفاوتی دارد که باعث می شود نتوانید آنها را بشناسید و این عدم آگاهی باعث زمان دادن به بیماری و رشد بیشتر آن خواهد شد.
مدرس دانشگاه تصریح کرد: اختلال وسواس یکی از پیچیده ترین اختلال های روانی است، تا جایی که سازمان جهانی بهداشت آنرا در میان ۱۰ عامل ایجاد کننده ناتوانی اساسی در انسان قرار داده است. این اختلال می‌تواند در کودکی و نزدیک به سن ده ‌سالگی خود را نشان دهد، و بعید است بعد از سن ۳۰ سالگی آغاز شود. وسواس ممکن است پایه ارثی داشته باشد، از طرفی وقایع ناخوشایند یا روابط ناسالم خانوادگی نیز می توانند اختلال وسواس را آغاز یا وخیم‌تر کنند و این در حالی که وسواس دو دسته علامت بزرگ دارد: علائم ناشی از وسواس فکری و علائم ناشی از وسواس عملی، این علائم رنج آور هستند، و وقت زیادی از فرد تلف می‌کنند.
وی با اشاره به خصوصیات وسواس عملی رفتاری تصریح کرد: وسواس عملی رفتاری است که دائماً تکرار می‌شود تا اضطراب ناشی از وسواس فکری را کاهش دهد. برای مثال، خانمی که وسواس فکری ترس از مبتلا شدن به کرونا دائما همراه اوست شاید در طول روز دستش را پنجاه بار بشوید. نمونه‌های دیگر از وسواس عملی شامل: حمام زیاد و دست شستن، چک کردن قفل در یا گاز، شمارش مکرر اشیا و.. است.
دکتر رضوان محاب افزود: افکار، احساسات، تصاویر یا احساساتی را بصورت ناخواسته و مکرر تجربه می‌کنند. وسواس فکری در افراد بسیار متنوع است و با ترس همراه است.
دکتر محاب نمونه هایی از افکار وسواسی را تشریح کرد:

ترس از میکروب و آلودگی: که منجر به شستن مکرر دست ها و وسایل شخصی می شود.

ترس از اتفاق بد برای اطرافیان: برای مثال فکر می کند ممکن است فرزند او طی یک تصادف کشته شود.

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

دکتر رضوان محاب متخصص روانشناسی

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1540

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.